۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۴۷۸۶۲۳
استاد حوزه و دانشگاه همدان مطرح کرد؛

ضرورت برگزاری کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه

استاد حوزه و دانشگاه همدان، گفت: اگر حوزه بخواهد در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به عنوان اتاق فکر نظام فعالیت داشته باشد باید کرسی های آزاد اندیشی در حوزه ها برگزار شود.
کرسی آزاداندیشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام علی اعظمی، استاد حوزه و دانشگاه و رابط فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی، پیش از ظهر امروز در دفتر نماینده ولی فقیه در همدان، به مناسبت دهه فجر، گفت: عامل محدثه انقلاب، حوزه و ولایت و پشتیبانی علما، روحانیان، مراجع و در رأس آن ها امام خمینی(ره) بود.

وی ادامه داد: عامل مبقیه انقلاب نیز رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب و گفتمان اسلامی و روحیه ایثارگری و استکبارستیزی مردم و حمایت های بی دریغ حوزه های علمیه و روحانیان و علما است.

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند، دشمنان نظام دیر فهمیدند که چه چیز را هدف قرار دهند، گفت: بر اساس این فرموده رهبری، گفتمان انقلاب یکی از مهمترین عوامل بقای انقلاب است.

وی افزود: گفتمان انقلاب دارای چند اصل اساسی است، یکی اینکه دین از سیاست جدا نیست و اصل دوم این است که در انقلاب و نظام اسلامی روحانی درباری و حکومتی وجود ندارد و سوم اینکه صاحبان اصلی اندیشه و تفکر انقلاب حوزه علمیه است.

حجت الاسلام اعظمی ادامه داد: اصل چهارم گفتمان انقلاب این است که بایستی متد فقه و اندیشه اسلامی و انقلابی به زبان روز از سوی حوزه و روحانیت برای جامعه تبیین شود و اصل دیگر گفتمان انقلاب، این است که از ظرفیت های حوزه باید در مقام تبلیغ و ترویج فرهنگ، اخلاق و سیاست دینی استفاده شود.

وی بیان داشت: در زمان طاغوت حوزه ها در انزوای کامل بودند، زیرا توده ای ها، مارکسیست ها، کمونیست ها و فرقه های ظاله ارکان حکومتی را به دست گرفته و سد راه بسط و نشر علوم دینی و حوزوی و اندیشه های اسلامی می شدند.

استاد حوزه و دانشگاه همدان افزود: در این شرایط، امام(ره) کسی که ملت ایران بدون نام او در جهان شناخته شده نیست و همان امامی که یک موی کوخ نشینان را بر کاخ نشینان ترجیح می داد و همان امامی که امپریالیسم و در رأس آن آمریکا را از مملکت بیرون کرد و شرف، عظمت و شأنیت را به ملت ایرات برگرداند، طلایه دار مبارزه با ظلم و ستم و حکومت فاسد پهلوی بود.

وی ابراز داشت: اگر براساس فرموده رهبر معظم انقلاب، کرسی های آزاداندیشی در فضای حوزه برگزار شود و مؤسسات و نهادهایی که در زمینه علوم و تحقیقات فعالیت می کنند و مؤسسات فقهی و کلامی و نهادهایی که اندیشه های انقلاب را ترویج و تبلیغ می کنند به عنوان پایلوت و بستر علوم انسانی جدید معرفی شوند، در این صورت می تواند به عنوان اتاق فکر انقلاب و نظام عمل کند.

حجت الاسلام اعظمی ادامه داد: باید این مؤسسات با داشتن پژوهشگران توانمند در حوزه های مختلف عقلی و نقلی و دکترین و تز در عرصه های اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و سیاست تحت عنوان پایلوت و بستر معرفی شوند و در صورت امکان حاصل فعالیت های آن ها به عنوان قانون تدوین شود و در دانشگاه ها تدریس و بحث شود.

وی در پایان گفت: بحث بعدی این است که حوزه باید با علوم و متد آموزشی روز خود را مجهز کند و با استفاده از امکانات ارتباطی جدید، به طور مثال از طریق فعالیت در فضای مجازی و یا ماهواره، به تبیین اندیشه های انقلابی و اسلامی متناسب با نیاز روز نظام و انقلاب بپردازد./979/202/ب2

ارسال نظرات