۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
کد خبر: ۵۰۳۹۷۲
حجت الاسلام مرادی:

مدیریت هیجانات عقل را بر انسان حاکم می کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که متأسفانه سواد ما درباره شناخت هیجانات کم است، گفت: افراد باید نسبت به حالاتی که عقل انسان را از شرایط عادی در می آورد و عقل انسان تحت تأثیر قرار می گیرد مراقب باشند.
حجت الاسلام مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شهاب مرادی استاد حوزه و دانشگاه سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این که هر انسانی نیاز به شنیدن موعظه دارد، گفت: امیرمؤمنان به امام حسن(ع) می فرماید که قلبت را با موعظه احیا کن و این یعنی امام معصوم هم به موعظه نیاز دارد.

وی افزود: همان اندازه که موعظه بر انسان اثر دارد حرف بد روح انسان را خراب می کند، شاید گاهی انسان احساس می کند که برخی نغمه ها برای او ضرر دارد اما این بیشتر انسان را خراب می کند یا حرف های آلوده، غیبت و تهمت اثر مخرب تری دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تعریف کردن ها قاتل انسان است، اظهار داشت: این تعریف ها گاهی همانند خنجری علیه انسان عمل می کند، گاهی اوقات انسان می گوید که سحر شده ایم اما اگر آسیب این سحر به اندازه ترقه ای باشد آسیب کینه ای که انسان نسبت به دیگری دارد به اندازه بمب است.

وی ادامه داد: گاهی انسان این مسائل مهم را حساب نمی کند و از چشم خداوند متعال و آسمانی ها می افتد، موعظه برای قلب و روح مفید و برخی سخنان برای افراد مضر است، رسول خدا می فرماید غبارهایی بر دل من می نشیند که روزی 70 بار استغفار می کنم.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که شایعه فرد مقابل را در ذهن انسان تخریب می کند، ابراز داشت: گاهی اگر خلاف شایعه هم مشاهده شود انسانی که شایعه را شنیده به راحتی باور نمی کند، انسان به صورت جدی باید مراقب هیچانات خود باشد.

وی عنوان کرد: متأسفانه سواد ما درباره شناخت هیجانات کم است، افراد باید نسبت به حالاتی که عقل انسان را از شرایط عادی در می آورد و عقل انسان تحت تأثیر قرار می گیرد مراقب باشند، وقتی خشم و حسد به انسان غلبه می کند به گونه ای دیگر سخن می گوید.

حجت الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: زمانی که انسان تحت تأثیر هیجان قرار دارد باید جلوی خود را بگیرد، وقتی هیجانات مدیریت شد عقل حاکم می شود، کسانی که زیاده گویی دارند باید خود را مورد بررسی قرار دهند که شاید بر اساس روایات بر اثر نقصان عقل باشد.

وی اضافه کرد: یکی از آفات زبان خارج از قاعده سخن گفتن است، هنر در این است که انسان کوتاه و گویا و محکم جان کلام را بگوید، کلام باید از هیجانات خالی باشد مثلا اخیر حادثه ای تروریستی در تهران اتفاق افتاد که اگر زیاد به این مسائل دامن زده شود امنیت کشور به خطر می افتد، امنیت یک مقوله ای روانی بوده و احساس امنیت از خود آن مهم تر است؛ هرکس بر اتحاد تأکید دارد عقلانیت است و هرکس براختلاف دامن می زند خلاف آن عمل می کند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات