۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۴۹۵۵۹۸
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

برخی افراد در حوزه ظرفیت اجتهاد ندارند

استاد تفسیر مهارت آموزی را برای طلاب ضروری دانست و تصریح کرد: افرادی که قصد اجتهاد ندارند مهارت های دیگری را بیاموزند.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در اجلاسیه هجرت مبارک که شامگاه چهارشنبه در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با بیان این که در قرآن کریم گفته شده است کسانی که هجرت نمی کنند را دوست نداشته باشید، از آنها یاری نخواهید و به آنها یاری نیز نرسانید، اظهار کرد: قرآن کریم در زمینه هجرت تعابیر فراوانی دارد.

استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به اهداف هجرت خاطرنشان کرد: از اهداف هجرت می توان به تشکیل حکومت همانند هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه، فرار از فشار همانند هجرت به حبشه، تحصیل علم، تجارت، ارشاد همانند هجرت جعفرابی طالب و نهی از منکر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد ظرفیت اجتهاد را ندارند بنابراین نباید وارد درس خارج شوند بلکه به امور دیگری بپردازند از سوی دیگر چرا در میان درس های خارج فراوان، درس نهج البلاغه وجود ندارد؛ قرآن کریم برای فقه یک توبیخ دارد اما برای تدبر دو توبیخ، اما چگونه موردی که یک توبیخ دارد حوزه را ایجاد کرده است اما در موردی که دارای دو توبیخ است اتفاقی رخ نمی دهد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تأکید بر این که در سطوح مختلف به تفسیرهای مختلفی نیاز است، گفت: امروزه به بیش از 100 نوع تفسیر نیاز است؛ من دارای تحصیلات کلاسیک نیستم اما 4 کتاب من در دانشگاه از جمله حقوق تدریس می شود زیرا هرچه که بخواهید در تفسیر قرآن کریم یافت می شود.

وی به سبک تفسیری خود اشاره و تصریح کرد: من از قرآن اصول را خارج می کنم به عنوان مثال قرآن کریم می گوید قریش در تابستان به مکان سردسیر سفر می کردند که در ظاهر مطلبی ندارد در حالی که بیانگر این اصل است که مکان خود را تغییر بده اما کار خود را تعطیل نکن بنابراین اگر قم گرم است به آشتیان و تفرش سفر کن اما درس خود را تعطیل نکن.

رییس ستاد اقامه نماز ادامه داد: همچنین در ماجرای حضرت ابراهیم(ع) که از عموی خود در زمینه پرستش بت سؤال می کند در ظاهر یک داستان تاریخی است در حالی که بیانگر این است که در ارشاد و اصلاح سن و تعداد افراد مقابل شرط نیست و باید ازخانواده خود خود شروع کرد؛ برخی که تفسیر می گویند اقوال را نقل می کنند در حالی که اقوال را باید مطالعه کرد اما آنچه که به مردم گفته می شود بیان برای عموم باشد نه بیان برای خواص.

وی تغییر در سیستم آموزش و پروش را کلید حل تمام مشکلات دانست و گفت: سیستم آموزش و پرورش دیپلم بی مهارت و دانشگاه لیسانس بی مهارت تحویل جامعه می دهد بنابراین باید محفوظات بی اهمیت مانند بلندی کوه هیمالیا و یا جمعیت کشورهای جهان راحذف کرد و به جای آن یک حرفه آموزش داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: سخن گفتن نیز به مهارت نیاز دارد به عنوان مثال روزی قصد بیان کردن روایتی در زمینه کفن داشتم اما به دلیل این که مردم از بحث فراری نشوند از بحث لباس شروع کردم و در پایان جلسه آنچه را که قصد داشتم بیان کردم؛ هر شخصی که می خواهد فقیه شود مسیر کنونی حوزه را طی کند اما اگر شخصی قصد فقیه شدن را ندارد مهارت های دیگر را بیاموزد.

وی در پایان با اشاره به نامه خود به رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه بنده به مدیران حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان می نویسد«مسأله مهارت آموزی مورد نظر جناب آقای قرائتی مسأله ای جدی و نیازی حتمی است و لازم است به حضرات محترم شورای عالی و رؤسای حوزه علمیه قم، مشهد،اصفهان و غیره تأکید شود» و از من نیز خواسته اند این موضوع را پیگیری کنم که به همین دلیل اکنون هر هفته به چندین استان سفر می کنم./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات