۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۵۰۰۴۲۴
محمدی:

ضرورت اصلاح هنجارهای رفتار اقتصادی بر اساس مدل های قرآن کریم

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت با بیان اینکه خداوند با نزول قرآن یک مدل ایده آل از سبک زندگی بشر طراحی کرده، گفت: بر اساس قرآن نمی شود اقتصاد مقاومتی را در جامعه اسلامی پیاده کرد ولی هنجارهای رفتار اقتصادی مردم اصلاح نشود.
حسن محمدی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت با بیان اینکه محوری ترین فاکتور و موضوع برای ترویج سبک زندگی صحیح قرآن است، گفت: فلسفه نزول قرآن این است که راه راست زندگی را به بشر نشان دهد.

وی ادامه داد: خالقی که بشر را خلق کرده و همه زوایا، محدویدیت ها و فرصت های مخلوق را می شناسد، باید خودش نیز روش سبک زندگی صحیح را به مخلوقش بیاموزد که از طریق قرآن این روش را به بشر رسانده است.

محمدی با بیان اینکه قطعی ترین و تنها سند بدون عیبی که راه صحیح رندگی بشر را نشان دهد قرآن است، خاطرنشان کرد: بنابراین حجت بر ما مسلمانان و شیعیان با وجود اهل بیت و معصومین و مفسرین قرآن بر ما تمام است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت با بیان اینکه خدای متعال با نزول قرآن یک مدل ایده آل از سبک زندگی مناسب بشر طراحی کرده است، اظهار کرد: ولی متاسفانه ما انسان ها  غرق در مکاتب مادی لیبرالیسم و غیره بودیم و فقط توانستیم به این مکاتب نقد وارد کنیم و قادر نبودیم یک مدل را بر اساس قرآن کریم طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) با طراحی یک مدل در ابعاد حکومت داری بر اساس قرآن و اسلام و ارائه یک مکتب مدیریت دولتی کلان که برگرفته از آموزه های قرآنی بود توانستند یک الگو را در دنیا جایگزین مکاتب غیر الهی کنند که در بحث پیشرفت های مادی و مبارزه با ظلم و مباحث علمی و اقتصادی و سیاسی که ما پرچم دار مردم سالاری در دنیا هستیم، پیشتاز و صاحب نظر است.

محمدی با بیان اینکه مدل امام راحل نشان می دهد اگر مدلی کارآمد برگرفته از مبانی قرآنی طراحی شود جایگاه خود را باز می کند، ادامه داد: بنابراین اگر یک الگو و مدل بهینه در مورد سبک زندگی نتوانیم نهادینه کنیم باعث می شود افراد مختلف از طرق مختلف به اهداف خود دست یابند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت افزود: به عنوان مثال مکتب ماکیاولیسم با این اعتقاد که هدف وسیله را توجیه می کند و یک فرد برای رسیدن به هدف خود حتی می تواند با ریختن خون مظلومین به اهداف خود برسد، متاسفانه مبانی فکری افراد را تحت تاثیر قرار داده و به سرعت در حال پیشرفت است؛ تمامی این مکاتب نشان دهنده ایدئولوژی نامناسب دردنیاست.

وی با بیان اینکه مبانی فکری و الهی قرآن کریم خط بطلانی بر روی همه مکاتب می کشد، تاکید کرد: وقتی یک الگوی مناسب و نمونه عملی خوبی بتوانیم بر اساس قرآن در دنیا ترویج دهیم به سوی مدینه فاضله گام برداشته ایم.

محمدی با بیان اینکه عمل به دستورات الهی قرآن کریم به کاهش آسیب های اجتماعی می انجامد، گفت: قرآن هم کتاب اخلاق است و هم کتاب زندگی و برای همه آسیب های اجتماعی نمونه عملی داشته و برای درمانش راه و روش ارائه می دهد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت خاطرنشان کرد: ما معتقدیم قرآن در همه ابعاد زندگی بشر تنیده است به طور مثال نمی شود اقتصاد را درمان کرد ولی به فرهنگ اقتصادی مردم بی توجه بود و نمی شود بحث اقتصاد مقاومتی را در جامعه اسلامی پیاده کرد در حالی که هنجارهای رفتاری اقتصادی مردم اصلاح نشود.

وی با بیان اینکه بستر بسیار از اصلاحات و تغییر و تحولات مثبت از مسیر فرهنگ آن حوزه میسر می شود، اظهار کرد: ما معتقدیم همه مشکلات بشر از طریق قرآن قابل رفع است چون قرآن یک مدل و الگو مناسب بر اساس ایدئولوژی الهی دارد و اصول و فروعش را در حوزه مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان می دهد.

محمدی تصریح کرد: بنابراین با تمسک به قرآن کریم و عمل به دستورات روشنگر آن می توانیم اقتصاد مقاومتی را در جامعه اسلامی نهادینه کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات