علم در کشور ما معادل مدرک شده است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، محمدرضا واعظ مهدوی در همایش ملی «فرهنگ دانشگاهی و نهادینه شدن گفتمان علم» که توسط جهاد دانشگاهی در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سند نقشه جامع علمی کشور ۷ ماموریت برای جهاد دانشگاهی تعریف شده، که سه ماموریت آن در حوزه فرهنگ است.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از دستاوردهای انقلاب فرهنگی در کشور بود، افزود: همه ما اوایل انقلاب امید داشتیم به وسیله جهاد دانشگاهی، دانشگاه های ما ارتقاء یافته، مردمی شده و اصلاح شوند.
معاون توسعه، امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: آن زمان احساس می کردیم به این رسالت ها عمل نمیشود. اساتید دانشگاه تعهد لازم را ندارند. جهاد دانشگاهی ماموریتش این بود که دانشگاه را در خدمت جامعه قرار دهد که البته کماکان این رسالت جهاد دانشگاهی باقی است.
واعظ مهدوی ادامه داد: جهاد دانشگاهی موظف است این سه بند را که مربوط به حوزه فرهنگ است، خوانده و اقدامات و فعالیتهای لازم را در این خصوص متمرکز کند و گزارش و کار برنامه خود را در این زمینه به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد.
وی تصریح کرد: باید محورهای این سه بند فرهنگی مشخص، آسیب شناسی و نظریه پردازی شود.
معاون توسعه، امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه به کرسی های نظریه پردازی اشاره و اضافه کرد: من به جهاد دانشگاهی پیشنهاد می کنم کرسی های نظریهپردازی را که خود در حیطه های آن صاحبنظر است، راه اندازی کند، تا اینکه وارد سایر حوزه ها شود.
واعظ مهدوی با اشاره به نهادینه شدن گفتمان علم گفت: علم چیست؟ در کشور ما امروز علم معادل مدرک است. این در حالی است که نهادینه شدن گفتمان علم این نیست که مدرک گرایی نهادینه شود و در همه جا یک دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی شود. علم یعنی اینکه دانش در تمام سطوح ارتقاء یابد.
وی از معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی خواست که در خصوص سه بند فرهنگی که جهاد ماموریت دارد، فعالیت کرده، برای آن برنامه تهیه کنند چراکه بر اساس برنامه ای که ارائه می دهند، از سازمان برنامه و بودجه اعتبار دریافت می کنند.
معاون توسعه، امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: کار فرهنگی در خلاء شکل نمیگیرد ولی باید متغیرهای آن بازشناسایی شود. تا زمانی که نظام پاداش دهی ما به موارد غیر مولد و رانتی اختصاص یافته، هرچه از مولد بودن صحبت شود پاسخگو، نخواهد بود، نظام پاداش دهی ما بر هر اساسی باشد رفتار براساس آن شکل می گیرد./1325//102/خ