۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۰۲۴۳۹

واکنش حجت الاسلام نبویان به انتشار سخنانش در رسانه‌ها

نماینده سابق مجلس، انتشار سخنانش در زمینه تعهد دولت در AFTF برای تحویل قاسم سلیمانی را مربوط به ماه های گذشته دانست و در این زمینه توضیحاتی را ارائه کرد.
حجت الاسلام نبویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمود نبویان، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، امروز در نشستی که با حضور طلاب در قم برگزار شد به برخی سخنان منتشر شده اش در شبکه های اجتماعی و رسانه ای واکنش نشان داد.

وی انتشار سخنانش در زمینه تعهد دولت در AFTF برای تحویل قاسم سلیمانی را مربوط به ماه های گذشته دانست و اظهار داشت: اینک در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی سخنان بنده درباره قاسم سلیمانی مطرح شده است؛ برای چندین ماه گذشته است که امروز برخی با هدف خاصی آن را باز نشر داده اند و به دنبال انحراف ذهن ها هستند.

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در زمینه پیشنه FATF بیان کرد: در ابتد هفت کشور مانند آمریکا قوانینی در زمینه مسائل بانکداری ومالی مطرح کردند که امروزه اعضای آن به بیش از 30 کشور رسیده است؛ نکته جالب توجه در این است که عربستان و اسرائیل به عنوان کشورهای ناظر بر بانک های کشورهای دیگر انتخاب شده اند تا کشورهای دیگر ارتباط مالی با گروه های تروریستی نداشته باشند که همین نکته نشان می دهد تروریسم در تلقی FATF داعش نخواهد بود.

وی ادامه داد: FATF دارای 5 گروه است که گروه چهارم، مسؤولیت بررسی عملکرد کشورها در زمینه همکاری یا عدم همکاری آنها با FATF را برعهده دارد و مسؤول این گروه نیز شخصی است که در وزارتخانه آمریکا مسؤول تحریم های آمریکا علیه ایران است؛ قطعنامه شورای امنیت دارای الزام بین المللی است وبرای این که FATF الزام بین المللی داشته باشد آن را در قطعنامه های شورای امنیت جا داده اند.

حجت الاسلام نبویان به شیوه عملکرد FATF اشاره کرد و افزود: در نخستین مرحله دستورالعمل به اسم توصیه منتشرمی شود در حالی که الزام آور است نه توصیه؛ پس از انتشار دستور العمل کشورها براساس اجرای دستورالعمل در رتبه های همکار و غیر همکار همچنین کشورهای غیرهمکار پر ریسک و کم ریسک تقسیم بندی و در نهایت نتیجه در قالب بیانیه منتشر می شود؛ تنها دوکشور ایران و کره شمالی در لیست کشورهای پر ریسک قرار دارند که گفته می شود باید اقدامات متقابل نسبت به آنها انجام داد و رابطه بانکداری را قطع کرد.

وی ادامه داد: پس از انجام دادن تمامی تعهدات هسته ای از سوی ایران و برقرار نشدن رابطه بانکداری به عبارت دیگر ناکارآمدی برجام بحث FATF را مطرح کردند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصل 77 قانون اساسی تصریح دارد تمامی تعهدات باید درمجلس مطرح شوند؛ اما پذیرش تعهد FATF ازسوی دولت پس از چند ماه با انتشار از سوی سامانه اینترنتی FATF روشن می شود؛ متأسفانه این دولت قهرمان قراردادهای محرمانه و قانون گریزی است و حتی برجام پس از الزام بین المللی درمجلس مطرح شد.

وی با اشاره به بخشی از بیانیه های FATF گفت: در صورت انجام تمامی تعهدات از سوی ایران در دوره 12 ماهه تازه گام های بعدی برداشته خواهد شد نه این که رابطه بانکداری برقرار شود؛ در FATF تصریح شده است که ایران باید تمامی تعهدات را انجام دهد؛ بنابراین انجام دادن بخشی و انجام ندادن بخشی، دیگر معنا ندارد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در مجلس گذشته قانون مبارزه با پولشویی به تصویب رسید؛ اما تعریف تروریسم در آن تغییر داده شد که آقای طیب نیا در برنامه ای می گوید ایراد FATF به بخش اول تبصره ماده1(تعریف تروریسم) بود؛ براساس این سخن باید گفت ایران مدافع تروریسم است و حتی در بیانیه FATF آمده است نگرانی ما این است که ایران حامی مالی تروریست هاست.

وی تبیین کرد: برجام پس از تصویب، به بخشی از قطعنامه 2231 تبدیل می شود که در آن قطعنامه بیش از 600 فرد و نهاد تحریم شده بودند که به غیر از 178 نفر تحریم های باقی برداشته می شود؛ در سند sdn (اداره کنترل دارایی های خارجی آمریکا) که کل کشورها و افراد تحریم شده در آن آورده می شوند نام قاسم سلمیانی چندین مرتبه آمده است؛ آقای طیب نیا در شهریور 95 در این زمینه می گوید «شما مستحضرید در مذاکرات هسته ای، مسأله هسته ای تحریمات هسته ای مورد بحث بود زمانی که قطع نامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل تصویب و تحریم هسته ای ها لغو شد یک پیوستی وجود دارد که تحت عنوان sdn معروف است و در آنجا فهرستی از افراد آمده است که به دلیل عوامل غیر هسته ای تحریم شده اند» بنابراین باید گفت افراد باقی مانده تحت تحریم یا موشکی هستند یا هسته ای یا طرفدار تروریسم.

حجت الاسلام نبویان ادامه داد: از افرادی که تحت قطعنامه 2231 سازمان ملل باقی مانده اند می توان به فریدون عباسی،محمدرضا نقدی و قاسم سلیمانی اشاره کرد و حتی وزارت دفاع به دلیل بحث موشکی تحت تحریم است؛ دولت یازدهم نخستین دولتی است که بخشی از خود را تحریم می کند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر درخواست های FATF گفت: مصادره اموال افراد تحت تحریم، مجرم دانستن آنها، برخورد با شرکت های پوششی، نگهداری سوابق معاملاتی در مدت پنج سال، همکاری قضایی با کشورهای دیگر در صورت پیگیری قضایی نسبت به افراد تحت تحریم و تحویل دادن آنها از جمله تعهداتی است که در FATF از ایران خواسته شده است که خوشبختانه رهبر معظم انقلاب از اجرای آن جلوگیری کردند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای روحانی دو مرتبه مسؤول پیگری پرونده هسته ای بوده است که در هر دو مرتبه در تیم مذاکره کننده وی جاسوس وجود داشته است؛ سؤالی که مطرح می شود این است، سخنان بنده مربوط به ماه های گذشته است اما چرا امروزه برخی حساس شده اند؟ قصد آنها از چنین کارهایی ایجاد حاشیه سازی است. زیرا این دولت اصرار دارد بگویید این انتخابات پاک است و تخلفی صورت نگرفته است؛ در پایان نیز بیان می کنم آمادگی دارم با دولت یا طرفداران آن مناظره انجام دهم البته مردم باید ناظر آن باشند./1324/ 201/ص

ارسال نظرات