۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۰۲۹۶۷
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

محافل قرآنی تجلی گاه نزول رحمت الهی است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) شنیدن آیات قران را زمینه نزول رحمت الهی دانست و گفت: محافل قرآنی تجلی گاه نزول رحمت الهی است.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در آیین بیان درس‌های قرآن کریم مراسم ترتیل خوانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد ایمنی از مکر خدا را نشانه زیانکاران توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۹۹ سوره اعراف به این حقیقت اشاره دارد و مقصود از مکر خدا در این آیه این است که خداوند انسان‌ها را نسبت به گناهانشان مجازات می‌کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به پیام قرآنی آیات ۱۷۵ تا ۱۷۷ سوره مبارکه اعراف اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این آیه مؤمن حقیقی هیچ‌گاه خود را در برابر لغزش‌ها مصون نمی‌بیند.

وی ادامه داد: علی بن ابراهیم از امام رضا (ع) نقل می‌کند«اسم اعظم الهی به بلعم باعورا که از زهاد و عابدان بود داده‌شده و او به‌واسطه‌ی آن اسم مستجاب‌الدعوه گشته بود، امّا به فرعون تمایل یافت و زمانی که فرعون در طلب موسی با اصحاب خود روان بود از کنار او گذشت و به او گفت موسی و یارانش را نفرین کن تا زندانی ما شوند، بلعم باعورا هم سوار بر حمار خود شد تا در طلب موسی (ع) حرکت کند، الاغ او از رفتن امتناع کرد، بلعم باعورا الاغ را با ضربه‌ای شلاق زد، الاغ به خواست خدا به سخن در آمد و گفت وای بر تو، آیا من را برای این که نمی‌خواهم همراه تو بیایم تا پیامبر خدا و قوم مؤمن او را تعقیب و نفرین کنی، کتک می‌زنی؟ اما بلعم باعورا آنقدر آن حیوان را تازیانه زد که به قتل رسید و خداوند هم‌اسم اعظم خود را از زبان او جدا کرد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بر اساس آیه 224 سوره اعراف شنیدن آیات قران کریم در محافل قرآنی را زمینه نزول رحمت الهی دانست و ابراز داشت: محافل قرآنی تجلی گاه نزول رحمت الهی است.

وی در تشریح این حقیقت ادامه داد: امام راحل در نامه‌ای به یکی از فرزندانشان در توصیف اهمیت انس با قرآن می‌نویسند که «فرزندم با قرآن، این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو، اگرچه با قرائت آن، و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوب، محبوب است، اگرچه عاشق و محب مفاد آن را نداند، و با این انگیزه حب محبوب که کمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم به پیام آیه ۲ سوره انفال اشاره کرد و گفت: بر اساس این آیه مؤمنان حقیقی که به‌درستی حقانیت توحید را درک کرده‌اند آن کسانی هستند که وقتی اسم خداوند متعال به گوششان می‌رسد در برابر آن احساس خوفی در قلوب آنها شکل می‌گیرد و این حالت از این جهت است ک عظمت توحید را در حدود خود به‌درستی درک کرده‌اند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در تبیین این حقیقت چنین فرموده‌اند«اگر ما علائمی را که حضرت سبحان برای ایمان ذکر فرموده نداشته باشیم بازهم مؤمن هستیم.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری «ترس» را از بدترین رذایل اخلاقی بندگان توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۱۵ و ۱۶ سوره انفال این رذیله اخلاقی را مورد مذمت قرار داده است این در حالی است که امام کاظم (ع) می‌فرمایند «نحن فی العلم والشجاعة سواء؛ ما خاندان پیامبر همگی در دانش و شجاعت برابر هستیم.»/۸۳۷/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات