۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۰۵۰۶۹
آیت الله خاتمی:

ریزش ها در انقلاب به خاطر سطحی بودن ایمان است/ دین با عافیت طلبی سازگار نیست

نماینده خبرگان با بیان این که دینداری های عافیت طلبانه آن نوع دینداری است که انسان پای پلوی دین بنشیند و پای سختی های دین نباشد، گفت: دینداری های عافیت طلبانه ارزشی نیست.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی(ره) ساری با بیان این که دینداری منافقانه ضد ارزشی است و دینداری نیست، گفت: دینداری مقطعی و ایمان های موسمی و موقتی معنا ندارد.

وی با بیان این که چراغ پرفروغ توحید در این کشور روشن است و تلألو افکن و هم چراغ ولایت روشن است، خاطرنشان کرد: خداوند هر دو دژ را به ما عنایت کرده است و باید شکرگذار این نعمت ها باشیم.

آیت الله خاتمی با بیان این که در کنار این شور و عشق به برکت این مجالس شعورهای بیشتر دینی هم به یاری خداوند حاصل شود، گفت: این گونه مجالس مانور دین است اگر دنیا می خواهد ببنید ملت ایران هویتش چیست یک دوربین بگیرد و همه این مجالس را ضبط کنید و ببینید که هویت مردم ما با دین گره خورده و نمی توانید هویت مردم را منهای دین و ولایت دید.

وی با اشاره به اهمیت و فضیلت شب های قدر افزود: امشب شب معرفت است و باید بیدار باشیم و بدانیم نفاق از مسائل مشکل آفرین در جامعه است.

آیت الله خاتمی با بیان این که از دیدگاه قرآن کریم ما شش نوع دینداری داریم، خاطرنشان کرد: نخستین نوع دینداری، دینداری منافقانه است، که اسم دین است، اما رسم دین نیست، عشق به دین نیست، بیش از 300 آیه قرآن پیرامون این دین منافقانه است که البته این دین در عصر نزول قرآن بود که به هیچ عنوان اعتقاد نداشتند و خداوند را باور نداشتند و به دروغ دم از خدا می زدند.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که ما سه نوع نفاق داریم که یکی از آنها نفاق اعتقادی است، تصریح کرد: در اینجا کسی خدا را باور نداشته باشد برای این که بتواند در جامعه اسلامی زندگی کند می گوید خدا را قبول دارم.

وی دومین نوع نفاق را نفاق اخلاقی عنوان کرد و  با بیان این که در این نوع نفاق کسی که حرف می زند دروغ می گوید، افزود: در اینجا فرد مقید به راستگویی نیست و در عرصه خانوادگی دروغ می گوید که سم خانواده است و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز دروغ می گوید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در این نوع نفاق فرد وعده می دهد؛ اما پای قول خود نمی ایستد، ادامه داد: در این نوع نفاق فرد را امانت دار می دانند، اما او به امانت خیانت می کند و بیت المال را در اختیارش قرار می دهند و او به بیت المال خیانت می کند.

آیت الله خاتمی، سومین نوع نفاق را نفاق اجتماعی عنوان کرد و افزود: در این موضوع فرد دو رو است و در نزد شما کلی از شما تعریف و تمجید می کند؛ اما وقتی از شما فاصله گرفت، سخنان نامناسبی را علیه شما خواهد گفت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دینداری منافقانه ضد ارزش است و به هیچ عنوان دینداری نیست بلکه دینداری نمایی است، گفت: این افراد وقتی گرفتاری می شوند خدا را نجوا می کنند، اما وقتی گرفتاری به پایان رسید انگار با خدا کاری ندارند و اسم آن ایمان های مقطعی است.

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسأله ریزش ها و رویش ها در انقلاب اشاره کردند، گفت: ریزش ها یعنی برخی در مقطعی انقلابی بودند، اما با انقلابی گری خداحافظی کردند و در همین زمان کسانی روییدند. 

ریزش ها به خاطر سطحی بودن ایمان است، ایمان های موسمی و مقطعی نمی ماند و باید دعا کنیم که دین عاریتی نداشته باشیم.

اما گاه دیده می شود که جوان در یکی از مجالس حضور پیدا می کند و برق و معنویت این مجالس او را ماندگار می کند و این دیگر ایمان مقطعی و موسمی نیست بعضی ها اشتباه می کنند و جوان به این مجلس آمده است؛  اما شب های دیگر ماه رمضان نیامده با نگاه منفی به او نگاه می کنند بلکه باید با نگاه مثبت به او نگاه کنند.

دینداری های عافیت طلبانه آن نوع دینداری است که انسان پای پلوی دین بنشیند و پای سختی های دین نباشد، دینداری های عافیت طلبانه ارزشی نیست و قرآن از این دینداری های عافیت طلبانه به شدت نکوهش می کند.

دینداری های عافیت طلبانه انسان را به جایی نمی رساند، می خواهند دین داشته باشیم، نظام دینی هم داشته باشیم، چالش هم با ابرقدرت ها نداشته باشیم و چنین چیزی نمی شود و اگر می شد پیامبر آن را دنبال می کرد، چون به هیچ عنوان دین با عافیت طلبی سازگار نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ما به این استقلال، آزادی مشروع و رهبری عادل، نورانی، هوشیار، بیدار و شجاع افتخار می کنیم، گفت: عزم، تصمیم و اراده با خوش گذرانی سازگار نیست.

آیت الله خاتمی به نوع چهارم دینداری ها اشاره کرد و با بیان این که این نوع دینداری، دینداری سوداگرانه است، افزود: اگر توانستند با دین به نوایی برسند پای علم دین می ایستند، اما اگر نتوانستند با دین خداحافظی می کنند.

وی با بیان این که دین داری منافقانه، مقطعی، سوداگرانه، عافیت طلبانه و شعاری دین مداری نیست، ادامه داد: بلکه باید دین مداری ما صادقانه باشد که پای دین باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که نصرت خدا آوردن دین به زندگی است، افزود: زبان، چشم دیندار باشد و رفتار رفتار دینمدارانه باشد و این همان دینمداری صادقانه است.

آیت الله خاتمی با تأکید براین که مؤمنان باید به فکر خانواده باشند، گفت: امروز فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای هدف آنها ربودن خانواده است، باید خانواده را در یابید و دین را در عرصه خانواده آورد و با آیین نامه دین زندگی کرد و حجاب، نماز و قرآن و احکام دین در خانه زنده باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند خانواده ای را دوست دارد که در آن خانه قرآن و مفاهیم متعالی آن و عمل به قرآن جای خودش را داشته باشد و شب احیاء برای چنین پیمانی است، افزود: در عرصه سیاسی و اجتماعی قانون مدارانه عمل کردن، پای قانون ایستادن، نورچشمی نباشد، پارتی بازی نباشد، رابطه نباشد و ضابطه باشد و باید دین را به عرصه زندگی بیاوریم و برای دین هزینه کنیم.

وی با بیان این که برای دین باید از جان، مال، جایگاه، شهوت و غضب گذشت کرد، ادامه داد: تقویت دین، دفاع از دین و حرکت در خط حجت شرعی، امروز یک ضرورت است.

آیت الله خاتمی با تأکید براین که هر حزبی که امروز پرچم بلند کرد چشم و گوش بسته نباید زیر آن پرچم قرار گرفت، تصریح کرد: باید دید که حجت شرعی هست یا نه؟ حجت شرعی تنها خط ولایت و صراط مستقیم ولایت است و بقیه باطل است و صراط های دیگر نداریم.

وی با بیان این که صراط ولایت، یاری خداوند است، ادامه داد: یاری حجت شرعی یاری خداست و این دین مداری صادقانه است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که دین مدار صادق، امام علی (ع) بود که همه هستی اش را فدای دین کرد، خاطرنشان کرد: آن امام همام از 14سالگی در رکاب تقویت دین پیامبر بود و در مسیر گسترش اسلام فداکاری کرد.

آیت الله خاتمی با بیان این که هزار ضربت بر بدن امام علی(ع) بود و یک جای سالم در بدن این امام وجود نداشت و همان دین مدار صادق است، گفت: این شخصیت بزرگ برای دین از هستی خود می گذرد و در 25 سال رنج و زحمت چه بر سر این امام آوردند و همچنان استوار ماند.

وی با اشاره به این که امام علی(ع) یک مرگ و یک شهادت داشت، افزود: مرگ علی(ع) وقتی بود که حضرت فاطمه(س) را زدند و از در خانه بیرون آمد و حضرت زهرا(س) را بیهوش بر زمین دید و شهادتش در محراب بود و بهترین عبد خدا را به شهادت رساندند و در این شب باید قرآن و اهل بیت(ع) را به درگاه خداوند برای شفاعت ببریم و بگوییم دستمان خالی است و اینان باید از ما شفاعت کنند./۱۳۱۷/ ۲۰۱/ص

 

ارسال نظرات