۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۹۱۵۵۳
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

کارخانه ها تبدیل به انبار کالای تولیدی شده است

نماینده خبرگان با انتقاد از تعطیلی برخی کارخانه‌های داخلی،گفت: متاسفانه برخی کارخانه های تبدیل به انبار کالای تولیدی شده است.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری امسال به اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال گفت: برای رونق تولید و اشتغال و رفع بیکاری راه های فراوانی وجود دارد، نخستین راه این است که آسیب شناسی کنیم چرا در جامعه رشد تولید کم است.

وی افزود: از طرفی باید بررسی شود که چرا نرخ بیکاری بالا است و بعد از آن ارتباط این دو باید بررسی شود، در بخش هایی فضایی در جامعه ایجاد شد که همه باید به دانشگاه بروند، عده ای بسیاری از متولدین دهه 60 و 70 به دانشگاه رفتند و الان هم فارغ التحصیل شده اند.

رییس دانشگاه قم اظهار داشت: این افراد از طرفی مهارت های لازم برای کار را فرا نگرفته اند از سوی دیگر خود را در جایگاهی می بینند که کارهای معمولی را برای خود شایسته نمی دانند،از طرفی هم میزان کارهایی اداری و دولتی به میزان فارغ التحصیلان نیست  در نتیجه در جامعه بیکاری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: باید این افراد را به تدریج و با ایجاد کارگاه های کوچک و به وسیله آموزش های کوتاه مدت و تسهیلات دولتی وارد بازار کار کرد، در زمینه تولید مهم ترین مشکلی که وجود دارد این است که واردات بی رویه سبب می شود که تولیدات کشور به فروش نرود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که با واردات بی رویه بازارها از کالاهای مشابه خارجی اشباع می شود، ابراز داشت: در نتیجه کسانی که کارخانه و کارگاه دارند از آنجایی که از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند وقتی کالای آن ها به فروش نرود جریمه تأخیر دارند و با مشکلات بانکی روبه رو می شوند، از سوی دیگر کارخانه ها تبدیل به انبار کالای تولیدی شده است.

وی عنوان کرد: با این وضعیت رکود از یک سو و عدم بازار مصرف مناسب از سویی دیگر به وجود می آید، باید از همین الان به فکر باشیم و کالایی تولید تولید کنیم که بازار مصرف خارجی هم داشته باشد، در زمینه تولید باید به فکر بازار مصرف خارجی هم بود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند باید جلوی واردات بی رویه کالاهایی که مشابه داخلی دارد گرفته شود، همچنین باید در راستای ارتقای کیفیت تولید برنامه ریزی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: برخی از کالاهای تولید شده کیفیت لازم را ندارند در نتیجه ممکن است یک سوم قیمت کالای خارجی باشند اما اگر کالای خارجی را با مشابه داخلی آن مقایسه کنیم می بینیم کالای خارجی سه برابر قیمت دارد اما 10 برابر عمر کالای داخلی را دارد از این رو فرد ترجیح می دهد که کالای خارجی استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که در زمینه ارتقای تولید و کیفیت آن باید برنامه ریزی داشته باشیم، گفت: باید به جوانان کمک کرد تا با کارگاه های کوچک به کار مشغول باشند، اگر دولت کمک کند ممکن است علاجی ایجاد شود.

وی افزود: مسؤولان باید به فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان یک تکلیف شرعی و قانونی نگاه کنند نه این که کار خود را انجام دهند و وقتی رهبری بیاناتی داشتند شروع به تعریف و تمجید کنند./1323/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات