۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۰۳۰۷۸
حجت‌الاسلام پناهیان:

حال خوش معنوی در اجتناب از طاغوت و انابه به درگاه خداوند است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: حال خوش معنوی در اجتناب از طاغوت و انابه به درگاه خداوند است، امروز نماد طاغوت آمریکا است که اگر آموزش و پرورش فلسفه دشمنی آن را تبیین نکند بر علیه دین قدم برداشته است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه یک شنبه 14 خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: حال خوش معنوی گریه کردن ناشی از اندوه‌های برآمده از دنیا نیست حتی اگر خالصانه باشد.

وی افزود: حال خوش معنوی شادی است که از درون انسان می‌جوشد که گاهی هم اشک انسان را جاری می‌کند، گریه اولیای خداوند اینگونه است، ما انسان‌ها اگر دچار غم و اندوه عمیق شویم اولا در خانه خداوند نمی‌رویم ثانیا اگر برویم با ناراحتی و عصبانیت خواهد بودو اگر هم گریه کنیم معلوم نیست که چه اثر و نوری دارد.

حال خوش معنوی یک شادی عمیق است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حال خوش معنوی یک شادی عمیق است، عنوان کرد: انرژی‌های مثبت و منفی به یکدیگر امواج انتقال می‌دهند وقتی خیری به دیگری می‌رسانی انرژی مثبت آن را حس خواهی کرد، امیرمومنان امام علی(ع) خزینه معارف عالم میفرمایند: اگر از کسی امید داری که خیری به تو برساند در دل خود از او بدگویی نکن که امواج منفی آن به او برسد و از خیررسانی خود به تو صرف‌نظر کند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: وقتی مؤمنی گناهی را ترک می‌کند خداوند جای این لذت، لذتی را به او می چشاند که تمام لذت‌های دنیا جای آن را نمی‌گیرد؛ کار مخلصانه برای خداوند انجام دهیم خداوند حال ما را خوش خواهد کرد.

در بندگی خداوند ادب را رعایت کنید عشق می‌آید

وی با بیان اینکه حال خوش معنوی همان خوشایند خداوند است، ابراز کرد: در بندگی خداوند ادب را رعایت کنید عشق خود به خود خواهد آمد، حال خوش معنوی بازتاب بشارت و لبخند پروردگار است که حال بنده خوش و شادی را در آنان تزریق می‌کند.

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان بعد از اعمال نیک حس خوبی دارد، عنوان کرد: نمی‌شود امام زمان(عج) از کسی خوشحال باشد و به آن شخص حال خوشی دست ندهد.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: انسان نجات پیدا نمی‌کند مگر اینکه نزد خداوند بر گناه اقرار کرده و استغفار کند وقتی خداوند خوشحال شده و به انسان نگاه کند حال شخص خوب شده و انرژی پیدا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از بزرگترین حالات خوش معنوی نگاه خداوند به بنده‌اش است، گفت: در یکی از آیات قرآن خداوند می‌فرماید ای پیامبر من به بندگانم بشارت بده که بزرگترین نعمت در عالم هستی خشنودی خداوند است؛ که بنده خود متوجه آن می‌شود.

وی افزود: هولناک‌ترین عذاب برای بدترین انسان‌ها در قیامت نگاه نکردن خداوند به آنها است؛ التماس می کنند که ما را به جهنم ببر اما نگاه خود را از ما دریغ نکن.

حال خوش معنوی در اجتناب از طاغوت است

حجت‌الاسلام پناهیان درباره ارتباط حال خوش معنوی و اجتناب از طاغوت عنوان کرد: خداوند به کسانی لبخند می‌زند که از طاغوت اجتناب کرده و نزد او انابه کنند یعنی شخص ابتدا باید تکلیف خود را با طاغوت مشخص کند و تا مرگ بر طاغوت نگفته باشد عبادت او نزد خداوند ارزشی ندارد، انقلاب اسلامی ما نیز بر همین مبنا پایه‌گذاری شد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام راحل خطاب به رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌فرمودند من شما را می بینم از خودم خجالت می کشم؛ چرا که آنان در متن اجتناب از طاغوت بودند و در جبهه یک شبه راه صدساله طی می‌کردند.

نماد امروز طاغوت آمریکا است

وی با تبین مفهوم انقلابی، ابراز کرد: انقلابی یعنی کسی که از طاغوت اجتناب کند که ترجمه امروزی آن مرگ بر آمریکا می‌شود، متاسفانه ما به اندازه شعار دادن «مرگ بر آمریکا» را اجرا کردیم چراکه در مملکت جمهوری اسلامی نهادهای فرهنگی برای تبین مرگ بر آمریکا شاید یک قدم زحمت نکشیدند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه امام راحل بزرگترین شخصیت تحت تاثیر قرآن بود؛ عنوان کرد: آیه اول سوره محمد(ص) می‌فرماید: «کسانی که کافر شدند و مقابل راه خدا ایستادند اثری ندارند» ترجمه فارسی آن «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند» است؛ امام بر اساس این آیه فرمودند که آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی کند سیاستمداری که این را نمی فهمد به قرآن معتقد نیست.

فقر و فساد و فحشا در کشورمان از ناحیه شخصیت‌های سست عنصر است

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز ما هر ضربه‌ای می‌خوردیم از عناصر سست عنصر در کشورمان است که بلد نیستند چطور جلوی کفر ایستادگی کنند، آسیب‌های اجتماعی، فقر، فساد و فحشا غلط هایی است که از این عناصر ناشی می‌شود وگرنه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی ادامه داد: اگر فلسفه مبارزه با آمریکا را برای فرزندان خود به خوبی توضیح داده بودیم که هرزگی را آمریکایی ها از شما می‌خواهند دیگر جوانان ما دنبال هرزگی نمی‌رفتند.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: امام صادق(ع) فرمودند: این کمک از طرف خداوند برای شما کافی است که نشان می‌دهد دشمن تو را به گناه دعوت می‌کند؛ ما به فرزندان خود نشان نمی‌دهیم که دشمن کیست.

آموزش و پرورشی که فلسفه دشمنی آمریکا را تبیین نکند بر علیه دین است

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر آموزش و پرورش فلسفه دشمنی ما با آمریکا را به فرزندان ما یاد ندهد هر چه از اعتقادات دینی یاد دهد جز قدم برداشتن علیه دین اثری ندارد، اینکه ما فقط دو تا قصه از امام صادق(ع) یا امیر مومنان امام علی(ع) برای جوانان سخن بگوییم آنها را راضی نمی‌کند باید در کنار ایمان به خداوند آنها طاغوت را هم شناخته و از آن اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه بزرگترین خیانت به انسان این است به او نگویی دشمن دارد، ابراز کرد: خداوند در قرآن بارها فرموده است که ای انسان تو دشمن داری؛ خداوند در قرآن فرمودند ای انسان ابتدا از طاغوت اجتناب کن بعد بیا در خانه من نماز بخوان آن زمان مناجات تو اثر خواهد داشت، همین ذکر «لااله الا الله» ابتدا اجتناب از غیر خدا را تذکر داده بعد انسان را به سوی خدا دعوت می‌کند.

اکثر آیات قرآن سیاسی است

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه پیامبران همه برای مبارزات سیاسی آمدند، عنوان کرد: 99 درصد جامعه جوان ما در انقلاب به دنیا آمدند اما اینکه تعجب می‌کنند که اکثر آیات قرآن سیاسی است به علت آموزش غلط در آموزش و پرورش است.

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر حال خوش معنوی می‌خواهید انقلابی باشید، گفت: در اسلام ناب محمدی اگر آرزوی جهاد نداشته باشید منافق از دنیا خواهید رفت، انقلابی بودن یعنی همواره با طاغوت درگیر بودن تا زمانی که آن را بر زمین زده و نابود کنید.

وی افزود: امروز دشمن چنان طمع پیدا کرده که دارد روی هیأت‌های ما کار می‌کند که آنان را نسبت به طاغوت بی‌تفاوت کند و شخص تصور کند امام حسین(ع) را بدون دلیل کشتند، در حالی که هیأتی‌ها ما باید بدانند اگر اهل جهاد نیستند به امام حسین(ع) ظلم می کنند اگر روضه او را بخوانند.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه حال خوش معنوی روح بزرگ حضرت زهرا(س) داشتند که جبرئیل را به زمین می کشاندند، عنوان کرد: اگر حال خوش معنوی می‌خواهید الگویتان حضرت زهرا(س) باشد که با دستان خالی و بدون سپر از امیرمؤمنان امام علی(ع) دفاع کردند./807/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات