۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۰۲۷۱۸
آیت الله قرهی:

رمضان فرصت رفتن از رذایل به سمت فضایل است

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) گفت: انسان هوشیار از ماه رمضان برای رفتن به سمت فضایل بهره می برد؛ چون در ماه‌های دیگر شاید اینطور نباشد که راحت بتواند به گناهان غلبه کند.
آیت الله قرهی

آیت الله روح الله قرهی، تولیت مدرسه امام مهدی(عج) و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات، در باب روزه ماه مبارک رمضان، گفت: وقتی انسان روزه می گیرد، اعضا و جوارح خود را کنترل می‌کند و در این حالت تلاش دارد تا حتی با قلم خود به دیگران آسیبی نرساند.

وی در ادامه افزود: ماه مبارک رمضان برای همین منظور آمده که انسان از گناه دور شود. بنا به فرمایش امام صادق(ع)، کسی که در این ماه آمرزیده نشود، دیگر امیدی نیست؛ مگر اینکه عرفه را درک کند.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) ابراز داشت: صیام عام روزه ای است که انسان یک ماه روزه می‌گیرد و از خوردن و آشامیدن در ساعاتی دهان می بندد؛ در حالی که اگر بخواهد بخورد، کسی از آن خبر ندارد. یکی از آثار روزه این است که انسان، حال گرسنگان و تشنگان را درک کرده و همین امر عاملی برای کمک به نیازمندان می شود تا تنها به فکر خود نباشد.

وی در ادامه گفت: صیام خاص آن است که انسان بتواند اعضا و جوارح خود را کنترل کند چون می‌داند در ضیافت الله قرار گرفته و در مهمانی پروردگار عالم حضور دارد.

آیت الله قرهی با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان، افزود: از فضایل این ماه این است که ثواب کارهای خیر در آن چند برابر است که همین امر سبب انجام هر چه بیشتر امور خیر در این ماه است. پس بهتر است تلاش کنیم که از رذایل اخلاقی دور شده و به فضایل اخلاقی مزین شویم.

وی در ادامه گفت: عقاب گناهان در این ماه نیز چند برابر است؛ طبیعی است که در این حالت انسان خود را مراقبه کند و از ماه مبارک رمضان برای رفتن از رذایل به سمت فضایل بهره ببرد؛ چون در ماه‌های دیگر شاید اینطور نباشد که انسان آنقدر راحت بتواند به گناهان غلبه کند.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) در توصیف ویژگی های یک منبر خوب اظهار داشت: منبر خوب در مرحله اول این است که مردم حقیقتاً به سمت خدا دعوت شوند. همانطور که خداوند فرموده وظیفه ما این است که مردم را به سمت پروردگار عالم دعوت کنیم؛ ائمه و هادیان الهی نیز کارشان همین بوده است.

آیت الله قرهی در ادامه ابراز داشت: از دیگر خصوصیات منبر خوب این است که مبلغان مطالب را به وسیله تمثیلات و روش های دیگر تبلیغی ساده بیان کنند؛ سومین ویژگی اختصار ولی پر معنا بودن سخنرانی است؛ چهارمین ویژگی این است که در هر بخش به خوبی بتوانیم آن را به مخاطب تفهیم کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مهمترین ویژگی های یک منبر خوب اخلاق است. اگر اخلاق نباشد، حتی فن بلاغت هم آن طور که باید تاثیر بگذارد مفید نخواهد بود. آخرین ویژگی آن است که خود فرد، عامل باشد و به علم خود عمل کند./302/966/ب1

ارسال نظرات