۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۰۲۸۹۹
حجت‌الاسلام پناهیان:

معاویه مردم را با شعار آزادی و فریب قتل عام، مقابل امام علی قرار داد

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: معاویه در شایعه‌پراکنی علیه امیرمومنان امام علی(ع) چنین مردم را فریب داد و گفت که من به شما آزادی می‌دهم و به نماز و روزه و اعمال دینی شما کاری ندارم اما اگر امیرمومنان علی(ع) سر کار آید با عدالت خود عرب را نابود و همه را قتل عام خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: در امر تبلیغ دین ما باید ادبیات دینی خود را ارتقا دهیم که اشخاص از روی سوءتفاهم بی‌دین نشوند.

وی افزود: مهمترین هدف تبلیغ دین از سوی انبیا و اولیا رفع سوءتفاهم بود یکی از این سوءتفاهم‌ها رسیدن به حال خوش معنوی از طریق غم و اندوه است، در حالیکه خداوند در قرآن دستور به خوشحال بودن بندگان خود داده است که تصور نشود حال خوش معنوی بر اساس ترس از جهنم یا غم و اندوه  است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند جهان خلقت را بر اساس ضابطه‌ و قانون‌ آفریده است اما در عین حال شادی مومنان را دوست دارد، عنوان کرد: خداوند در قرآن فرموده که باید مومنان فرح و شادی داشته و آن را نشان دهند چراکه این بهتر از آن چیزی است که جمع می‌کنند.

با اشاره به آیه 58 سوره یونس که در آن «فلیفرحوا» مطرح شده است، عنوان کرد: فرح در اینجا به معنای شادی و خوشحالی است، خداوند در این آیه از قرآن کریم می‌فرماید ای پیامبر به بندگان من بگو که به فضل و رحمت من امیدوار بوده و با آن شاد باشند.

حجت‌الاسلام پناهیان درباره مفهوم فضل که به لطف‌هایی فراتر از قوانین و ضوابط خلقت اشاره دارد، اظهار داشت: مقدار فضل بر بندگان را خداوند مشخص می‌کند، بنابراین هنگام دعا ما باید پس از مقداری استغفار بیشترین وقت خود را برای درخواست از فضل او قرار دهیم.

وی با بیان اینکه کسب فضل الهی برای انسان شادی و سرور ایجاد می‌کند، ابراز کرد: انسان به عدالت، نظم و قانون علاقه دارد اما به آزادی و رهایی بیشتر علاقه‌مند است چراکه با آن می‌تواند فراتر از نظام و قواعد دنیا پرواز کند، این حق طبیعی انسان است و خداوند برای ارضاء آن راهکار نشان داده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز صهیونیست‌ها که متوجه این خواسته انسان‌ها شدند با سوء‌استفاده از این احساس بیش از همه در جهان شعار آزادی و رهایی را سر داده و به جای اینکه آزادی واقعی مردم را به سوی هرزگی و بی‌بندو باری سوق می‌دهند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به فریب مردم از سوی معاویه، عنوان کرد: معاویه در شایعه‌پراکنی علیه امیرمومنان امام علی(ع) چنین مردم را فریب داد و گفت که من به شما آزادی می‌دهم و به نماز و روزه و اعمال دینی شما کاری ندارم اما اگر امیرمومنان علی(ع) سر کار آید با عدالت خود عرب را نابود و همه را قتل عام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امیرمومنان علی(ع) در مکتب خود عدالت داشتند اما بیش از آن به فضل رفتار می‌کردند که داستان‌های آن در تاریخ است، گفت: معاویه چنان علیه امیرمومنان امام علی(ع) شایعه‌پراکنی و تبلیغ منفی درست کرد که وقتی مردم شام و کوفه مقابل هم ایستادند لشکر شام بیشتر از معاویه برای جنگ با امیرمومنان امام علی(ع) اصرار داشتند درحالیکه در لشکر کوفه امیرمومنان علی(ع) بیشتر از مردم کوفه اصرار به جنگ داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یک نمونه از اقدامات روانی معاویه علیه امیرمومنان امام علی(ع) بیان داشت: معاویه به نام خود بره‌هایی را به بچه‌ها به ویژه فرزندان فقرا هدیه می‌کرد پس از مدتی زمانیکه این بره‌ها بزرگ شده و با کودکان عجین می‌شدند افرادی را تحت این عنوان که از ناحیه امیرمومنان امام علی(ع) هستند مامور می‌کرد که بره‌ها را به زور از کودکان پس بگیرند، اینگونه دشمن علیه امام تربیت می‌کرد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: چنان اقدامات تخریبی معاویه علیه امیرمومنان علی(ع) بر روی مردم کوفه اثر گذاشت که همین مردم با وجود اینکه از امیرمومنان علی(ع) محبت‌های زیادی دیده بودند فریب خورده و امام حسین(ع) را به جرم فرزند امام بودن شهید کردند.

وی تاکید بر اینکه انسان به عدالت علاقه دارد اما رهایی و آزادی را بیشتر طلب می‌کند، ابراز کرد: دشمنان این مساله را دست آویز خود کردند که ما را فریب دهند در حالیکه ما طالب آزادی و رهایی هستیم که بر خلاف عدل الهی نباشد، متاسفانه بسیاری از مردم برای رهایی و آزادی فضل خدا را رها کرده و برای فرار از نظام عادلانه به هرزگی که بردگی را دنبال می‌کند روی آورند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فضل خداوند چنان زیاد است که حتی شیطان هم از آن بهره برد، گفت: فضل خدا نقطه رهایی و آزادی انسان است بنابراین در جلسات دعا از فضل او بخواهید، مردم  به فضل و رحمت خداوند خوشحال می‌شوند چراکه پیشرفته‌ترین و لذت‌بخش‌ترین نوع آزادی در فضل خداوند است./۲۰۱/۸۰۷/ب۱

ارسال نظرات