۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۴۸۰۲۳۳
آیت الله مهدوی:

وصیت حضرت زهرا به دفن مخفیانه، ایجاد بصیرت در مردم بود

آیت الله مهدوی گفت: وصیت حضرت زهرا(س) به دفن مخفیانه، برای ایجاد بصیرت در مردم و دور از مصلحت شخصی بود.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد امام سجاد(ع)، گفت: دو روایت درباره شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد، یکی از آن ها مربوط به 75 روز بعد از رحلت پدر ایشان حضرت محمد(ص) است و دیگری به 95 روز بعد از رحلت اشاره دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر 75 روز را در نظر بگیریم شهادت حضرت زهرا(س) 13 جمادی الاولی می شود و اگر 95 روز را ملاحظه کنیم روز شهادت منطبق بر سوم جمادی الثانی خواهد شد، در هر صورت ما هر دو روایت را در نظر می گیریم و هر دو روز را گرامی می داریم و تسلیت می گوییم.

وی افزود: مظلومیت حضرت فاطمه زهرا(س) به دلیل غصب حق شخصی ایشان در قضیه غصب فدک نیست، گاهی برخی مظلومیت حضرت را محدود به این قضیه می کنند یا اینکه آن را بزرگترین ظلم علیه حضرت زهرا(س) می دانند، در حالی که مال دنیا برای خاندان عصمت و طهارت اهمیت نداشت و اگر اهمیت داشت بعد از 25 سال از گذشت ماجرای غصب خلافت و حاکم شدن امیرالمؤمنین(ع) برای برگرداندن فدک به ملک شخصی خود اقدام می کردند.

هدف امیرمؤمنان(ع) از احیای فدک استفاده به نفع جامعه مسلمین بود

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اما هیچ اقدامی برای احیای فدک به مالکیت بنی هاشم صورت نگرفته و این یک سؤال است که چرا در اوایل غصب فدک امیرمؤمنان(ع) اقدام و اعتراض کردند اما بعد از 25 سال و در حکومت خود اقدامی نکردند، جواب این است که بعد از آن همه سال دیگر اقدام فایده ای نداشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اقدام امام(ع) برای پس گرفتن فدک در ابتدای کار به دو منظور صورت گرفت، اولین عامل ایجاد بصیرت در مردم بود، چرا که اگر حضرت(ع) اقدام نمی کردند بعضی می گفتند که شاید اصلاً فدک حق حضرت زهرا(س) نبوده که حتی الان هم برخی این حرف را می زنند و فدک را از ابتدا حق حضرت فاطمه(س) نمی دانند.

وی افزود: هدف دوم امام(ع) از اقدام برای احیای فدک استفاده از آن به نفع جامعه مسلمین در آن زمان بود، امیرمؤمنان(ع) قصد خرج پول حاصل از فدک برای زندگی شخصی خود را نداشتند، بعد از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین(ع) و اختیار تام ایشان در جامعه آن روز، دیگر آن نیاز قبلی برای جامعه مسلمین وجود نداشت و به همین دلیل هم اقدامی برای بازگرداندن فدک انجام نشد.

آیت الله مهدوی بیان داشت: حضرت زهرا(س) فرمودند که همه اعمال مربوط به کفن و دفن ایشان به صورت مخفیانه انجام شود، در این مورد هم ایشان مصلحت شخصی خود را در نظر نگرفتند و حتی شاید مخفیانه بودن قبر حضرت(س) بر خلاف مصلحت شخصی ایشان هم بود، افراد برای تجلیل از آن ها حتی مدتی جنازه را نگه می دارند تا افراد از نقاط دور هم برسند و جمع شوند و تجلیل خوبی از آن ها صورت گیرد.

حضرت زهرا(س) در وصیت به دفن مخفیانه از مصلحت شخصی خود عبور کردند

نماینده مجلس خبرگان اظهار داشت: حضرت زهرا(س) از مصلحت شخصی خود عبور کردند و برای بصیرت عمومی مردم وصیت مبنی بر مخفی بودن همه اعمال مربوط به خاک سپردن و محل دفن خود کردند، به ویژه نسل های بعدی که به دنیا می آمدند یا کسانی که از نظر مکانی با مدینه آن زمان فاصله داشتند و همه کسانی که به خاطر بعد مکانی یا فاصله زمانی با وقایع آن روز نتوانسته بودند حقیقت را دریابند با این وصیت به فکر فرو می روند.

وی در ادامه بیان داشت: افراد از موقعیت گذشت زمان و بعد مسافت استفاده کردند و می کنند و ماجرای شهادت حضرت زهرا(س) را کتمان می کنند و حقیقت را مخفی می کنند و به گونه ای دیگر جلوه می دهند که این سبب فریب مردم و محروم شدن آن ها از درک حقیقت می شود، همواره در طول تاریخ فرصت طلبانی هستند که می خواهند تا قضایا را به نفع خود تغییر دهند و منحرف کنند.

آیت الله مهدوی ابراز داشت: وصیت حضرت زهرا(س) مانع از بسیاری از انحرافات شد و سبب شد تا بعد از گذشت سالیان دراز حقیقت شهادت حضرت زهرا(س) از بین نرود و زنده باشد، بنابراین همه ما باید خوشحال باشیم که آن حضرت(س) با این وصیت خود به همه ما بصیرت دادند.

رعایت عفاف و حجاب در جامعه سبب آزادی و آرامش فکر و پیشرفت خواهد شد

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: از حضرت فاطمه(س) روایت است که بهترین چیز برای زنان آنست که آن ها مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم هم آن ها را نبینند، این حدیث علاوه بر پشتوانه شرعی یک بحث عقلی خیلی زیبایی هم دارد، عقل انسان می گوید سلامت خانواده ها و آرامش و آزادی فکر  روح افراد جامعه و تجاوز نکردن به حقوق دیگران همه در رعایت عفاف و حجاب است.

وی اظهار داشت: اگر می خواهیم هم فکر خودمان آزاد و راحت باشد و هم ظلم به آزادی دیگران نکنیم و استحکام خانواده ها را از بین نبریم، باید بی جهت فکر افراد را متوجه خودمان نکنیم و عفت داشته باشیم، عفت در رفتار باید رعایت شود، اگر بخواهیم جامعه ما الگو باشد و در همه ابعاد فرهنگی و حتی اقتصادی پیشرو و نمونه باشیم، یکی از مقدمات اینست که فکرها آزاد باشد.

آیت الله مهدوی بیان داشت: یک مخترع برای اینکه بتواند بر روی مسائل علمی متمرکز شود و از انحراف فکر خود به مسائل بیهوده جلوگیری کند نیاز به آزادی و  رهایی فکر دارد و در غیر اینصورت موفق نخواهد شد، بهترین حالت برای فکر و آزادی فکر و اندیشیدن زمانی است که فکر ما از هر نوع آلودگی به خصوص آلودگی غضب و شهوت دور باشد.

نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: کافی است تا فکر ما کمی آلوده به غضب شود تا قدرت تعقل از انسان گرفته شود، در مورد شهوت هم همینطور است و با درگیر شدن فکر و ذهن انسان به غضب و شهوت تعقل و تفکر در انسان کند می شود.

وی بیان داشت: هنوز در طول تاریخ هیچ کس نتوانسته جمله ای اینچنین مانند حدیث حضرت فاطمه زهرا(س) در مورد بهترین چیز برای زنان بیاورد و جمله ای از شخص دیگر نداریم که فایده شخصی و اجتماعی آن برای مردم جامعه بیشتر از این جمله باشد، امیدوارم که همه ما به این درک و فهم و قدرت تعقل برسیم که کلمات نورانی اهل بیت(ع) را ابتدا خوب بفهمیم و سپس بتوانیم به آن ها عمل کنیم./869/201/ب2

ارسال نظرات