۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۴۸۲۱۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

پوشش حضرت زهرا الگوی عفاف و حجاب اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زندگی حضرت زهرا(س) از ابعاد و جوانب گوناگون دارای اهمیت است و یکی از مهمترین ویژگیهای شخصیتی ایشان عفاف و حجاب است که به عنوان الگوی پوشش اسلامی مطرح است.
حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا قدسی امشب در مراسم سخنرانی که به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) مادر امامان بزرگوار شیعه هستند و ارزش و همیت ایشان به اندازه‌ای است که امام زمان(عج) از آن حضرت به عنوان الگو و اسوه خود نام برده‌اند.

وی اظهار کرد: حضرت در امر حجاب بسیار مواظبت می‌کردند تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی‌مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد و ایشان برخاستند و به اتاق دیگر رفتند، وقتی پیامبر(ص) علت این کار را پرسیدند  ایشان فرمودند: «پدر اگر چه او مرا نمی‌بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند»؛ این شیوه رفتار برترین بانوی جهان اسلام باید سرمشق همه بانوان مسلمان باشد تا فریفته تبلیغات فرهنگ غرب نشده و بدانند چگونه باید رفتار کنند.

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: متأسفانه امروزه بسیاری از کشورهای اسلامی دچار استحاله فرهنگی شده و احکام اسلامی را فراموش کرده‌اند در این کشورها زنان مسلمان همانند زنان اروپایی در انظار عمومی دیده می‌شوند، این در حالی است که طبق روایات اسلامی حضرت زهرا(س) تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند و حتی زمانی هم که ایشان برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق حضرت علی(ع) سخنرانی کردند، حریم عفت و حجاب را حفظ کردند.

حجت الاسلام قدسی اضافه کرد: وجود این حالات در زندگی حضرت زهرا(س) نشان دهنده توجه آن حضرت به مسأله حجاب است، ایشان در حدیثی به زنان توصیه‌ می‌فرماید:«آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند» این سخن به این معنا است که تا موقعی که لزوم ندارد، حضور در جمع مردان بی مورد است.

وی گفت: توجه حضرت زهرا(س) به حجاب تا لحظه مرگ هم ادامه داشت، در آن موقع حمل جنازه بر تابوت بدون پوشش مرسوم بود اما ایشان از این شیوه ابراز نگرانی کردند و به همسر خود وصیت کردند که تابوتی آماده کند، همان گونه که ملائکه شکل آن را به آن حضرت نشان داده بودند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به واقعه تاریخی «فدک»، بیان کرد: در آن واقعه نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل به گونه‌ای بود که ایشان مقنعه را محکم به سر بستند و چادر را به گونه‌ای که تمام بدن آن حضرت را می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم به سوی مسجد حرکت کردند.

حجت الاسلام قدسی ادامه داد: این ماجرا نشان دهنده آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل آن حضرت در برابر نامحرمان همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی مقنعه و چادر بوده است، بنابراین می توان مقنعه و چادر را حجاب به عنوان پوشش قرآنی و فاطمی دانست./202/868/ب1

ارسال نظرات