۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۴۹۲۳۲۲
آیت الله مظاهری:

شیطان با نمایش دنیا، دین انسان را ذبح می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: شیطان مال دنیا را در دستش گرفته و افراد دنیا پرست را به دنبال خودش می کشاند تا دینشان را ذبح کند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: خداوند برای هدایت انسان ها ذره ای کوتاهی نکرده است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، افزود: روز گذشته عرض کردیم که خداوند زمینه های هدایت را برای هر انسانی مهیا کرده است؛ زمینه های هدایت هر انسانی از برون و درون وجودش تأمین می شود؛ پیامبران بیرونی یعنی همان حجت های الهی و پیامبران درونی یعنی عقل، وجدان اخلاقی و فطرت از درون هدایتگر هر انسانی هستند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که خداوند در هدایت انسان ذره ای کوتاهی نکرده است، اذعان کرد: قرآن می فرماید، با وجود حجت های الهی و پیامبران درونی، غالب انسان ها با تبعیت از خطوات شیطان هوا پرستی پیشه می کنند؛ شیطان در روز قیامت مکالمه جالبی با جهنمیان دارد، وقتی چشم جهنمیان به شیطان می افتد، به آن می گویند تو عامل اصلی جهنمی شدن ما هستی و شیطان پاسخ می دهد من فقط با تحریک کردن هوا و هوستان شما را وسوسه کردم، پس من را سرزنش نکنید بلکه خودتان را سرزنش کنید.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: شیطان در روز قیامت خطاب به جهنمیان می گوید، خداوند حجت های درونی و برونی برای شما آورده بود و به شکل های مختلفی من را به عنوان دشمن آشکارتان معرفی کرده بود ولی شما باز هم از من پیروی کردید.

استاد اخلاق حوزه علمیه با استناد به آیاتی از قرآن که مکالمه بین خداوند و شیطان را تبیین می کند، خاطرنشان کرد: وقتی شیطان به سبب نافرمانی زشتی که در برابر دستور خداوند از خودش نشان داد، از درگاه الهی رانده شد، خطاب به خداوند عرضه داشت، به عزت و جلال تو سوگند، همه انسان ها را جهنمی می کنم، مگر کسانی که مُخلَص باشند.

وی با اشاره به آیات شصتم و شصت و یکم سوره یس که می فرماید «أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ» و با بیان این که برخی از انسان ها برای رسیدن به منافع و مناصب دنیوی هر کاری می کنند، افزود: انسان در ازل با بُعد ملکوتی اش با خداوند عهد بسته است که از شیطان پیروی نکند و فرمانبردار خداوند باشد ولی عموماً به سبب پیروی از هوای نفسش این معاهده را نقض کرده و پیرو شیطان شده است.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: مبلغان دینی در همه زمان ها بوده اند و عموماً از جانب مردم به آزار و اذیت های فراوان دچار شده اند؛ روحانیت در زمان حال وظیفه پیامبران تبلیغی را به عهده دارد که خداوند در آیات فراوانی از قرآن از ایشان صحبت و تعریف کرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که هر کس به دستورات روحانیان به عنوان واعظان دینی گوش فرا دهد، رستگار می شود، اظهار کرد: برخی از افراد بدبخت، تقدس های دینی را فدای صفات رذیله می کنند، یکی از نمونه های بارز چنین رفتاری، مسخره کردن روحانیان از سوی برخی افراد نادان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر انسان در طول شبانه روز 2 ساعت برای دینش وقت بگذارد، به طور قطع رستگار می شود؛ انسانی که برای فراگیری اعتقادات، اخلاقیات و احکام ارزش قائل شود و وقت بگذارد، در بسیاری از موارد از شرّ شیطان محافظت می شود.

وی با اشاره به آیات نود و نهم و صدم سوره نحل که می فرماید «...فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ»، تبیین کرد: انسان مؤمنی که توکلش بر خداوند باشد، از شرّ شیطان محفوظ می ماند؛ به طور کلی شیطان در افرادی که با خدا هستند نمی تواند نفوذ کند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: وقتی می خواهند یک گوسفند را ذبح کنند، یک دسته علف دستشان می گیرند تا گوسفند را به قتلگاهش ببرند؛ شیطان نیز مال دنیا را در دستش گرفته و افراد دنیا پرست را به دنبال خودش می کشاند تا دینشان را ذبح کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان با بیان این که وجود مبارک اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) همه چیزشان را دادند تا انسان ها را هدایت کنند، اذعان کرد: فعالیت های اهل بیت(ع) همه و همه برای هدایت انسان ها به صراط مستقیم بوده است ولی عموم مردم نادان از ایشان پیروی نکردند./201/867/ب1

ارسال نظرات