۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۴۹۵۱۹۲
جنبش ۹۶ درصدی در برابر روحانی فریاد شد؛

روز اعتراض

مراسم روز کارگر در حالی برگزار شد که کارگران را بالاجبار و به بهانه روزکارگر، پای سخنرانی تبلیغاتی آقای روحانی نشاندند بی‌خبر از اینکه ۹۶ درصدی‌ها گوش به فرمان دولت ۴ درصدی نخواهند بود!
اعتراض
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، صبح دیروز، حجت الاسلام حسن روحانی در حرم مطهر امام؟ره؟به مناسبت بزرگداشت روز کارگر سخنرانی کرد. این مراسم در حالی برگزار شد که کارگران را بالاجبار و به بهانه روزکارگر، پای سخنرانی تبلیغاتی آقای روحانی نشاندند، به امید اینکه فرجی در رأی رو به سقوط روحانی ایجاد شود، بی‌خبر از اینکه ۹۶ درصدی‌ها گوش به فرمان دولت ۴ درصدی نخواهند بود!

زیرا که کارگران به جای گوش دادن به صحبت‌های حسن روحانی اعتراض کردند، فریاد زدند و شعارهایی را علیه دولت سردادند.کارگران یک صدا در میان سخنرانی حسن روحانی فریاد می‌زدند: «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر رو به فناست امروز» و با این شعارها اعتراض خود را به عملکرد دولت یازدهم اعلام کردند.
 
در دولت یازدهم، کارگران تحقیر شدند

این در حالی بود که حسن روحانی در صحبت‌هایش، آزادی در انتخاب راه، شغل و دستمزد منصفانه را حق کارگران دانست و ‏با بیان اینکه در این دولت ۲ میلیون شغل ایجاد شد، اما رنج ۳ میلیون بیکار دیگر همه ما را آزار می‌دهد، گفت: دولت ‏یازدهم با عمل خود نشان داد شرایط بهتر نه با شعار بلکه با عقلانیت امکان‌پذیر است. ‏روحانی، بدترین نا امنی را ناامنی شغلی برشمرد و ادامه داد: تمام تلاش ما رفاه و تأمین آینده کارگران است و ‏دولت شعار و سخن نبودیم بلکه دولت عمل و کردار بودیم. این اظهارات رئیس دولت یازدهم در حالی مطرح می‌شود که کارگران در این دولت شکستند، تحقیر و در مقابل خانواده‌هایشان شرمنده شده‌اند.

اما این اولین حاشیه روزکارگر نبود. مجری برنامه حسن روحانی، کارگران معترض را که حقوق قانونی خود را مطالبه می‌کردند، تهدید به مزدوری و خرد کردن دهان کرد! روزی که به عنوان روز کارگر شناخته می‌شود، برای کارگرانی که با مشکلاتشان دست و پنجه نرم می‌کنند روز خوشایندی نیست. مشکلات جامعه کارگری آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد نمی‌توان به این سادگی  برای آنها راهکار یافت. نبود امنیت شغلی و قراردادهای چند روزه، حقوق‌هایی که چرخ زندگی را به سختی می‌چرخاند، حقوق‌های معوقه، بیمه، مسکن و حمایت‌های لازم همه و همه از مهم‌ترین مشکلات قشر زحمتکش کارگری است. این روزها تعطیلی کارخانه‌ها و نیمه فعال بودن آنها به اوج رسیده و کمتر کارخانه‌ای وجود دارد که با همه توان کار کند. گرچه هر از گاهی کارگران برای دریافت حداقل یک ماه حقوق باید تجمع و راهپیمایی کنند اما به نظر می‌رسد هیچ‌گاه حقوق کارگران دیده نشد و آنچه وجود دارد تنها شعارهایی است که محقق نمی‌شوند.

مساله اصلی اینجاست، در این هفته هیچ گام موثری در جهت مطالبات کارگران برداشته نمی‌شود و هر ساله وعده‌های مسوولان در جهت تحقق مطالبات این قشر، کهنه‌تر می‌شود. عدم پرداخت دستمزد واقعی، بی توجهی به معیشت، ورود کالای خارجی، تعدیل‌های بی رویه نیروی کار، بیکاری، سطح خدمات تأمین اجتماعی، شکنندگی وضعیت کاری، ناپایداری و ناامنی شغلی و پایین بودن خدمات و رفاه اجتماعی و عدم رعایت اصل سه جانبه گرایی در تصمیم‌گیری‌های مناسبات مختلف کارگری، از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری است که هر سال در طول هفته کارگر از زبان مسوولان مختلف بیان می‌شود. درخواست‌های کارگران هر ساله به گوش مسوولان برای چندمین بار می‌رسد اما با وجود تشکیلات بسیار بزرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر نهادها و سازمان‌های وابسته یا موازی در زمینه امور کارگری، هنوز هم کارگران نتوانسته‌اند به خواسته‌ها و نیازهای حتی اولیه خود، دست یابند. کارگران تنها در مراسم دولتی و حضور برخی اعضای دولت شاهد دلسوزی مسوولان هستند و این جمعیت عظیم که همراه با اعضای خانواده‌هایشان شاید بیش از نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، تنها به همان اندک امکانات و خدمات رفاهی یا همان حقوق اندک خود راضی و همچنان امیدوار به بهبود شرایط هستند.پس از روی کار آمدن دولت تدبیر با شنیدن وعده‌های رنگارنگ، این امیدواری بیشتر از همیشه شده بوده است!

اما این جلسه از کجا شکل گرفته بود؟ هرساله خانه کارگر متولی این برنامه است اما در ایام انتخابات به دلیل همزمانی روز کارگر و زمان تبلیغات، این جلسه به میتینگ سیاسی تبدیل می‌شود! سال 88 نیز خانه کارگر در مقام بازوی تبلیغاتی میرحسین موسوی، کارگران را به حرم امام؟ره؟ کشید تا بهره برداری سیاسی خود را کرده باشد. امسال نیز درحالی که کارگران با بیشترین مشکلات روبه‌رو هستند، خانه کارگر مدت‌هاست که تلاش می‌کند تا جلسه‌ای پرشور برای حسن روحانی برگزار کند. تنها چند ساعت پس از آغاز رسمی مهلت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، «خانه کارگر» که دبیرکلی آن را آقای علیرضا محجوب نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی و نماینده لیست امید برعهده دارد، پوسترهای روحانی را در سطح شهر پخش کردند.

درحالی که در روزهای آخر دولت روحانی، با موجی از تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران مواجه هستیم، این سؤال به وجود می‌آید که چرا نهادی که به اسم کارگران است، باید از رئیس جمهور که خودش به نوعی یکی از مقصران بیکار شدن آن‌هاست، تبلیغ کند؟ همین موضوع واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به وجود آورد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را می‌خوانید: آقای الیاس نادران، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در صفحه شخصی توئیترش نوشت: «پارسال نزدیک ۱۰۰ هزار کارگر بیکار شدند ولی گویا خانه کارگر نگران بیکار شدن آقای روحانی است! بیچاره کارگر که خانه‌اش ستاد انتخاباتی شده!» ‏آقای کمیل حسینی، از کاربران توئیتر نوشت: تبلیغات گسترده «خانه کارگر» برای رئیس جمهوری که در کارنامه 4 ساله‌اش تعطیلی هزاران واحد صنعتی و ده‌ها کارخانه قدیمی و نام دار دیده می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

 

ارسال نظرات