۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۴۸۰۹۹۳
رییس پژوهشگاه علوم انسانی:

رفتار هوشمندانه شهید مطهری در جلوگیری از فتنه جدایی اسلام از ایران

حسینعلی قبادی بحث خدمات متقابل اسلام و ایران را از جمله ابتکارات هوشمندانه شهید مطهری دانست و گفت: شهید مطهری در آن دوران با طرح این بحث فتنه‎ای که قرار بود بین اسلام و ایران جدایی بیندازد را خیلی هوشمندانه خاموش کرد.
حسینعلی قباد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در  سومین نشست هم اندیشی «جایگاه مطالعات قرآنی در تحول انسانی» که امروز دوشنبه با حضور اساتید و قرآن‌پژوهان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معارفی کشور در محل آن پژوهشگاه برگزار شد، ضمن تشکر از مشارکت قرآن‎پژوهان در این همایش گفت: هر کسی به حریم قدس الهی راه پیدا نمی‌کند. این دغدغه و درد است که انسان را به سوی مقصد رهنمود می‎کند که دغدغه‎ای شیرین‎ترین از قرآن و قرآن‎پژوهی نیست.

وی با بیان اینکه ادبیات فارسی وام‎دار مفاهیم قرآنی است، اظهار کرد: ادبیات فارسی در طول تاریخ از گذرگاه استشمام رایحه قرآنی و قرار گرفتن در کنار جویبار قرآن، توانایی زیادی یافت. یکی از بزرگ‎ترین برکات قرآن در مسأله ادبیات فارسی، جهان‎شمول کردن آن بود. قبل از اسلام و در دوره باستان، ادبیات فارسی به دلیل ابتنای بر حکمت خسروانی و جهان‎بینی شمولی، اغلب داعیه جهان‎شمولی نیز داشت، اما اسلام توانست آن را به منصه ظهور برساند.

این ادیب و پژوهشگر ادبی با تأکید بر اینکه ادبیات فارسی خادم قرآن بوده است، گفت: وقتی شما سیر ورود ادبیات فارسی به سرزمین‎های بوسنی را مطالعه کنید، به اثرگذاری و هموارسازی تعالیم قرآنی توسط آن پی می‎برید. هر جا نیز قرآن با زبان فارسی همراه شد، بیشتر اثرگذارتر شد.

قبادی بحث خدمات متقابل اسلام و ایران را از جمله ابتکارات هوشمندانه شهید مطهری مطرح کرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه اینچنین شد که گروه فرقان وی را متهم به ناسیونالیست بودن کردند. شهید مطهری در آن دوران با طرح بحث خدمات متقابل اسلام و ایران، فتنه‎ای که قرار بود بین اسلام و ایران جدایی بیندازد را خیلی هوشمندانه خاموش کرد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری ادبیات فارسی به شکوفایی معارف دینی گفت: هرچند قرآن در مهد فرهنگ عربی رشد کرده و منشأ دانش‎های قرآنی شده و با اینکه عرفان اسلامی در این بافتارها شکل گرفته است، اما به اندازه ادبیات فارسی نتوانست عرفان را شکوفا و آن را مستمر کند و به دست امثال امام خمینی(ره) برساند. البته ذهن تمدن‎ساز و کلان‎نگری مانند ایشان توانست چنین بهره‎ای را ببرد./1325//102/خ

ارسال نظرات