علوم انسانی غیر اسلامی عامل پرورش مسؤولان سکولار است
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر کلانتری سومین سخنران پیش از دستور جلسه دوم اجلاس خبرگان رهبری بود.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در نطق خویش با اشاره به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: با اینکه از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به 40 سال می گذرد مع الاسف هنوز علوم انسانی برگرفته از مبانی اسلام و منبطق بر واقعیات بومی ایران اسلامی در حدی که مورد نیاز مجامع علمی کشورمان باشد، نیست و باید گفت این نقیصه بزرگ، مهمترین عامل در پرورش یافتن مدیران و مسؤولان سکولار است؛ مدیرانی که اسلام و حکومت اسلامی را باور نکرده اند و حل معضلات را تنها با عمل به نسخه های بیگانگان امکان پذیر می دانند.
وی افزود: تا این ضعف بزرگ بر طرف نشود، ایده ارزشمند وحدت حوزه و دانشگاه تحقق نخواهد یافت و از حد شعار فراتر نمی رود، هر چند نمی توان از اقدامات ارزشمند و در خور تقدیری که از سوی برخی مراکز علمی و پژوهشی انجام گرفته ولی هنوز کاستی های فراوانی وجود دارد و این به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی نیست.
نماینده مردم فارس در خبرگان تصریح کرد: چگونه می توان از فارغ التحصیل رشته اقتصاد انتظار داشت مجری احکام نورانی اسلام باشد و حال آن که بیشترین سرو کارشان با نظریات آدام اسمیت، کینز، آلفرد مارشال، کارل منگر، جونز، فیشر و امثال آن هااست؟ اگر ذهن جوان به این نظریات الحادی خو بگیرد که اعتقاد به خدا و دین، محصول ترس و دلهره و یا معلول جهل و نادانی و یا نتیجه عقده های روانی است چگونه می توان با او از فطری بودن دین و از جبلی بودن اعتقاد به خدا سخن گفت؟
وی ادامه داد: برخی از نظریه پردازان علوم سیاسی، آن گاه که در مقام تقسیم بندی حکومت ها و نظام های سیاسی بر می آیند، به گونه ای سخن می گویند و به نحوی تقسیم می کنند که حکومت های دینی یا به طور کلی مغفول و غریب واقع می شوند و یا در ذیل عنوان حکومت های استبدادی و در مقابل رأی جمهور قرار می گیرند آیا برای دانش پژوهانی که با این گونه رویکردها انس گرفته و با آن ها رشد یافته اند تبیین مدل حکومت دینی و ارائه نظریه ولایت فقیه آسان است؟
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری ابراز داشت: آیا آن دسته از دیدگاه تربیتی، اقتصادی و روانشناسی که بر مبنای طبیعت گرایی، اصالت تجربه و پراگماتیسم بنا شده جوابگو نیازهای ما است که مهمترین منبع برای شناخت انسان و عظیم ترین گنجینه برای معرفت بشر را وحی و آموزه های وحیانی می دانیم؟ آیا اسلام به ما اجازه می دهد درباره علوم انسانی که پرورش دهنده مدیران جامعه از صدر تا ذیل است بی تفاوت بنشینیم و چشم به نظریه ها و تراوشات ذهنی کسانی بدوزیم که جز به منافع خود و جز به غارت نمی اندیشند؟
وی عنوان کرد: آیا علما و فقهایی سخت کوش ما که توانسته اند از روایات فقهی محدود و آیات الاحکام که بخش محدودی از قرآن کریم است علم غنی، گسترده، پویا، مستحکم و افتخار آمیز فقه را تدوین کنند نمی توانند ازآیات مرتبط با انسان و صفات و گرایش های او که به مراتب بیش از آیات الاحکام است و از روایات گسترده مرتبط با انسان، علوم انسانی مستقل و مبتنی بر نگرش ناب اسلامی را تدوین کنند و به جهان تشنه و سرخورده امروز اراده دهند؟./1323/د102/ص