۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۸۳۱۰۴
در مناظره تلویزیونی زاویه مطرح شد؛

غلبه بر شکاف های اجتماعی اقدام انقلابی می خواهد

شهریار زرشناس و بیژن عبدالکریمی در مجله تلویزیونی زاویه که هر هفته چهارشنبه شب ها روی آنتن می رود، به بیان نظرات و دیدگاه های خود درباره راه های مقابله با نفوذ در ایران پرداختند.
زرشناس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مجله تلویزیونی زاویه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، مطابق معمول هر هفته، چهارشنبه شب، 4 اسفندماه با حضور دکتر شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر بیژن عبدالکریمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «راه های مقابله با نفوذ» روی آنتن رفت.

 

علوم انسانی بستری برای نفوذ غرب درایران است

براساس این گزارش در ابتدای این برنامه مجری با طرح این سوال که آیا علوم انسانی می تواند راهی برای نفوذ در کشور باشد و تحول و اسلامی شدن آن نیز راهی برای مقابله، بحث را آغاز کرد که دکتر شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این خصوص اظهار کرد: عالم غرب پست مدرن است، در کشور ما انقلاب صورت گرفت تا پست مدرن به عقب رانده شود اما این غرب زدگی همچنان در اقتصاد و فرهنگ ما وجود دارد یعنی رویکردهای شبه مدرنیته در آنها هست.

وی با اشاره به اینکه هدف این نفوذ بازگشت کشور به شبه مدرن است، تصریح کرد: مجاری این نفوذ، فرهنگی و دارای وجه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... است و در وجه فرهنگی آن، علوم انسانی یکی از بسترهای اصلی برای نفوذ بوده و محور این حرکت نیز در میان روشنفکران ما در حوزه کتاب، سینما و ... و همچنین روشنفکران ما در فضای آکادمیک دانشگاهی در علوم انسانی است و یا روشنفکران تکنوکرات موجود در قوه مجریه از سال 68 تاکنون  که شبکه رانت خواری را ایجاد کرده اند و بخشی از معضلات کشور نیز بواسطه این هاست.

 

کشور دچار شکاف تمدنی شده است

دکتر بیژن عبدالکریمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این اظهارات گفت: کلمه نفوذ مربوط به ابعاد نظامی است و به دلیل شکل دادن تصورات ذهنی مختلف، نباید از آن استفاده شود زیرا موجب تنزل درجه است.

وی با اشاره به اینکه در بحث هایش رویکرد متافیزیکی به این موضوع دارد، افزود: ما در کشور، فهم درستی از واقعیت های جوامع نداریم و با پوپولیست و عوام گرایی و ... راه را برای این درک درست هم بسته ایم و بزرگترین راه حل برای ما فهم این مسئله است.

عبدالکریمی با بیان اینکه نیچه می گوید: «برهوت هر روز بزرگتر می شود، حتی اگر آن را در نظر نگیرید»، تصریح کرد: امروز ما با یک برهوت مواجهیم، در حالی که برخی متصورند ما در حال افق آفرینی هستیم.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه حدود 4 یا 5 دهه است که در کشور ، دچار شکاف تمدنی شده ایم، افزود: ما در روزگاری هستیم که جهان مدرن، در حال تبدیل شدن به جهان کهن است و جهان پست مدرن شکل گرفته در حالی که ما هنوز با همان جهان مدرن نیز کنار نیامده بودیم.

وی با بیان اینکه برخی از طرح ها و برنامه های نیروهای اجتماعی و حاکمیت سیاسی ما در جهان فهم نمی شود، تصریح کرد: علوم انسانی جدید منطبق با غرب است اما تغییر آن هم آسان نیست.

 

دفاع علوم انسانی از تفکر غرب مدرن

براساس این گزارش، دکتر شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با بیان اینکه علوم انسانی در قرن 18 در غرب به وجود آمد، تصریح کرد: این علم با آرای مختلف نظریه پردازان، بسطو   شاخه های مختلف پیدا کرد و در قرن 19 به بالندگی رسید و می توان گفت، این علوم، دارای شان کلامی برای عالم غرب هستند و فراتر از ایدئولوژیک تلقی می شوند.

وی با بیان اینکه علوم انسانی، هویت غرب مدرن را تبیین می کند، افزود: از دل این علوم، تئوری و مدل اجرایی ایجاد می کنند و کارکرد آنها برای غرب، مدافعه و تبیین گری است، البته غرب برای مدرنیته کردن ایران از علوم انسانی به شکل آمرانه و تحکمی استفاده کرد.

زرشناس اضافه کرد: مدرسه علوم انسانی در سال 1317 در ایران توسط چند فراماسون ایجاد شد و پدر علم تاریخ، اقتصاد، حقوق سیاسی، روانشناسی و جامعه شناسی ایران، افرادی فراماسون یا دارای افکار ماسونی هستند اما انقلاب اسلامی بواسطه اعتراض مردم به غرب مدرن شکل گرفت، بنابراین، در شرایط کنونی، بهترین راه برای نفوذ و ایجاد تغییر در ما، علوم انسانی است پس باید این علوم را متحول کرد.

 

تحول در علوم انسانی نیاز امروز مردم کشور نیست

این گزارش می افزاید:‌ دکتر بیژن عبدالکریمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس نظر دکتر زرشناس یک بخش بحران در کشور ما ناشی از علوم انسانی است که با آن مخالفم، اظهار کرد: اگر کشور ما بخواهد راهی پیدا کند برای حل این مشکلات، راهی جز فهم اساسی جهان ندارد.

وی با بیان اینکه علوم انسانی جدید، یگانه تفسیر از انسان نیست، تاکید کرد: موافقم ما نیز باید به نظام جدیدی در علوم انسانی دست یابیم اما بحث و نیاز امروز کشور، علوم انسانی نیست و طرح آن ناشی از عدم درک جهانی است.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه اگر تفکری از اصالت برخودار باشد باید در صحنه اجتماعی حقانیت خود را نشان دهد، افزود: اینکه مهمترین مسئله کشور تغییر و تحول در علوم انسانی است، توهم است.

 

اسلام و مکتب امام خمینی(ره) ظرفیت های کشور برای مقابله با اندیشه غرب زدگی

زرشناس در پاسخ به این اظهارات گفت: امروز چه افراد و مولفه هایی در این انقلاب، راه را برای رسیدن به نقطه مطلوب مسدود کرده اند؟ که دکتر عبدالکریمی پاسخ داد؛ مهمتر از مسئله یافتن افراد نفوذی، آن است که ما نمی دانیم به کجا می خواهیم برویم!

زرشناس با اشاره به اینکه جریان نفوذ و تهاجم فرهنگی پیش از اینکه ما طرح و برنامه ریزی داشته باشیم، راه ما را مسدود کردند، ابراز کرد: روند به سمتی رفته است که انقلاب فرهنگی به جای ارائه افکار نو، همان تفکر قبلی را دنبال می کند و افرادی همچون عبدالکریم سروش نیز در بستر اندیشه شبه مدرنیته در ایران، با فشار جهانی توانستند تاثیرگذار باشند .

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ما ذخایر بسیاری در کشور داریم که افرادی چون سروش و ... به دنبال مقابله با آن هستند، گفت: در اسلام، تفکر و مکتب امام خمینی(ره) و اندیشمندان کشور ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی وجود دارد که باید بروز و ظهور کنند البته باید بدانیم اولین انقلاب در غرب که رخ داد، بعد از صدسال شکوفه داد اما هم اکنون نفوذی ها بنا دارند ما این ظرفیت ها و استعدادهایخود را فراموش کنیم.

مسئله غرب با ایران بر سر نفت است!

بیژن عبدالکریمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ گفت: قوه خیال را به کار بیندازیم اگر شیخ فضل الله نوری انقلاب کرده بود و یا به جای رضاخان، آیت الله مدرس به حکومت رسیده بود و ... قطعا شرایط متفاوت بود بنابراین ما امروز در کشور با دو مشکل مواجه هستم که اولی ناشی از فرهنگ است به معنای فاصله گرفتن از ارزش ها و مرگ آنها و همچنین انقطاع تاریخی بدلیل سیطره عقل مدرن و مسئله دوم، عدم توسعه یافتگی است و باید روحانیت و مسئولان کشور بدانند حتی در این زمینه ها، بحران داریم.

وی با طرح یک مثال افزود: ایران امروز شبیه دختر و پسر 75 ساله ای است که ازدواج نکرده اند و بعد از این همه مدت، به دنبال پاسخ گویی به غرایز جنسی و ازدواج شان هستیم و باید گفت بسیار دیر شده است یعنی برای شرایط فعلی، راه حل فوری وجود ندارد و راه نجات تنها در خودآگاهی است.

عبدالکریمی با اشاره به اینکه مسئله غرب با ایران بر سر نفت است، گفت: غرب می گوید استقلال داشته باش اما نفت را هم بده اما باید بررسی کنیم که چرا جامعه هر روز درحال ضعیف تر شدن است که حتی دختران 35 ساله و پسران 40 ساله این کشور، امکان ازدواج ندارند.

 

مسئله غرب با ایران بر سر استقلال است

شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه مشکل غرب با انقلاب اسلامی ایران بواسطه استقلال کشور است، تصریح کرد: برای رفع مشکلات در کشور باید دو کار بزرگ در زمینه تحول عدالت طلبانه در حوزه اقتصاد و تحول جدی در فرهنگ صورت گیرد و این دو به هم پیوسته هستند و مشکل ازدواج جوانان نیز با آنها برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کنونی همان اقتصاد رضاشاهی است، گفت: بعد از انقلاب، اقتصاد شبه مدرن تغییری نکرد زیرا تئوری ای برای تحول نداشتیم، البته عده ای هم در قوه مجریه اجازه تغییر ندادند.

زرشناس با اشاره به اینکه دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیاز است و دلیل اهمیت آن نیز زمان گذاری مقام معظم رهبری برای آن است، تاکید کرد: البته عدم اجرایی کردن آن توسط دولت، موضوع دیگری است و طرح اقتصاد مقاومتی نیز باید اجرایی شود زیرا توازن ساختاری را شکل می دهد.

 

غلبه برشکاف اجتماعی، اقدام انقلابی نیاز دارد

دکتر بیژن عبدالکریمی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران در مواجهه با غرب دچار شکاف اجتماعی عمیق شده است، اظهار کرد: در کشور دارای دو قطب سنت گرا و قطب عقل گرا شده ایم و اشتباه حکومت پهلوی این بود که فقط نوگرایان را بازی داد و سنت گرایان را کنار گذاشت و در شرایط سیاسی فعلی نیز اشتباهی شبیه این در حال رخ دادن است و غلبه براین شکاف یکی از انقلابی ترین امور است.

 

انقلاب اسلامی طغیان سنت علیه مدرن نبود!

دکتر شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی طغیان سنت علیه مدرن نبود، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران فراتر از این بحث هاست و برای بررسی آن باید دوگانه دین و شبه مدرن را در نظر گرفت، دوگانه ای که در بخش دین آن، استقلال، عدالت، آزادی و ... مطرح بوده است اما امروز عده ای برای تداوم آن سلطه قبلی، تلاش می کنند!

وی خاطرنشان کرد: بازار نشر کتاب، مطبوعات، سینما و علوم انسانی فعلی سنت را تقویت نمی کند و در این دوگانگی قشر متوسط تحت تاثیر غربی وجود دارند که باید آنها را اقناع کنیم، همان هایی که در سال 88 فتنه ای برای ایجاد شکاف در کشور ایجاد کردند./1325//102/خ

ارسال نظرات