۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۰۱۵۲۲
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه عنوان کرد؛

خام فروشی نعمت های خدادادی مانعی بزرگی برای ایجاد اشتغال

حجت الاسلام طاهری با تشریح موانع رونق اقتصادی، یکی از موانع رونق اقتصادی را خام فروشی نعمت‌های خدادادی دانست که در کشور وجود دارد.
موانع رشد اقتصادی

حجت‌الاسلام سید موسی طاهری، نماینده طلاب و فضلای قائم‌شهر و جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح عوامل رکود اقتصادی در کشور پرداخت و اظهار داشت: عدم مدیریت صحیح در بحث تولید و اشتغال به خصوص اشتغال زودبازده در روستاها و شهرک‌ها یکی از عواملی است که باعث نبود شغل و رکود اقتصادی در جامعه است.

وی ادامه داد: کم‌کاری بانک‌ها و عدم پرداخت تسهیلات باعث شده تولید اشتغالات کم‌کم از بین برود،بنابراین مدیریت صحیح خیلی مهم است، پس اگر بخواهیم تولید زیادی داشته باشیم و برای جوان‌ها شغل ایجاد کنیم بایستی این مدیریت را داشته باشیم.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه نگاه به بیرون از مرزها را یکی دیگر از عواملی که باعث رکود اقتصاد داخلی شده است دانست و تصریح کرد نگاه به بیرون باعث می‌شود، اشتغال و تولید از مردم گرفته شود درحالی‌که ورود کالاهای خارجی به کشور زیاد می‌شود.

وی جوانان را یکی از ظرفیت‌های خوب در جامعه امروز دانست و گفت: یک جوانان تحصیل‌کرده دارای انرژی سرشار، نشاط، شادابی و آماده به کار است؛ ولی عدم توجه به این قشر و واردات کالاهای خارجی باعث می‌شود که اشتغال و تولید بسیار کم شود و این خودش مانع بزرگی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام طاهری، عدم مدیریت و نظارت بر نظام پولی را یکی دیگر از موانع تولید و اشتغال دانست و ابراز کرد: گاهی اوقات خیلی از افراد برای تولید و اشتغال وام می‌گیرند؛ اما این وام‌ها را درجاهای دیگری سرمایه‌گذاری و مصرف می‌کنند مثلاً خیلی‌ها از افراد وام‌های کلان گرفتند که به‌جای این‌که کارخانه‌ای تأسیس کنند و به تبعش تولید و اشتغال ایجاد شود، بانک تأسیس می‌کنند که بعد از مدتی ورشکست شدند یا مشکلات دیگری برایشان پیش آمد و نارضایتی مردم را به دنبال داشتند.

نماینده طلاب و فضلای قائم‌شهر و جویبار عنوان کرد: یکی از موانع رونق اقتصادی خام فروشی نعمت‌های خدادادی است که در کشور ما وجود دارد، درحالی‌که با این مواد خام می‌توانند فرآورده‌های گوناگون تولید کنند و شغل‌های فراوانی برای جوانان ایجاد کنند.

وی افزود: خام فروشی خودش یک نوع مانعی است که در جامعه ما بعضی از مسؤولان دنبال این قضیه هستند، در خیلی از روزنامه‌ها و مجلات نسبت به این مساله انتقاداتی هم شده است؛ اما ترتیب اثر داده نمی‌شود، درصورتی‌که یکی از عوامل رکود اقتصادی است.

حجت‌الاسلام طاهری عدم توجه به صنایع‌دستی به خصوص صنایعی روستاییان که برای مردم آنجا اشتغال‌زایی دارد، یکی دیگر از موانع رونق اقتصادی است، گفت: باید برای آنها بازاریابی صورت بگیرد و کارگاه‌های آنها بایستی رونق بگیرد تا یک جوان روستایی مجبور به مهاجرت از روستای خود نباشد و در محل خود مشغول کاری شود، در این صورت خیلی از مشکلات مانند حاشیه‌نشینی و مهاجرت به شهرها حل خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم عنوان کرد: توجه به استعدادهای درونی و انسانی و ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی در رونق اقتصادی مؤثر است، در جامعه ثروت‌های خدادادی و ظرفیت‌های طبیعی زیادی وجود دارد که بایستی برای آنها برنامه‌ریزی کلانی صورت بگیرد تا به نحو احسن از آنها در مسیر تولید و اشتغال‌زایی استفاده شود.

وی در پایان به مهم‌ترین راهکار برای خروج از رکود اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در جامعه نیاز به تلاش حداکثری و جهادی است، بنابراین اگر کسی بدون هیچ چشم‌داشتی با تلاش حداکثری و جهادی برای جامعه کار کند به یقین برکت خدادادی را هم دنبال خواهد داشت./875/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات