۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۴۸۰۸۲۱
نماینده ولی فقیه در نجف آباد:

اختلاف والدین، خطر اصلی برای تربیت فرزندان است

حجت الاسلام حسناتی درباره تأثیر برخی رفتارهای نادرست والدین در تربیت، گفت: بدترین خطر برای تربیت اختلاف والدین است و برای تربیت موفق باید پدر، مادر و مدرسه باهم هماهنگ شوند تا تربیت صحیحی شکل بگیرد.
حجت الاسلام حسناتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، جلسه دانش افزایی خانواده با محوریت تعلیم و تربیت فرزندان و با همکاری انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش شهرستان نجف آباد و دفتر ائمه جماعات نجف آباد و یزدانشهر و با حضور والدین دانش آموزان ۱۵مدرسه پسرانه و دخترانه تمام مقاطع تحصیلی شامگاه دوشنبه در مصلای نماز جمعه شهر یزدانشهر برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه نجف‌آباد، شرکت در چنین جلساتی را بهترین عبادت برشمرد و گفت: اینکه پدران و مادران وقت خود را برای تربیت فرزندان اختصاص دهند، ثوابش از زیارت بالاتر است و این فرزندان بالاترین نعمتی است که خداوند به شما عنایت کرده و شکر این نعمت، تربیت صحیح است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که بهترین ارث برای فرزندان را ادب بیان کرده است، افزود: حضرت علی در روایتی درباره حقوق فرزند بر پدر آورده «حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَهُ، و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ»، که اگر این سه مورد در حق فرزندان رعایت شود، و فرزندان با مکتب علی تربیت شوند و در پناه قرآن قرار گیرند، نمونه اش شهدایی است که در طول انقلاب و در دوران معاصر شاهد بودیم.

حجت الاسلام حسناتی درباره ارتباط نحوه تربیت و وضعیت سخت اقتصادی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) بیان داشت: برخی شرایط سخت اقتصادی را بهانه ای برای درست نادرست خود عنوان می کنند در حالی که یک نسخه دینی است که بر تمام این بهانه تراشی ها خط بطلان می کشد «کُونُو دُعاةً للنّاسِ بِغَیر اَلسِنَتِکُم»، که تربیت در سایه رفتار خود شما شکل می گیرد که هر گونه باشید، فرزندانتان نیز همان گونه خواهند شد.

وی درباره تأثیر برخی رفتارهای نادرست والدین در تربیت نیز خاطرنشان کرد: بدترین خطر برای تربیت اختلاف والدین است و برای تربیت موفق باید سه گروه، پدر، مادر، مدرسه باهم هماهنگ شوند، تا تربیت صحیحی شکل بگیرد و عدم هماهنگی در مواردی که فرزندان دچار بیماری های اخلاقی و روحی نسبت به سن خود می شوند، آسیب های جدی برای جوان و نوجوان به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه نجف آباد در ادامه تصریح کرد: فرزندان سرمایه زندگی و سرمایه کشور هستند و ارتباط بین آموزش و پرورش، اولیاء و مربیان باید بیشتر از گذشته باشد آن هم در شرایطی که فضاهای مجازی یکی از دشمنان اصلی نسل امروز است که دشمن برای نابودی ما آنچه برای خودشان ممنوع می دانند، رایگان در اختیار ما قرار می دهند تا سرمایه های این ملت را با اعتیاد، بی حیایی، بی عفتی، نابود کنند.

مهارت آموزی در تربیت از ضروریات تشکیل یک خانواده است

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمد صفری، امام جمعه یزدانشهر، با اشاره به تحولات جهان و عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات گفت: این تغییرات جهانی سبب تغییر رفتار افراد و به دنبال آن انفجار انتظارات را در بر داشته است.

وی در ادامه بیان داشت: این تغییرات سبب تغییرات فکری و روحی و به دنبال آن تغییر و تحول در نگاه فرزندان و در تربیت آنها شده و بسیاری از اصول اخلاقی مورد تأکید اسلام در این عصر نادیده گرفته شده و اگر بخواهیم فرزندانی برای جامعه اسلامی تربیت کنیم، تنها راهش تربیت دینی است.

حجت الاسلام صفری درباره آثار این تغییرات نیز افزود: یکی از آثار مخربی که این تغییرات در فرزندان ایجاد کرده، احساس بی هویتی، سرگردانی و بی پناهی است که سبب وابستگی هر چه بیشتر کودکان به خانواده ها و عدم استقلال آنها شده است.

وی درباره مراحل تربیت اسلامی نیز خاطرنشان کرد: تربیت یک امر تخصصی است که متأسفانه اکثر خانواده هیچ یک از مهارت های تربیتی را نمی دانند و در تربیت همان شیوه والدین خود را درباره فرزندانشان به کار می برند در حالی که برای تربیت باید با مهارت وارد شویم و این مهارت آموزی از ضروریات امروز تشکیل خانواده است.

امام جمعه یزدانشهر مرحله اول تربیت را وراثت برشمرد و گفت: در عامل وراثت، همه خصوصیات روحی، فکری و اخلاقی ما اثر مستقیم در فرزند دارد و آنچه از نگاه، کلام و رفتار در فرزندان شاهد هستیم تماماً انتقال خصوصیات رفتاری خود والدین است.

وی والدین، دوستان و محیط را دیگر عوامل مؤثر در تربیت بیان کرد و افزود: تربیت در یک خانواده آشفته همانند زمین شوره زار می ماند که هیچ حاصلی نخواهد داشت و عواملی چون عدم ارتباط صمیمی بین اعضاء، جو منفی خانواده، بدبینی و عدم اعتماد نسبت به یکدیگر، نبود نشاط و سرزندگی در محیط خانواده، تنش میان افراد باعث شوره زار شدن محیط خانواده خواهد شد./201/1306/ب1

ارسال نظرات