اعتكاف به بركت تلاشهای امام راحل و شهدا رواج پیدا کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي در درس تفسير خود كه در مسجد اعظم برگزار شد، در ادامه تفسير سوره مباركه نجم گفت: از ما جزم علمي و عزم عملي خواستهاند، گفتند در بخش انديشه جزم پيدا كنيد و عزم در بخش انگيزه پيدا كنيد، آنها كه اهل برهان نيستند گاهي اين طرف هستند و گاه آن طرف هستند، انسان كور نميبيند از كدام در خارج ميشود، يا به شرق سر ميكوبد يا به ديوار غرب سر ميكوباند و ميبيند راه خروج نيست.
وي افزود: ترديد كه باب تفعيل است آن رد مكرر است كه از آن انسان كور است، انسان بينا راه خودش را ميگيرد و ميرود، اينها نه اهل جزم و نه اهل عزم هستند، شك در بخش انديشه همان خطر را دارد كه ترديد كه در بخش انگيزه ايجاد ميكند.
مفسر برجسته قرآن كريم با اشاره به حديثي از امام رضا(ع) مبني بر اينكه كسي ميگويد بهشت و جهنم وجود ندارد از ما نيست، ابراز كرد: اهلبيت(ع) قرآن ناطق هستند، آنها اگر آيهاي را تفسير كنند، خود آنها مفسر هستند، وجود مبارك حضرت امير(ع) از جان پيامبر صحبت ميكند، «حسين مني و أنا من حسين»، نه به اين خاطر است كه امام حسين(ع) نوه پيامبر(ص) است، نه، درباره ديگران هم داريم، «علي من و أنا من علي» هم داريم.
وي افزود: ما يك اسلام داريم و خطوط كلي توحيد و وحي نبوت و اخلاق و خطوط كلي دين است كه هر پيامبري آن را آورده است و يك شريعتي داريم كه مثلا اين امت چند ركعت نماز بخواند، آن امت چند ركعت نماز بخواند، اينها به كدام سمت قبلهشان باشد، در خطوط كلي كه مسائل اخلاقي و توحيد و امثال ذالك است، اينها در صحف ابراهيم(ع) و موسي(ع) است، اين خطوط كلي را خداوند گفته است و تغييرناپذير است، نه تنها به مردم ميفرمايد ما اين حرفها را گفتهايم، بلكه به پيامبر اسلام(ص) هم ميفرمايد به هدايت آنان اقتدا كن، ميفرمايد پيرو ديني باش كه به انبيا گفتيم، نفرمود پيرو آنان باش.
حضرت آيتالله جوادي آملي ابراز كرد: در آستانه اعتكاف هستيم، اگر شما بزگوران توفيق اعتكاف پيدا كرديد كه «طوبي لكم و حسن مآب» اما اگر مقدورتان بود روزه اين سه روز را فراموش نكنيد، درس خواندن گوشهاي از كارها است، قسمت مهم فيض و توفيق مخصوصا در ماه پربركت رجب اين روزه گرفتنها است، اين اعتكاف را خداوند به بركت تلاش و كوشش امام(ره) و شهدا و جانبازان و ايثارگران نصيب اين ملت كرد.
وي با تأكيد بر اينكه اعتكاف جايگاه بسيار بزرگ و والايي دارد، ابراز كرد: نماز ستون دين است، براي نماز شرطي ذكر كردهاند و آن طهارت است، اما اعتكاف چه پايگاهي دارد كه شرطش تازه روزه گرفتن است، كه شرط روزه براي اعتكاف مثل شرط وضو براي نماز است، اين فيض با اين عظمت اگر كسي مقدورش باشد و از دست بدهد، اگر اعتكاف شد كه چه بهتر و اگر نشد روزه را حتما بگيريد./914/پ202/ص