۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۴۷۹۹۷۳
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا:

حکمت متعالیه پشتوانه فقه و کاربست آن در حکومت است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش حکمت متعالیه در شکل گیری انقلاب و تداوم آن، گفت: حکمت متعالیه نقش حمایت گرانه از فقه دارد.
حجت‌الاسلام پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجشنبه در نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی که در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: ربط منطقی مستقیم میان حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی نیازمند دلیل است و در ظاهر چنین دلیلی وجود ندارد.

از نظر منطقی حکمت متعالیه ربطی به انقلاب اسلامی ندارد

وی به نقش حکمت متعالیه در تسهیل و تحقق انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: سهم حکمت متعالیه در تکوین انقلاب اسلامی ایران به لحاظ واقعیت تاریخی قابل مشاهده است و ممکن است حکمت متعالیه به لحاظ منطقی نقشی در انقلاب نداشته باشد ولی در واقع و از نظر عمل نقش داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که به لحاظ منطقی انقلاب اسلامی ربط مستقیمی با حکمت متعالیه ندارد و متناظر با حکمت متعالیه نیست، ابراز داشت: آن چیزی که انقلاب اسلامی از لحاظ نظری برای تحقق ارتباط نزدیکی با آن دارد علم سیاسی و اجتماعی و بخش تجویزی و انتقادی حکمت است که در جهان اسلام فقه است.

حکمت متعالیه پشتوانه فقه و کاربست آن در حکومت است

وی افزود: حتی در صدر مشروطه این فقه است که تأسیس عدالت خانه و مقید کردن حاکم را تجویز می کند و یکی از عقبه های فقه که از هویت آن دفاع می کند حکمت متعالیه است زیرا بسیاری از نظریات فلسفی با رد فهم از متن، هویت فقه را به چالش می کشند و حکمت متعالیه در مقابل آن ها ظرفیت خوبی را برای فقه ایجاد می کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رابطه حکمت متعالیه با فقه ابراز داشت: حکمت متعالیه دنیا را با عقبا، ماده را با معنا، ملک را با ملکوت و سیاست را با دین ارتباط می دهد و به نحو اصولی ارتباط شان را بیان می کند که غیر قابل تفکیک هستند.

وی تصریح کرد: حکمت متعالیه جغرافیای هستی را از چارچوب عالم طبیعت وسیع تر می بیند و عالم طبیعت را تنها لایه ظاهری این جغرافیا می داند و انسان را ساکن در این جغرافیای وسیع می بیند و همین مسأله پای فقه را به عرصه زندگی انسان باز می کند و معاش را با معاد پیوند می دهد.

رییس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما بدون حکمت نمی توانیم این فقه پویا را داشته باشیم، گفت: ما می توانیم فقهی داشته باشیم که تفسیر حکیمانه را نداشته باشد مانند فقه ظاهر گرایانه ای که اهل حدیث و اهل ظاهر داشته اند اگر چه که از دل آن هم نوعی انقلاب بیرون خواهد آمد ولی حکمت متعالیه قرائت خاصی را از معنویت و ارتباط معنا با دنیا و نوع عملکرد انسان ارائه می کند.

وی به نقش حکمت متعالیه در شکل گیری انقلاب و تداوم انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شکل ظاهر انقلاب اسلامی و ظرف بروز و ظهور آن فروپاشی یک قدرت سیاسی قدرتمند بود؛ انقلاب اسلامی ایران در مرحله اول استبداد استعماری را شکست در حالی که استبدادی که در مشروطه بود استبداد تاریخی بود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که سیاست و اقتصاد غرب ظهور فرهنگ و فلسفه شان است، گفت: عمیق ترین لایه فرهنگی جهان غرب چیزی است که تصویر انسان را رقم می زند و این نقش فلسفه در شکل گیری جامعه و حکومت است زیرا آمدن یک نظریه در نوع عملکرد سیاسی سیاست مداران اثر می گذارد.

حکمت متعالیه غنی ترین ادبیات تاریخی برای تفسیر انقلاب اسلامی است

وی انقلاب اسلامی ایران را هم نوعی خیزش تمدنی دانست و ابراز داشت: یکی از غنی ترین ادبیات تاریخی ما برای تفسیر این انقلاب حکمت متعالیه صدرایی است و رهبر انقلاب هویت، عمل و دانش را ذیل آن تفسیر می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حکمت صدرایی با امتداد خود در علوم اجتماعی و سیاسی ظرفیت تحقق علوم راهبردی جدید را دارد و چون انقلاب هویت انسانی و فرهنگی دارد ما باید از ظرفیت عقلانی حکمت برای باز تولید ظرفیت های خود استفاده کنیم و امتداد حکمت متعالیه باید همچنان فقه را حمایت کند./843/پ202/ی

ارسال نظرات