۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۰۱۷۸۰
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

ظهور امام زمان نیاز به آمادگی آحاد جامعه بشری دارد

رییس ستاد اقامه نماز گفت: عبارت «لیظهره علی الدین کله» سه مرتبه در قرآن تکرار شده و به این معنا است که اسلام کره زمین را فتح خواهد کرد و لازمه این فتح، آمادگی آحاد بشر است.
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الإسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه دوشنبه در سومین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر کلام نور» که شب های ماه مبارک رمضان در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار می شود، به تبیین جایگاه امامت و ارتباط آن با هدایت الهی پرداخت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: خداوند قوانینی را برای خودش تعیین کرده و وظایفی را برای بندگان قرار داده است. وظایفی که خدا برای خودش تعیین کرده به «سنت های الهی» معروف است و قوانینی که برای بندگان تعیین شده، «احکام الهی» است. یکی از سنت های الهی این آیه شریفه است که می فرماید «إن علینا للهدی» یعنی «بر ما واجب است که مردم را هدایت کنیم.»

تبیین ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر اکرم(ص)

وی با اشاره به این که خداوند ائمه(ع) را برای امامت قرار داده است، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) می خواستند بت پرستی را به خدا پرستی، تفرقه را به وحدت، شرک را به توحید و فساد را به صلاح تبدیل کنند و 23 سال برای این انقلاب مدت کمی است؛ کما این که ما امروز در جریان انقلاب اسلامی در 40 سال هم به موفقیت کامل نرسیده ایم. ایجاد تحول در جامعه که در تمام خانه های مردم شراب وجود داشت و اعضای قبیله ها یکدیگر را به قتل می رساندند، نیاز به تعیین جانشین برای ادامه انقلاب پیامبر(ص) داشت چرا که ایشان نسبت به آینده امت اسلامی بی اعتنا نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که مسأله امامت هم دلیل عقلی دارد و هم دلیل قرآنی، یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) حتی برای جنگ تبوک که 80 روز بود، جانشینی برای خود تعیین کردند. آیا می توان گفت پیامبری که برای 80 روز برای خود جانشین معرفی کردند، برای رهبری آینده امت اسلامی فردی را به عنوان جانشین خود معرفی نکرده است؟

این مفسر برجسته قرآن کریم افزود: دلیل قرآنی ما آیه شریفه «یا أیها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس» است. حال اگر پیامبر کسی را جانشین خود معرفی کرد، بر اساس آیه شریفه «ما کان لمؤمن و لا مؤمنه إذا قضی الله و رسوله أمرا أن یکون لهم الخیره» هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد وقتی خدا و رسولش مسأله ای را تعیین کردند، بگوید «نظر من چیز دیگری است.» چون نشانه مؤمن این است که در برابر امر پیامبر(ص) تسلیم باشد.

گرایش به توحید با ظهور امام زمان(عج) فراگیر خواهد شد

وی با اشاره به این که امام زمان(عج) جهان را به سوی هدف تمام انبیاء و اولیاء الهی مدیریت خواهد کرد، گفت: قرآن می فرماید وجود پیامبر اکرم(ص) منتی بر مؤمنان است و وجود امام زمان(عج) منتی بر مستضعفان زمین. نمی خواهم بگویم مقام امام زمان(عج) از مقام پیامبر(ص) بالاتر است؛ بلکه مسأله این است که امام زمان(عج) توفیقی دارد که 124 هزار پیامبر آن توفیق را نداشتند و نتوانستند زمین را پاک کنند. امام زمان(عج) که ظهور کنند، روستایی در زمین نخواهد بود که صدای اذان در آن پخش نشود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پاسخ به سؤال افرادی که می گویند «چون دنیا باید پر از ظلم شود تا امام زمان ظهور کنند، پس همه باید ظلم کنیم»، تصریح کرد: معصوم(ع) در روایت شریف نفرموده است «امام زمان پس از پر شدن زمین از ظالمان ظهور خواهد کرد»؛ بلکه گفته ایشان پس از پر شدن زمین از ظلم ظهور می فرماید. پس پر شدن جهان از ظلم به معنای این نیست که همه انسان ها ظالم شوند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: امام زمان(عج) زمانی ظهور می فرمایند که همه سلیقه های سیاسی و نظامی قدرت را به دست بگیرند و همه از قدرت یابی آن ها خسته شوند و دیگر کسی نگوید «اگر مدیریت در دست من باشد، همه مسائل را اصلاح می کنم.»

ظهور امام زمان نیاز به آمادگی آحاد جامعه بشری دارد

وی خاطرنشان کرد: عبارت «لیظهره علی الدین کله» سه مرتبه در قرآن تکرار شده و به این معناست که اسلام کره زمین را فتح خواهد کرد و لازمه این فتح، اولا رهبری است که بتواند کره زمین را مدیریت کند که خدا او را ذخیره کرده و امام زمان(عج) است؛ ثانیا قانونی که تبصره و ماده نداشته باشد و کامل باشد و این قانون، قرآن کریم است؛ ثالثا نیاز به آمادگی آحاد بشر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان با تأکید بر این که جامعه بشری هنوز ظرفیت پذیرش شرایط ظهور را به دست نیاورده است، اظهار کرد: اگر هر کدام از ما تصمیم بگیریم طی ماه رمضان فقط یک گناه را ترک کنیم، در مسیر این آمادگی گام برداشته ایم./202/820/ب1

ارسال نظرات