۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۰۳۹۸۲
آیت الله قرهی:

منافق هیچگاه از نور الهی بهره‌ مند نمی ‌شود

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) گفت: منافقین در محیط مذهبی، مانند دین داران و در محیط دیگر به خواست نفس شان برخورد می کنند؛ بعضی از این‌ ها جاسوس هستند که هیچ گاه از نور الهی، بهره ای نمی برند.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی تولیت مدرسه امام مهدی(عج)، در مراسمی که شب گذشته به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در مهدیه قائم المنتظر(عج) برگزار شد، در شرح دعای ابوحمزه ثمالی گفت: در حقیقت یکی از خصوصیّات عفو، این است که انسان، پاک می ‌شود و مانند کسی گه تازه از مادر متولد شده است. بنابراین وقتی از آلودگی، پلشتی‌ و زشتی‌ دور می شود، نیاز به تشکر از خداوند دارد.

وی در ادامه افزود: این که پروردگار عالم، عفو می ‌کند؛ به دلیل رحیم بودن او است و فخیر راحم، به این معنا است که اگر رحم کند، مروّتش اندازه ندارد. گاهی تصوّر می ‌شود که نعوذبالله پروردگار عالم، ضعیف است و از روی ضعف می‌ بخشد؛ ولی به هیچ عنوان، این‌ گونه نیست.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) با بیان اینکه کسانی که نعمت الهی را به سخره می‌ گیرند، کفران نعمت می ‌کنند، گفت: مثل این که کسی را چندین بار ببخشی و او تصور کند که تو از سر نیاز او را می  بخشی. پروردگار عالم که صمد است، نیازی به در گذشتن از ما و بخشیده شدن ما ندارد.

وی اظهار داشت: یکی از خصوصیّاتی که مومن باید مواظب باشد تا همیشه مشمول عفو الهی قرار بگیرد، این است که کاری نکند که ایمانش، متزلزل شود. شاید در مواقعی از روی غفلت، گناهی مرتکب شود ولی از روی جهالت است و ایمانش را از دست نداده است. نمونه‌ اش همین است که الهی العفو می ‌گوید. یکی از وساوس شیطان این است که انسان را از این راه باز می‌دارد.

آیت الله قرهی در ادامه ابراز داشت: این مطلب به این معنا نیست که هر گناهی خواستیم انجام دهیم. ولی باور ما این است که اگر گناه کنیم، به این دلیل است که کنترل نفس و ایمان قوی را نداریم؛ ایمان هم درجاتی دارد و ایمان قوی یعنی وقتی با گناه، مواجه شدیم، بتوانیم توفیق ترک آن گناه را داشته باشیم. گفتن الهی العفو و عذرخواهی از خداوند، نشانه از بین نرفتن ایمان است.

وی با بیان اینکه عفو و گذشت نائب امام زمان(عج) نیز حدّی دارد، گفت: این مطلبی قرآنی است که بخشش، حدّی دارد و بیشتر از حدّ نباید شود؛ کسانی که وقتی عفو کردی، کفران نعمت می ‌کنند و حتی می‌ خواهند افکار شما را که الهی است، برگردانند؛ این‌ ها منافق هستند و با دین مردم بازی می‌کنند. جالب است که پروردگار عالم در مورد عفو و رحمت ندارد. چون عفو و رحمت الهی، اندازه ‌ای دارد. به فرمایش پروردگار عالم، جایگاه منافق بدتر از کافر است و در پست ‌ترین جایگاه است.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) ابراز داشت: یکی از خصوصیّات منافق این است که منافق هیچ موقع از نور الهی بهره‌ مند نمی ‌شود و هر چه آیات و نور الهی، اضافه ‌شود، او بیشتر عصبانی می‌ شود. خدا چندین مرتبه منافق را مورد رحمت و عفو خودش قرار می ‌دهد که برگردد و شکر به جا آورد اما او اصلاً قائل به راه ایمان نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: منافقین کسانی هستند که وقتی در محیط مذهبی قرار می‌ گیرند مانند آن‌ ها برخورد می ‌کنند، ولی وقتی به محیط‌ های دیگر می ‌روند، برخوردشان عوض می‌ شود، بعضی از این ‌ها هم جاسوس هستند که به فضل و کرم الهی سیلی محکمی می‌خورند./۲۰۲/۹۶۶/ب۱

ارسال نظرات