۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۴۸۷۲۴۸

سلمان در شرق، بن سلمان در غرب

در حالی که "ملک سلمان" از بیست و پنجم ماه گذشته بار سفری طولانی به شرق را بست، "محمد بن سلمان" –جانشین ولی عهد- بار سفر را برای دیدار با "دونالد ترامب"بسته و عازم واشنگتن شده است.
پادشاه عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، "الوقت"در مقاله ای آورد: دیپلماسی فعال این روزهای عربستان سعودی به ویژه پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ و مشکلات اقتصادی عربستان، دلایل متعددی دارد.

سفر این پدر و پسر سعودی به شرق و غرب، تلاش گسترده عربستان برای بازسازی اوضاع سیاسی و اقتصادی در کشور را به نمایش می گذارد که در این راستا توجه به چند نکته ضروری است:

اول: هدف اصلی از سفر به ژاپن، با موضوع اقتصادی مرتبط است و انتظار می رود طی آن قرادادهای اقتصادی و پیمان های مشارکتی برای حمایت از چشم انداز 2030 منعقد شود. این قراردادها و شراکت ها در سایه کاهش شدید بهای نفت که باعث کسری 87 میلیاردی در بوجه سال 2016 و 53 میلیارد دلاری در بودجه سال 2017 این کشور پس از اعمال ریاضت اقتصادی شد امضا می شود.

دوم: عربستان سعودی متقاعد شده است که اقتصاد وابسته به نفت برای این کشور دیگر فایده ای ندارد؛ از این رو درصدد سرمایه گذاری هایی غیرنفتی در منطقه شرق و جنوب شرق آسیاست تا کسری بودجه خود را جبران کند.

سوم: کارشناسان معتقد هستند که این تمایل به سمت شرق آسیا بمثابه آخرین تیر ریاض برای فرار از ضعف اقتصادی است؛ ضعفی که از هزینه های سنگین تجاوز وحشیانه و طولانی مدت به یمن ناشی شده است. "مارک کرتیس" که چند روز پیش در مقاله ای رژیم آل سعود و حکام آن را دیوانه، احمق و افراطی خواند، مبلغ هزینه های این جنگ را چیزی افزون بر هزار و پانصد میلیارد دلار  تخمین زد.

چهارم: محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد این کشور روز دوشنبه برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن رفت.درخصوص سفر بن سلمان به آمریکا نیز باید گفت که او قصد دارد تا نظر "ترامپ" را در مورد برخی پرونده ها به خود جلب کند که پرونده یمن از دو محور بررسی می شود؛ اول ادامه تجاوز و دوم حضور گروه القاعده در جنوب این کشور و اما در این مورد که چرا "بن سلمان" به عنوان اولین شخصیت سعودی است که با "ترامپ"دیدار می کند باید گفت که این اقدام در جهت تقویت جایگاه داخلی و خارجی او برای تصاحب تخت و تاج پدر، پس از کنار زدن پسر عمو و ولی عهد سعودی صورت گرفته است.

پنجم: سفر بن سلمان به آمریکا تنها به جنبه سیاسی محدود نیست؛ هرچند هدف اصلی همین است، ولی رنگ و بوی تجاری و اقتصادی و جذب سرمایه های غیر نفتی نیز دارد تا عربستان از گرداب ناتوانی خارج شود.

نقطه مشترک در سفر هر دو پدر و پسر به شاهزاده سعودی که پدرش در شرق بر طبل چشم انداز 2030 او می کوبد و خود در غرب بر طبل مبارزه با تروریسم و همان چشم انداز می کوبد، مرتبط است و این درحالی است که شاهزاده "محمد بن نایف " ولی عهد در ریاض خانه نشین است./1325//102/خ

ارسال نظرات