۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۵۰۳۰۰۹
تولیت آستان قدس رضوی:

گفتمان امام و رهبری حافظ استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: گفتمان امام و رهبری باید گفتمان غالب در کشور باشد زیرا این گفتمان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند استقلال کشور را حفظ کند.
حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی چهاردهم خردادماه؛ همزمان با سالروز رحلت امام خمینی(ره) در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد به تبیین شاخصه‌های مکتب سیاسی امام راحل پرداخت.

وی با بیان اینکه انسان نمی‌تواند فقط تأثیرپذیر باشد بلکه می‌تواند مؤثر واقع شود، برای این مهم باید سراغ مؤثران عالم رفت، عنوان کرد: امام دانش‌آموخته مکتب قرآن و مکتب امیرمؤمنان(ع) بودند به نقش و تأثیرگذاری ایشان توجه کنیم؛ این اثر تنها مربوط به قبل از رحلت ایشان نبود امروز هم اثر امام را در جهان می بینیم.

غالب شدن گفتمان امام بر کشور 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر شهیدان به ویژه شهیدان مدافع حرم نبودند تا از اسلام دفاع کنند یقین بدانید که سنگرها امروز باید در میدان آزادی تهران و میدان شهدای مشهد گذاشته می‌شد، آنها جنگیدند و در مقابل جریان فتنه داعش و فتنه گران مجاهدانه ایستادگی کردند و امروز ما در اثر امنیتی که آنها ایجاد کردند نشسته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز بیش از همه زمان‌ها امام و خط امام در دنیا رونق دارد، خاطرنشان کرد: هرچند در جامعه برخی نسبت به امام کم‌لطفی و جفای به خط ایشان می کنند اما عالم متوجه شده‌ که تنها راه نجات از دست ستمگران و زندگی آزادمرانه در پرتو خط امام راحل است.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی تأکید کرد: گفتمان امام و رهبری باید گفتمان غالب در کشور باشد زیرا این گفتمان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند نجات بخش باشد و استقلال کشور را حفظ کند.

شاخصه های مکتب سیاسی امام راحل 

وی با اشاره به شاخصه های امام راحل و مکتب سیاسی ایشان عنوان کرد: اولین شاخصه امام این است که «عبد خدا» بودند ایشان در همه حال و همه تصمیم گیری‌ها خدا را می‌دیدند، دومین شاخصه خط امام و مکتب سیاسی ایشان «توجه به مردم و مردم‌داری» بود نه به این معنا که با مردم عکس یادگاری بگیرند بلکه مردم را دوست داشتند و قبلشان برای مردم می تپید امام با مردم صادق بودند و این صداقت مردم را عاشق ایشان کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان متذکر شد: توجه امام به مستضعفان و مظلومان عالم بود؛ دغدغه امام تنها نجات مردم ایران نبود مردم به کل مستضفان جهان فکر می‌کردند برهمین اساس فرمودند که «مسأله فلسطین مسأله تمام مردم جهان است».

وی با اشاره به این فرموده امام راحل که «یک تار موی کوخ‌نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می‌دهم»، اظهار کرد: توجه به مستضعفان تابع قانون اساسی است و در متن این قانون آمده است؛ قانونی که برگرفته از خط امیرمؤمنان(ع) است کسی که نگاهش به نجات همه مظلومان بود.

توجه به جوانان نخبه؛ مصداقی از عدالت اجتماعی

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی «استکبارستیزی و ظلم ستیزی» و «عدالت اجتماعی» را از دیگر شاخصه‌های خط امام و مکتب سیاسی ایشان عنوان کرد و افزود: عدالت اجتماعی چیزی غیر از مساوات است، اینکه تنها به عده ای وام داده شود که توانایی پرداخت آن را دارند، به دور از این عدالت است؛ به افرادی خاص مبالغ بسیاری داده شود و فقیران همیشه سر سفره آنها باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه جریانات سیاسی و خط کشی‌ها در حکومت اسلامی معنا ندارد، گفت: باید فرصت‌ها با عدالت در اختیار مردم قرار بگیرد که شاید عامل رشد انسان‌هایی شود که در گوشه و کنار این سرزمین زندگی‌می کنند، جوانان نخبه و مخترعی که با اعطای یک وام می‌توانند در مملکت خود کار آفرین شوند.

وی با اشاره به اینکه شاخصه دیگر مکتب سیاسی امام «پیوند بین معنویت و سیاست» است، ادامه داد: بیش از 300 سال است که پس از جریان رنساس غرب با خدا مبارزه می‌کنند ولی امام آمد و بین ساسیت و معنویت پیوند ایجاد کرد و اخلاق را به سیاست برگرداند، برخی اخلاق را جدا از سیاست می دانستند ولی امام در عین سیاست‌ورزی حفظ دیانت و اصول اخلاقی داشتند.

حجت الاسلام‌ والمسلمین رئیسی افزود: امام به حفظ استقلال کشور در تمام عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توجه داشتند امروز نیز در هر نوع قراردادی باید به استقلال کشور توجه شود./۲۰۱/۹۳۴/ب۱

ارسال نظرات