۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۴۸۳۰۰۵
استاد حوزه و دانشگاه:

خرافه گویی، بین فرهیختگان و روحانیت فاصله می‌اندازد

حجت الاسلام غلامی با اشاره به اهمیت مطرح کردن مسائل مستدل و قابل استناد بر روی منابر، گفت: نباید حرف‌های ما بالای منبر سبب دلزدگی جامعه به ویژه نخبگان و فرهیختگان شود، زمانی که در منبر خرافات مطرح شود قطعا نخبگان از دین و منبر و منبری فاصله می‌گیرند.
حجت الاسلام غلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی غلامی، ظهر امروز در گردهمایی تربیتی آموزشی مبلغان فاطمیه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی به عنوان رقبای منبر در حال فعالیت هستند، گفت: در حالی که این رقیبان فعالیت دارند و روز به روز گسترده می‌شوند بازهم منبر به عنوان رسانه دینی جایگاه خود را حفظ کرده است.

وی با تأکید بر لزوم دو طرفه شدن منابر و پاسخگویی به سؤالات و اشکالات مردم در منابر، تصریح کرد: اینکه به ما می‌گویند حجت الاسلام و از این مقام برخوردار هستیم مسأله کم و بی ارزشی نیست، حجت الاسلام بودن یعنی کلام ما برخاسته از اسلام و مبانی دینی است از این رو لازم است تا کلام ما و آنچه که روی منابر مطرح می‌کنیم دارای استدلال و استناد باشد، کلام ما و منبر ما باید دردی از دردهای جامعه کم کند نه اینکه موجب بروز مشکلات و رواج خرافات و خلاف دین در میان مردم به شود.

اشتباهات بالای منبر به اسلام آسیب می‌زند

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: گاهی شاهد هستیم کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که موجب تمسخر و استهزاء روحانیان می شود، گاهی با بررسی این کلیپ‌ها شاهد هستیم حرفی ناصواب زده شده است که عده‌ای هم آن را دستاویز حمله به اسلام و روحانیت قرار می‌دهند، اگر کسی سخنرانی نکند مشکلی رخ نمی‌دهد و دیگری به جای او به سخنرانی می‌پردازد اما اینکه حرف اشتباهی زده شود مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل باید مراقب سخنرانی‌های خود باشیم.

حجت الاسلام غلامی با اشاره به نگاه قدسی مردم به منبر، اظهار کرد: نباید حرف‌های ما بالای منبر موجب دلزدگی جامعه به ویژه نخبگان و فرهیختگان شود، زمانی که در منبر خرافات مطرح شود قطعا نخبگان از دین و منبر و منبری فاصله می‌گیرند و عوام نیز این خرافات را به عنوان بخشی از دین خواهند پذیرفت.

وی با تأکید بر لزوم برخورداری روحانیان از محسنات اخلاقی و رعایت آن بالای منبر، عنوان کرد: عالم باید مزین به حلم باشد، کسی که می خواهد مبلغ دین باشد باید همواره حلم داشته باشد، اگر تندی کنیم بر روی عملکرد ما و اثرپذیری مخاطبین از ما تأثیر منفی خواهد داشت، گاهی طرف هر چه بی‌سوادتر باشد محکم تر صحبت می کند، گاهی اوقات غیر ضروری ها را محکم می‌گوییم.

باید در روایات تدبر و تأمل کرد

استاد تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: ما از سوی اهل بیت(ع) برای بیان و نشر فضائل و کرامات ایشان منصوب شده‌ایم، باید فضائل ایشان را به نحوی برای مردم بیان کنیم که بتوانند آن را به درستی درک کنند و بپذیرند و الگوی باشد برای زندگی آنها، نباید کسی دچار غلو و بزرگ نمایی در بیان مسائل شود که به وجهه و جلوه دین آسیب خواهد زد، اگر دستورات دینی که مطرح می‌کنیم برای زندگی مردم دارای کاربرد نباشد صحبت‌های ما نفعی نداشته است.

وی بر لزوم تفکر عمیق و دقت در روایات تأکید کرد و گفت: بعضی خوشحال هستند که در بالای منبر چندین روایت متعدد مطرح می‌کنند، افزود: اگر یک روایت را درایت حدیث کنیم بهتر از نقل هزار روایت است. وظیفه ما درایت حدیث است، نقل گرایی موجب اندیشه ورزی و سبب پیشرفت علم نمی شود. برای یک مجلس رفتن باید ساعت ها فکر و تحقیق کرد. گاهی زیاد خواندن اجازه تفکر را از آدم می گیرد. به اندازه خواندن باید تفکر کرد./202/1304/ب1

ارسال نظرات