دشوارترين وظيفه در ترویج كتابخواني بر دوش آموزش و پرورش
نیما زارع رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در ایران روزانه زیر 2 دقیقه است، گفت: برای رسیدن به فرهنگ كتابخوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یك برنامهریزی صحیح و منطقی لازم است كه با ارایه راهكارها، فرهنگ كتابخوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بینجامد.
وی معتقد است که نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در بین عموم مردم با ایجاد انگیزه و احساس نیاز به كتاب و كتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه دارد که با برنامهریزیهایی از سوی دولت و حمایت از گروههای مردمی در این امر محقق میشود.
رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس تصریح کرد: در ابتدا با آگاهی بخشی میتوان زمینه را برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی فراهم کرد. این آگاهی بخشی مرحله ای است که به كمك وسایل ارتباط جمعی، بروشورها و تابلوی اعلانات و جلسات معرفی و نقد و... برای مخاطبان ایجاد شود.
زارع با بیان اینکه در کنار ترویج فرهنگ کتابخوانی و بهرهگیری از راهکارها باید انگیزهی مخاطب را هم مورد توجه قرار داد چرا که برای تحقق این هدف هر دو در یک راستا قرار دارند، گفت: متولیان فرهنگ و هنر باید با فرصتها و ظرفیتهایی که دراختیار دستگاههاست، برای این امر فرهنگ سازی کنند.
وی «سوغات فرهنگی کتاب» را در مسیر انتقال فرهنگ ناب و اصیل لایههای گوناگون اجتماعی طرح مفیدی دانست و ادامه داد: این اقدام و فعالیت به صورت حرکتهای مردمی نتایج خوبی را نشان داده است زمانی که در ایام محرم اقدام به اهدا و توزیع کتاب در بعضی هیأتها میشود و یا برخی فعالان فرهنگی طرح «نذر کتاب» را اجرا میکنند، یقینا دستگاههای دولتی و فرهنگی نیز توانایی و یا بسترسازی و حمایت از این نوع حرکتهای ابتکاری را خواهند داشت.
به گفته رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس، محيط و شرايط خانواده، روش تربيتي و آموزشي والدين، طرز تفکر و نگرش والدين در رابطه با مطالعه و کتابخواني، وجود کتب و نشريات قابل دسترس و همچنين سطح اقتصادي و پايگاه اجتماعي خانواده، نقش بسزايي در تقويت عادات مطالعه و کتابخواني دارد.
زارع معتقد است که اگر والدين و افراد بزرگتر خانواده به مطالعه علاقهمند باشند، فرزندان آنها نيز، که همواره از اثرات طبيعي روابط عميق عاطفي حاکم در خانوادههاي ايراني برخوردار هستند، با کتاب، بيشتر و بهتر آشنا شده و به مطالعه و کتابخواني، عادت ميکنند.
وی با خاطرنشان کردن این نکته که پس از خانواده، دشوارترين وظيفه در اشاعه كتابخواني در هر جامعهاي بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است تأکید کرد: اگر دانش آموز در مدرسه با كتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزي و افزايش معلومات عمومي را درك كند و به مطالعه خو بگيرد، در تمام دوران زندگي، از كتاب دست نميكشد.
به گفته زارع، آموزش افراد مرتبط با كتاب، كتابخانه ها و كتابداران از طریق تهیه جزوات آموزشی و برگزاری كارگاههای آموزشی متمركز كشوری و استانی؛ تعیین حداقل استاندارد (ابزار، امكانات، نیروی انسانی، فضا و...) برای ایجاد جذابیت ورود به كتابخانهها و مطالعه در كتابخانه؛ برگزاری نمایشگاههای كتاب در ایام مختلف سال و فروش كتاب با قیمت مناسب؛ ایجاد فروشگاههای دایمی كتاب و دیگر محصولات فرهنگ، ایجاد زمینه لازم برای تشكیل انجمن كتاب و كتابخوان در اقشار و سازمانهای مختلف از جمله اقدامات دولت در ایجاد تقویت و گسترش فرهنگ کتابخوانی است./825/ت۳۰۲/س