۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۰۱۳۱۲
رییس هیأت مدیره جامعه سردفتران ازدواج و طلاق استان خوزستان:

حفظ کرامت انسانی از نمونه های ضروری حقوق شهروندی است

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه در حقوق شهورندی باید به همگان یکسان نگریسته شود، گفت: توجه به محرومان و حفظ کرامت انسانی از ضرورت های حقوق شهروندی است.
حقوق شهروندی

حجت الاسلام مهدی جابری زاده انصاری، کارشناس مسائل حقوقی و مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهار داشت: یکی از شاخصه های مهم دولت اسلامی توجه بیشتر به محرومان و اقشار ضعیف است، برخلاف حکومت های سرمایه داری که در آن حقوق محرومان پایمال می شود.

استاد حوزه و دانشگاه درباره شاخصه های حکومت اسلامی در برابر اقشار ضعیف، گفت: فاصله طبقاتی میان اقشار ضعیف و پردرآمد باید کمتر شود و اگر میان طبقات جامعه فاصله طبقاتی به وجود آید، حکومت اسلامی به صورت درست تشکیل نشده است.

کارشناس مسائل حقوقی و مذهبی ابراز داشت: با توجه به آیه شریف «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین»، حکومت اسلامی بر پایه توجه به محرومان و مستضعفان بنا نهاده شده است، پس توجه به محرومان در اولویت دولت اسلامی قرار بگیرد.

رییس هیأت مدیره جامعه سردفتران ازدواج و طلاق استان خوزستان در رابطه با صدقات و کمک به اقشار محروم خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه توبه خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) می فرماید «خذ من اموالهم صدقه»، یعنی از اقشار پردرآمد صدقه و بخش مازاد درآمدمالی آنها را بگیر و به اقشار ضعیف بده، یعنی اینکه زکات، صدقه و رد مظالم و مواردی که موجب کمک به محرومان باشد همگی بهانه ای برای یاری رسانی به آن اقشار ضعیف است.

وی در ادامه با اشاره به تفسیر برخی از فعالان فرهنگی و سیاسی داخل کشور درباره حقوق شهروندی، بیان داشت: حقوق شهروندی یک عبارت خوبی است اما متأسفانه برخی به صورت مقاصد شخصی ازآن تفسیر نادرستی می کنند، در حالی که در برخی روایات و شرع مقدس آمده که هر شخصی در حکومت اسلامی باید در مسائل اقتصادی به آن توجه شود و حکومت اسلامی بر پایه عدالت و نه تبعیض باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در حکومت اسلامی، حقوق شهروندی آن است که به همه اقشار جامعه به طور یکسان توجه شود، همانطور که حضرت علی(ع) با غلام سیه چرده  بطور یکسان از بیت المال خرج می کردند.

کارشناس مسائل حقوقی و مذهبی در پایان گفت: معیار کمک رسانی به محرومان با حفظ کرامت انسانی از جمله حقوق شهروندی است که باید از سوی حکومت اسلامی و همه مسلمانان سطح جهان که قادر به کمک هستند، توسعه یابد./9453/۳۰۳/ب2

ارسال نظرات