۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۸۲۸۲۰
عراقچی درمشهد:

هدایت های داهیانه رهبر انقلاب کشور را از گردنه های خطرناک عبور داد

معاون وزارت امور خارجه با بیان اینکه رهبری از مولفه های قدرت ملی است، گفت رهبری هوشمندانه و با درایت کامل از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب این کشور را ازگردنه های خطرناک عبور داد.
عباس عراقچی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه امروز در نشست «الزمات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل»  در دانشکده امور اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد به بیان عوامل قدرت ملی پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز با گذشت چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی این نظام قدرتمندتر شده است، تصریح کرد: علاوه بر این روز به روز به مشروعیت آن هم افزوده شده است چرا که مردم کماکان در صحنه هستند و این نشان بزرگی از رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در هیچ زمانی مستعمره نشده است و همیشه دارای استقلال بوده است، اظهارکرد: منظور از شعار استقلال مردم در پیروزی انقلاب اسلامی این است که آنان می خواهند روی پای خودشان بایستند و به هیچ قدرتی متکی نباشند و به توانایی های ملی اتکا داشته باشند.

وی افزود: ما در همین جهت در این سی و چند سال حرکت کردیم و به همین دلیل ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان است و در منطقه حرف اول را می زند که این از ثمرات اتکا به قدرت لایزال الهی و پشتیبانی مردم است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود درباره چرایی آمدن ابرقدرت ها در پشت میز مذاکره گفت: در واقع دشمن از حمله نظامی نا امید شده است و نمی توانست تأسیسات نظامی ما را نابود کند چرا که توان دفاعی جمهوری اسلامی بومی است و کسی توان مقابله با آن را ندارد.

وی با بیان اینکه توان سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی پس از چهار دهه در اوج ثبات است، تصریح کرد: همه دنیا اعتراف می کنند که قدرت جمهوری اسلامی اجازه نداده است که کسی در امور ایران دخالت کند و به لحاظ سیاسی هم نظام سیاسی آن محکم است که مصداق آن در انتخابات و تظاهرات 22 بهمن مشهود است که شامل شرکت 72 درصدی و مشارکت مردم در انتخابات می شود.

عراقچی با بیان اینکه در انتخابات پارلمانی اروپا فقط 30 درصد شرکت می کنند، تصریح کرد: در واقع این شرکت و علاقه مردم رمز قدرت است و حتی مردم اگر نقد و انتقادی دارند در سیستم رأی بیان می کنند و در انتخابات آتی هم شاهد این نمایش قدرت از سوی مردم خواهیم بود.

وی درادامه بیان عوامل قدرت ملی به توانایی علمی اشاره کرد و گفت: این موضوع بر دوش دانشگاهیان است که کشور را به پیشرفت علمی برسانند که اگر توانایی های علمی دانشمندان هسته ای ما نبود آنها پای میز مذاکره نمی آمدند.

عراقچی افزود: از دیگر مولفه های توان ملی می توان تأثیرگذاری منطقه ای جمهوری اسلامی را نام برد که می تواند در منطقه در جهت ثبات و مقابله با دشمنان حرف اول را بزند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه قدرت رهبری از دیگر مولفه های توان ملی است، تصریح کرد: توانایی رهبری هوشمندانه با درایت کامل از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب این کشور را ازگردنه های خطرناک عبور داد.

وی با بیان اینکه قدرت بدون دیپلماسی نابینا بودن و دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است، اظهارکرد: توانایی و قدرت دیپلماتیک ایران به این معناست که در همه عرصه ها قدرتمندانه حضور دارد و می تواند در تعامل با کشورهای بزرگ بین المللی، خواسته های خودش را بیان کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: قدرت های علمی، اقتصادی و سیاسی پشت سر دیپلماسی قرار می گیرند و در عین حال قدرت بدون دیپلماسی نمی داند به کجا برود./934/پ201/ص

 

ارسال نظرات