۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۴۹۱۶۳۴
حجت الاسلام واعظی:

جامعه اخلاق مدار می تواند پذیرای عدالت سیاسی باشد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: فقط جامعه اخلاقی و بهره مند از نهادهای حافظ اخلاق مداری است که می تواند پذیرای جلوه های مختلف عدالت سیاسی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صبح امروز در همایش بین المللی عدالت و اخلاق که در قالب ویژه برنامه های «مشهد 2017» در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، به ارائه مقاله ای پیرامون موضوع «عدالت سیاسی اخلاق محور» پرداخت.

استاد دانشگاه باقرالعلوم گفت: عدالت سیاسی به معنای جریان دادن و استقرار و فعلیت بخشیدن به عدالت در قلمرو و عرصه مناسبات و روابط سیاسی است. از همین رو همان‌طور که «عدالت اقتصادی»، «عدالت قضایی و کیفری» و «عدالت آموزشی» به عادلانه بودن روابط و مناسبات در سطوح کلان ساختارهای مختلف جامعه می پردازد، «عدالت سیاسی» نیز به سطوح کلان ساختار مناسبات سیاسی جامعه می پردازد.

حجت الاسلام واعظی افزود: نگاه سطحی به عدالت سیاسی آن را به مقوله رفتار عادلانه حاکمان و کارگزاران با مردم و فرمانبران فرو می‌کاهد، حال آن که در واقعیت، تفکر سیاسی مدرن به ویژه در قالب لیبرال دموکراسی فضای متنوع ‌تری برای عدالت سیاسی گشود و خیرات سیاسی جدیدی را موضوع توزیع عادلانه در سطح جامعه قرار داد.

وی «حق انتخاب کردن و انتخاب شدن»، «برابری سیاسی»، «دسترسی عادلانه به مناصب سیاسی و اجتماعی»، «حق آگاه شدن از تصمیمات سیاسی و دسترسی آزاد به اطلاعات و خبار» و «لزوم برقراری مناسبات عادلانه میان کشورها در سطح بین‌الملل» را از دستاوردهای نگاه مدرن به حوزه سیاست دانست.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تبیین شرایط تحقق عدالت سیاسی اظهار کرد: این مسأله معطوف به نسبت میان «عدالت سیاسی» و دیگر فضایل و ارزش‌های جامعه سیاسی است. بی‌گمان عدالت یک فضلیت اساسی در حیات اجتماعی است اما یگانه فضیلت نبوده و بنابراین یکی از نکات مهم این است که در ظرف تزاحم میان عدالت و امنیت، عدالت و حفظ نظام و مانند آن چه باید کرد؟

حجت الاسلام واعظی در بیان پاسخی که طی مقاله خود به پرسش هایی از این دست داده است، گفت: با مراجعه به منابع اسلامی و سیر معصومین(ع) روشن می‌شود که اخلاق محوری، ایمان به مبدأ و معاد، حق ‌مداری و اعتقاد به کرامت انسان‌ ها که از ویژگی ‌های اصلی سیاست اسلامی است، پیش ‌نیاز جدی استقرار عدالت سیاسی است.

وی در پایان تأکید کرد: فقط جامعه اخلاقی و بهره مند از نهادهای حافظ اخلاق مداری است که می تواند پذیرای جلوه های مختلف عدالت سیاسی باشد./202/820/ب1

ارسال نظرات