۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۵۰۲۱۳۵

اولويت‌هاي فناوري‌هاي خط شكن در كشور مطرح شد

دومین نشست علمی ـ تخصصی «پایش پایش، رصد، بررسی، ارزیابی و آینده نگری وضعیت فناوری های خط شکن در جهان» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دومین نشست علمی – تخصصی «پایش، رصد، بررسی، ارزیابی و آینده نگری وضعیت فناوری های خط شکن در جهان با رویکرد تحلیل تاثیرات آنها بر اولویت های نقشه جامع علمی کشور» در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که به ریاست دکتر حاجی آخوندی، معاون پایش، ارزیابی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به اهمیت و ضرورت بررسی فناوری های خط شکن در انقلاب صنعتی چهارم پرداخته شد.

با عنوان اینکه انقلاب صنعتی چهارم از 2015 شروع و در 2030به اوج خود خواهد رسید فن آوری های اینترنت اشیا، فناوری چاپ سه بعدی، فناوری چاپ زیستی، فناوری چهار بعدی و زیست شناسی بومی اولویت های فناوری های خط شکن کشور معرفی شد که باید برای آن ها در سال های آتی برنامه ریزی مشخصی داشت.

براساس تحقیقات ارائه شده در این جلسه سرعت زیاد تغییر و تحولات علمی پیشرفت های فناوری،گریزناپذیری از ورود به حوزه فناوری های نوظهور،پتانسیل بالای این فناوری ها در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و افزایش قدرت و توان کشور و تاثیر گذاری عمیق برحوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بخشی از عواملی است که نیاز به پرداختن به این فناوری ها را در کشور ضروری ساخته است.

در ادامه جلسه با بیان این که بسیاری از فناوری های جدید توانمد ساز هستند و باعث تکمیل فرآیند فن آوری قبلی می شود مطرح شد:در ایالات متحده آمریکا کمتر از ده درصد فناوری های جدید چرخه عمر خود را به طور کامل طی می کنند و سایرین به عللی مثل حضور رقبای جدید، شکست در بازاریابی از ادامه در چرخه باز می مانند.

هم چنین تاکید شد که انقلاب چهارم صنعتی هم جوشی و همگرایی فناوری های مختلف و جدید است که مرزهای زیستی و فیزیکی را در هم می نورد.

پتانسیل بالای دامنه نفوذ، توان ارزش آفرینی بالا،پتانسیل تاثیر در بازار و بازارسازی، اثرات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز به عنوان شاخص کلی انتخاب فناوری های نوظهور و خط شکن عنوان شد.

در بخش دیگر جلسه با تصریح اینکه تهدید و آسیب زا بودن فن اوری های خط شکن اختصاص به جامعه ایرانی و دینی ندارد عواملی چون ایجاد نابرابری در بازار کار، که موجب نش اجتماعی می شود با عنوان تهدیدات و درامدزایی، پدیدآمدن بازارهای جدید و افزایش ثروت و کیفیت زندگی مردم نیز فرصت های ایجاد فن آوری های خط شکن مطرح شد.

هم چنين بر اساس پيش بيني ها تا سال ۲۰۲۵ خروجي اقتصاد دنيا صد تريليون دلار خواهد بود كه يك سوم آن از تكنولوزي هايي چون اينترنت اشيا،رباتيك پيشرفته،ذخيره سازي انر‍‍ژي و مواد پيشرفته و. خواهدبود.

در انتهاي بحث با لزوم دقت و توجه به فناوري هاي خط شكن گفت شد كه در بررسي هاي انجام شده در سندهاي ملي سياست گذاري فناوري كشور در سال ۹۴ فناوري هايي چون خودكارسازي مشاغل دانشي،رباتيك پيشرفته،خودروهاي خودران،چاپ سه بعدي كه در سندهاي ديگر كشورها به آن ها پرداخته شده است، در سند هاي فناوري كشور وجود ندارد و تنها از سال ۹۵ براي دو فناوري اينترنت اشيا و چاپ سه بعدي سند نوشته شده است./۹۹۸/د۱۰۲/س

ارسال نظرات