۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۹۷۷۱۹

وحدت یکی از مقولات کلیدی در جهان اسلام است

نشست دیپلماسی وحدت با حضور نخبگان ،صاحب نظران، اعضای هیأت موسس اتحادیه جهانی تقریب و علمای شعیه وسنی برگزار شد.
وحدت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان ، شیخ خلیل افرا از علمای اهل سنت جمهوری اسلامی ایران در نشست تخصصی " امت واحده اسلامی " از سری نشست های « اولین اجلاس اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت در جهان اسلام» با بیان اینکه واژه امت واحده یک واژه قرآنی است که بیش از 65 بار در قرآن کریم این واژه تکرار شده است اظهار کرد: خداوند امت اسلام را یک امت واحد و میانه رو معرفی می‌کند . متاسفانه ما قدر این امتیاز را نمی دانیم وروز به روز درراهی حرکت می‌کنیم که دشمنان می خواهد در صورتی که همه ما یک قبله ، یک پیامبر (ص) و کتاب داریم و همه گرد یک قبله نماز می خوانیم.

وی گفت: امت واحده به وسیله توحید کلمه از سوی خداوند معرفی می‌شود . ما می توانیم از احادیث متنوعی که درباره فضایل اهل بیت (ع) در کتاب اهل سنت وجود دارد برای استنباط یکی بودن خودمان استفاده کنیم.

در ادامه محمد عباسی از اعضای این نشست با بیان اینکه اجتماعی بودن از خصایص مهم بشر است که در طول تاریخ همواره این امر دچار مشکلاتی شده است و دلیل آن خطای گفتمانی است گفت:‌این انحرافات به وجود‌آمده در جوامع اسلامی به خاطر تفرقه های ایجاد شده از سوی دشمنان است. ما از نظر علم و تکنولوژی پیشرفت داشته ایم ولی به سمت تعالی و معنویت حرکتی نکرده ایم. ما از وجود چهره های ورزشی ، علمی و فرهیخته می توانیم برای به وجود آمدن یک امت واحده کمک بگیریم.

طوبی کرمانی یکی از اعضای اتحادیه جهانی زنان مسلمان گفت:‌ هیچ کسی نمی تواند امت واحده ای که اسلام به آن اشاره داشته است انکار کند. ما اتحادیه جهانی زن مسلمان را با کمک مجمع تقریب و به دستور آیت‌الله اراکی برپا کردیم و خوشبختانه مورد استقبال بانوان اهل سنت قرار گرفت. آن‌ها معتقدند که قانون اساسی ما با قرآن هم خوانی دارد و از ما خواسته‌اند که یک گفتمانی برای آن‌ها تشکیل بدهیم تا آن‌ها هم بتوانند از این قاانون بهره ببرند.

عزیزی یکی دیگر از اعضای این نشست با بیان اینکه ما از برکات اتحاد در امت اسلامی می توانیم اخوت ، برادری،‌امنیت،‌قدرت ، صلح و آرامش و ... اشاره کنیم . کانون وحدت ولایت فقیه است و آیت‌الله خامنه ای پرچمدار امت در جهان اسلام است.

حجت‌اسلام والمسلمین ابوترابی‌فر نیز در این نشست با بیان اینکه همان‌گونه که در آیات متعدد قرآن و بیانات ائمه و اندیشمندان و خردورزان جهان اسلام مطرح شده است، یکی از مهمترین آرمان‌های پیامبر (ص) وحدت و انسجام جوانان اسلامی بود، اظهار کرد: این دین هدف خود را در یک جامعه متحد و در حول معارف وحیانی قرار داده است و آیات قرآنی ما را به این امر فرا خوانده است.

وی گفت: ما اگر می‌خواهیم با قدرت عبور کنیم، باید در کنار رهبریِ واحد، یک امت هماهنگ و مقتدر نیز داشته باشیم. اگر رهبری صالح در جامعه نباشد و امت با آن رابطه‌ای نداشته باشد، جامعه اسلامی دچار تشتت می‌شود. ما باید امروز در حول رهبری صالح که نقش کلیدی در اقتدار و اجتماع دارد حرکت کنیم. امروز امت اسلامی یک ید واحد است.

ابوترابی‌فر ادامه داد: اگر در این عصر، اسلام در اقتدار است، به دلیل شکل گیری امت واحده در کنار رهبری برآمده از دانش، فقاهت، امامت و اقتدار است و امروز باید حول رهبری که نقش کلیدی برای امت اسلامی ایفا می‌کنند، اجتماع را معنای دیگری ببخشیم. در این زمان ایران پرچمدار وحدت است و جامعه اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر هستند و در همه عرصه‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات