۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۴۹۵۴۶۲
حجت‌الاسلام فقیهی:

هرگونه رفتار وحدت ستیز همگامی با اهداف نظام سلطه است

استاد حوزه هرگونه رفتار وحدت ستیز را همگامی با اهداف نظام سلطه توصیف کرد و گفت: برائت حقیقی از دشمنان اهل‌بیت(ع) در حقیقت حضور درصحنه‌های مبارزه و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی امروز در نشست تخصصی تفسیر قرآن کریم که در مدرس 5 شبستان بزرگ نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی الگوی عذاب از منظر قرآن کریم پرداخت و عنوان داشت: آیه 65 سوره انعام الگوی عذاب را در مصادیق مختلف اجتماعی تحلیل و توصیف کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بابیان این‌که یکی از الگوهای عذاب اجتماعی از منظر قرآن کریم تفرقه در بین ملت‌ها بیان‌شده است، عنوان داشت: ساختار ادبی آیه 65 مبارکه سوره انعام هویتی قابل‌تأمل دارد چنانچه که فرموده است «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلي‏ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْکُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ يَلْبِسَکُمْ شِيَعاً وَ يُذيقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ؛ بگو او تواناست که بر شما عذابی از بالای سرتان چون سنگ و صاعقه و سجیل فروریزد یا از زیر پاهایتان مانند زلزله و خسف برانگیزد یا طبقه ستمگر بالا را بر پایین‌تران مسلط، یا طبقه پایین را علیه طبقه بالا منفجر سازد یا شما را گروه‌گروه به جان هم اندازد و عذاب برخی از شما را به برخی بچشاند. بنگر چگونه ما آیات و نشانه‌های گوناگون توحید و عظمت خود را می‌آوریم، شاید بفهمند.»

وی «أَوْ يَلْبِسَکُمْ شِيَعاً» را نشان از واگذار شدن امت‌ها به خدعه‌های شیطان دانست و گفت: واگذار شدن ملت‌ها به اصالت تدبیر انسانی الگویی از سنت استدراج الهی است که در این آیه به‌عنوان الگویی از عذاب جوامع انسانی توصیف‌شده است؛ بر این اساس انگلیس در دنیای سیاست به این الگوی رفتاری مشهور است چراکه شیطان در چنین شرایطی دست از فتنه‌انگیزی برنداشته و همواره بشریت را به‌سوی پستی پیش خواهد برد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) داعش را زائده تفکر سیاسی انگلیسی و آمریکایی توصیف کرد و گفت: داعش یک گروه مذهبی نیست که صرفاً به‌منظور تأمین منافع مذهبی چنین اقداماتی را برای آن شکل دهد بر اساس این گروه تروریستی داعش اهداف و مؤلفه‌های گوناگون انگلیسی و آمریکایی را به‌منظور همراه کردن اذهان عمومی را در سبک‌رفتاری خود قرار داده است.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که در فتنه جنگ افزایی بین مذاهب اسلامی انگلیس به‌طورجدی طرفدار هیچ‌کدام از فرق و مذهب نیست درحالی‌که تمام مفاد فکری این تفرقه‌انگیزی را خود او تأمین می‌کند؛ بنابراین تأمین رسانه‌های شیعی و سنی معاند وحدت اسلامی به‌منظور ایجاد التهاب‌های بین مذهبی نشان از تفکر ضد اسلامی الگوی سیاسی انگلیسی است.

کارشناس تفسیر قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) هرگونه رفتار و کنش‌های اجتماعی وحدت ستیز را همگامی با اهداف نظام سلطه توصیف کرد و ابراز داشت: برائت حقیقی از دشمنان اهل‌بیت(ع) در حقیقت حضور در صحنه‌های مبارزه و دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

وی افزود: باید توجه داشت که این الگوی کنش‌های اجتماعی نشان از دشمنی مبین شیطان است که درصحنه‌های فردی و اجتماعی جوامع اسلامی بروز داده می‌شود؛ بر این اساس قرآن کریم آن را عذاب الهی توصیف می‌کند.

حجت‌الاسلام فقیهی نتیجه عذاب تفرقه را «يُذيقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ» از منظر قرآن کریم توصیف کرد و اظهار داشت: خداوند متعال بابیان «انْظُرْ کَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ» به بندگان خود می‌آموزد که آیات الهی با ادبیات گوناگون و امثال متفاوتی برای مردم تشریح کرده تا شاید مردم تأمل کنند./837/پ202/ی

 

ارسال نظرات