۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۰۲۵۹۷
دبير جامعه روحانيت كاشان:

در انجام امر به معروف از اقوام و نزديكان خود شروع كنيم

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: اگر مي‌خواهيم انفاق كنيم، نخست به نزديكان خود انفاق كنيم و در بحث امر به معروف و نهي از منكر نيز ابتدا باید از اقوام و نزديكان خود شروع كنيم.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل جمعه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 7  آيه 74 سوره مباركه انعام، گفت: حضرت ابراهيم، به سراغ مردم رفت و متوجه شد يك گروه از مردم ستاره پرست، يك گروه ماه پرست و گروه ديگر خورشيد پرست بودند ‹‹فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْل رَأَى كَوْكَبًا›› يك شب رفت بين ستاره پرستان و زماني كه ستاره ها را نگاه مي‌كرد گفت ‹‹قَالَ هَذَا رَبِّي›› اين ستاره خداي من است، ‹‹فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبّ الْآفِلِينَ›› صبح كه شد ستاره ها كه رفتند گفت من ستاره اي را كه شب باشد اما روز نباشدرا  قبول ندارم.

وي افزود: شب بعد به سراغ ماه پرستان رفت و وقتي ماه را ديد گفت، ‹‹فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي›› اين ماه خداي من است ‹‹فَلَمَّا أَفَلَ›› وقتي صبح شد ماه نيز ناپديد شد گفت، ‹‹ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ›› من ماه را نيز قبول ندارم و اگر خدا من را هدايت نكند من گمراه خواهم شد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: روز ديگر نزد خورشيد پرستان رفت و گفت: ‹‹فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي›› اين خورشيد خداي من است ‹‹فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ›› وقتي شب شد و خورشيد نيز ناپديد شد، گفت خورشيد هم براي خدايي خوب نيست.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: نهايتا به ماه پرستان، ستاره پرستان و خورشيد پرستان گفت ‹‹إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا›› من متوجه خدايي شدم كه آسمان و زمين را خلق كرده و اگر شما خورشيد و ماه و ستارگان را مي پرستيد من به دنبال خالق خورشيد و ماه و ستاره مي رويم و  ‹‹وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ›› از مشركين نيستم  و آنها نيز ‹‹وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ›› شروع به مهاجه كردن با حضرت ابراهيم كردند و از خدايان خودشان دفاع كردند.

وي افزود: حضرت ابراهيم به آنها گفت، شما نمي خواهيد با من محاجه كنيد من از طرف خداوند هدايت شدم و اين حرفه اي من درآوردي شما هيچ اثري در من ندارد، از اين رو آنها نيز حضرت ابراهيم مي ترسانيدند كه اگر ستاره و خورشيد و ماه را نپرستي را نپرستي تو را نفرين مي‌كنند، حضرت ابراهيم به آنها گفت ‹‹وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ›› چرا من بايد بترسم درحاليكه شما بايد بترسيد چون خداي من از خدايان شما قوتي‌تر است و اگر بنا به ترسيدن باشد شما بايد بترسيد و نهايتا حضرت ابراهيم در مقام كلام و بحث آنها را راضي كرد.  

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: زماني كه پيامبران مبعوث مي شدند، ابتدا از اقوام خود براي هدايت شروع مي‌كردند، پيامبراكرم(ص) زماني كه به پيامبري مبعوث شد و قرار شد دعوت خود را علني كند اولين كاري كه انجام داد  اقوام و فاميل خود را دعوت كرد و پيام رسالت را به آنها رسانيد، بنابراين حضرت ابراهيم نيز از عمومي خودش ‹‹وَ إِذْ قالَ إِبْراهيمُ لِأَبيهِ آزَرَ›› شروع كرد.  

حجت الاسلام شاه فضل گفت: نكته مهمي كه در اسلام است اين است كه اسلام مي گويد، اگر مي‌خواهيد انفاق كنيد نخست به نزديكان خود انفاق كنيد و در بحث امر به معروف و نهي از منكر نيز مي گويد ابتدا از اقوام و نزديكان خود شروع كنيد.

وي افزود: اين نكته خيلي حائز اهميت است كه ما مذهبي‌ها بيش از هرچه به خانواده خود توجه كنيم و انجام امر به معروف و نهي از منكر از اقوام نزديك مسأله مهمي است كه از سوي اسلام مورد تأكيد است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: حضرت ابراهيم با همه گروه ‌ها صحبت كرد و در اين راه در مرحله نخست با آنها همراه شد و يك شب ستاره پرستي كرد، شب ديگر ماه پرستي و يك روز هم خورشيد پرستي كرد تا آنها احساس با حضرت ابراهيم قرابت داشته باشند و روز بعد از آنها دوري كرد.

وي افزود: كسي كه مي خواهد امر به معروف و نهي از منكر كند، بايد ابتدا به لحاظ عاطفي خودش را با طرف مقابل نزديك كند و اعتماد طرف مقابل را نسبت به خودش جلب كند و در ادامه اقدام به امر به معروف و نهي از منكر كند، از اين رو امر به معروف در همه حالات واجب است اما بهتر است اين فريضه ابتدا از اقوام و نزديكان شروع شود.

حجت الاسلام شاه  فضل گفت: حضرت ابراهيم يك شب تا صبح ستاره پرستي و يا ماه پرستي و خورشيد پرستي نكرد، بلكه از باب همراهي با آنها همراهي كرد.

وي افزود: همانگونه كه زمان حضرت ابراهيم روي خورشيد و ستارگان و ماه حساب باز كرده بودند، برخي از نيز روي غير از خدا كه داراي ثروت و يا جايگاه اجتماعي است بيشتر حساب باز مي كنيم و برخي اوقات نيز روي توانايي هاي خودمان بيشتر از خدا حساب باز مي كنيم.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به علت اينكه ما شرك در عمل مي ورزيم نه درعبوديت، گفت: شرك در عبوديت اين است كه بگويي خدايي ديگر هم هست اما شرك در عمل  اين است كه روي بنده خدا بيشتر از خدا حساب باز مي كنيد و اين درس را حضرت ابراهيم داد تا اگر مي خواهيد حساب روي كسي بازكنيد روي خدا باز كنيد.

وي افزود: برخي از ما براي جلب رضايت برخي افراد كارهايي را انجام مي دهيم كه خدا دوست ندارد اما مي گويم فعلا با اين ترفتند رضايت او را جلب كنيم و اين در حالي است كه خداوند مي‌فرمايد، اگر مي خواهيد از غير خدا كمك بگيريد شما را به حال خود رها مي‌كنم.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: بايد مراقب بود اگر فردي داراي جايگاه و مقام و قدرتي بود او را بزرگتر و يهتر تر از خدا ندانيم و اين در حالي است كه سرتاسر دعاي جامعه كبيره اوصاف ائمه اطهار(ع) است كه مي گويد هر اتفاقي در عالم رخ مي دهد به بركت اهل بيت است.

به گفته وي، اگر قبل از خواندن دعاي جامعه كبيره بايد صد مرتبه الله اكبر گفت براي اين است كه بزرگي اهل بيت(ع) ما را از بزرگي خدا غافل نكند.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: اگر انسان توانمند را ديديد و احساس كرديد خيلي برايتان مهم است، بلافاصله الله اكبر بگويد، به اين معني كه خدا از همه اينها بزرگت تر است، از اين رو حضرت ابراهيم گفت من از خدايان شما بترسم در حالي كه شما از خداي من نمي ترسيد./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات