۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۴۸۱۴۰۵
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

تجمل گرایی، آفت ازدواج آسان جوانان

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: در حال حاضر افراد به تجمل گرایی آلوده شده اند، به همین سبب تأمین خوراک، پوشاک و مسکن با مشکلات زیادی روبرو و ازدواجها بسیار سخت شده است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: زندگی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) الگوی ساده زیستی است.

وی در ابتدا با توجه به ساده زیستی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س)، افزود: امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) زندگی بسیار بی آلایش و به دور از تجملات داشته اند، زندگی این زوج الهی از حداقل ها تشکیل شده بود.

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به آیه ای از قرآن، اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید «بر من واجب است که خرج زندگی بندگانم را بدهم»؛ خداوند ضامن خرجی افراد است و ضمانتی برای تأمین بَرج نداده است؛ بَرج چیزهایی را می گویند که وجودش در زندگی نشانه تجمل گرایی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اکثر مشکلات جامعه به خاطر تجمل گرایی است، تبیین کرد: بسیاری از لوازمی که در حال حاضر مردم از آنها استفاده می کنند، بود یا نبودش تفاوتی ندارد ولی برخی از مردم آنقدر درگیر تجملات شده اند که همین تجملات جزء احتیاجات آنها شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به عظمت گناهانی که در محدوده حق الناس است، اذعان کرد: برخی برای رسیدن به تجملات بیشتر حاضر هستند حقوق دیگران را پایمال کنند، باید متذکر شوم که چنین افرادی اهل جهنم هستند.

وی با استناد به آیاتی از سوره واقعه که وضعیت اصحاب جهنم را تشریح می کند، افزود: کسانی که نامه اعمالشان به دست چپشان داده می شود، در دنیا اهل تجمل گرایی بوده اند به همین سبب به دوزخ می روند.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: خداوند در آیه ای از قرآن می فرماید «از پیامبر(ص) الگو بگیرید»؛ یکی از الگوهایی که ما باید از زندگی پیامبر(ص) بگیریم، ساده زیستی ایشان است، ساده زیستی که در زندگی دخترشان حضرت زهرا(س) نیز کاملاً هویدا بود.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در طول مدت عمرشان یکبار هم از بیت المال استفاده نکردند، حتی در زمانی که مادرشان حضرت خدیجه(س) در قید حیات بودند با آن ثروت مثال زدنی مادرشان آلوده به دنیا نشدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) یک ریال از درآمدهای فدک را خرج زندگی شخصی خود نکردند، ابراز کرد: در زمانی که سرزمین فدک در اختیار حضرت زهرا(س) بود، فقط برای تقویت هر چه بیشتر اسلام و تأمین نیازمندیهای فقرا و مستمندان مورد استفاده قرار می گرفت.

وی ادامه داد: زندگی حضرت زهرا(س) در زمانی که فدک را نداشتند با زمانی که فدک از جانب پیامبر(ص) به ایشان هدیه داده شد، ذره ای تفاوت نکرد؛ حضرت زهرا(س) با قناعت هر چه بیشتر زندگی ساده خود را می گذراندند و هرگز به دنبال تجمل گرایی نبودند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: در زمان یکی از جنگهایی که پیامبر(ص) در آن حضور داشتند، زنی آمد و پرده و دستبند طلایی را به حضرت زهرا(س) هدیه داد، بعد از اتمام جنگ پیامبر(ص) به خانه امیرمؤمنان(ع) آمدند و نگاه متفاوتی به دستبند و پرده انداختند، سپس از خانه امیرمؤمنان(ع) بیرون رفتند، وقتی حضرت زهرا(س) چنین رفتار متفاوتی را از پدرشان مشاهده کردند، دستبند و پرده را به پیامبر(ص) دادند و عرضه داشتند این ها را خرج فقرا کنید.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: زندگی امیرمؤمنان(ع) نیز بسیار ساده می گذشت، ایشان وقتی به حکومت رسیدند، سطح زندگیشان به شدت پائین آمد، معمولاً نان جو را با دوغ بسیار ترشی میل می کردند؛ وقتی مردم به ایشان عرضه می داشتند که شما نباید این گونه زندگی کنید، پاسخ می دادند، زندگی من باید از پائین ترین سطح زندگی مردم، پائین تر باشد.

وی در پایان با بیان اینکه حیف است از زندگی اهل بیت(ع) الگو برداری نکنیم، اذعان کرد: در حال حاضر افراد به تجمل گرایی آلوده شده اند، به همین سبب تأمین خوراک، پوشاک و مسکن با مشکلات زیادی روبرو شده و ازدواجها بسیار سخت شده است./201/867/ب1

ارسال نظرات