۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۴۹۳۹۳۴
امام جمعه موقت اصفهان:

گناه یکی از موانع مهم کسب معرفت الله است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان این که با بیان این که گناه زیاد انسان را قسی القلب می کند، گفت: گناه یکی از موانع مهم کسب معرفت الله است.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: گناه یکی از موانع کسب معرفت الله است.

وی در ادامه مبحث آفت های معرفت الله افزود: انسانی که به یک بیماری آلوده می شود علاوه بر این که باید دارو مصرف کند، لازم است بر طبق دستور پزشک از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کند، تا یا از بیماری نجات پیدا کند یا این که بیماری اش تشدید نشود؛ فردی که به بیماری چربی خون مبتلا است علاوه بر این که باید داروهای لازم را مصرف کند، باید از خوردن مواد غذایی که چربی خون را افزایش می دهد نیز پرهیز کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: راه های رسیدن به معرفت الله متعدد است ولی گاهی معرفت به دست آمده به آفاتی مبتلا می شود که این آفات نوعی ناپرهیزی به حساب می آیند، این آفات راه سیر معنوی انسان در کسب معرفت الله را با مشکل روبرو می کنند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیه هشتم سوره فاطر که می فرماید«أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» اذعان کرد: یکی از آفات معرفت الله این است که انسان اعمال اشتباهش را مثبت و صحیح بپندارد و به واسطه چنین تفکری به جهل مرکب گرفتار شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: آیات صد و سوم و صد و چهارم سوره کهف که می فرماید«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالأخْسَرِینَ أَعْمَالا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا» تأیید کننده آیه فوق است؛ خداوند افرادی که اعمال اشتباهشان را درست می پندارند خاسرترین انسان ها معرفی می کند.

وی خاطرنشان کرد: شرایط دنیا به گونه ای است که افرادی که در یک شب به پول زیادی دست پیدا می کنند و یا با کارهای خلاف کارشان را پیش می برند صفات زرنگ و هنرمند را به خود اختصاص می دهند ولی افرادی که برای کسب معاش زحمت می کشند، به نادانی مشهور می شوند؛ بدبخت ترین انسان ها کسانی هستند که از راه حرام کار دیگران را حل و فصل می کنند و خودشان را خدوم دیگران می دانند، نمونه بارز چنین افرادی که با نیت غیر الهی و فعل حرام و با ادعای الهی راه انداختن کار مردم، امرار معاش می کنند، ربا خواران هستند، بارها و بارها به این افراد گفته شده است که ربا نخورید و آن ها در پاسخ می گویند ما با پولی که در اختیار یک نیازمند می گذاریم کارش را راه می اندازیم؛ افرادی هم هستند که خانه ای تهیه کرده اند و فرزند دخترانی که از راه غیر مشروع بچه دار شده اند را سقط می کنند و می گویند با این کار آبروی یک دختر جوان را می خریم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: رباخواری به استناد آیات قرآن به منزله اعلان جنگ با خداوند و پیامبر(ص) است و چنین عملی هرگز نمی تواند رنگ الهی به خودش بگیرد، همچنین سقط جنین به منزله قتل یک انسان است و وعده دوزخ برای آن داده شده است؛ افراد رباخوار اگر راست می گویند که نیت الهی دارند، بیایند و به نیازمندان قرض بدهند، قرضی که خداوند آن را از آنِ خودش می داند و در آیه دویست و شصت و یکم سوره بقره که می فرماید«مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ  اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» وعده چند برابر کردن پول را به انسان قرض دهنده داده است.

امام جمعه موقت اصفهان با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، اظهار کرد: دومین آفتی که معمولاً بر سر راه کسب معرفت الله ایجاد می شود، گناه است؛ گناه توسط نفس و شیطان زینت داده می شود و انسان برای تشخیص خوبی از بدی درمانده می شود و عموم مردم بدی را انتخاب می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: خداوند چیزهای حلال فراوانی  برای نوشیدن آفریده است ولی برخی افراد آلوده به گناه، مشروب را برای نوشیدن انتخاب می کنند؛ خداوند اختیار کردن همسر را برای تأمین غرایز جنسی معین کرده ولی برخی برای تأمین این غریزه الهی به انواع فسادهای جنسی مبتلا می شوند.

وی با بیان این که گناه زیاد انسان را قسی القلب می کند، تبیین کرد: آلوده شدن به گناه و اصرار ورزیدن به گناه، دل انسان را قسی می کند و کار به جایی می رسد که انسان در برابر حق موضع گیری می کند و از پذیرش حق اعراض می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، وقتی به دنیا می آیید قلبتان سفید و نورانی است و با هر گناه، لکه سیاهی روی قلب شما می افتد تا جایی که این گناهان سبب می شود هیچ انذاری روی شما اثر نگذارد؛ گاهی اوقات انسان به جایی می رسد که گوش دارد ولی نمی شنود چشم دارد ولی نمی بیند، البته منظور نشنیدن و ندیدن حقایق است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که شارع مقدس از وضع کردن دستورات، خیر انسان را می خواسته است، تبیین کرد: اگر انسان به دستورات الهی عمل نکند، اجزای روحش تخریب می شود و حقایق را درک نمی کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: چندین روز پیش، زنی به بنده مراجعه کرده بود و می گفت، خویشاوندانی دارم که نمی دانم با آن ها ارتباط داشته باشم یا نداشته باشم، به او گفتم طبق دستور خداوند باید با صله رحم را انجام دهی، چرا چنین سؤالی می پرسی، او به من گفت، خویشاوندانم به هیچ چیز مقید نیستند و هر چه آن ها را موعظه می کنم، نمی پذیرند، من از سخنان آن زن فهمیدم که خویشاوندانش قسی القلب شده اند./867/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات