۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۰۵۲۰۱
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

هزینه سازش با دشمن دو برابر ایستادگی در راه حق است

رییس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه هزینه سازش با دشمن دو برابر ایستادگی در راه حق است، گفت: مؤمن در راه خدا ایستادگی کرده و هزینه این ایستادگی را نیز پرداخت می کند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، رییس پژوهشگاه فقه نظام، امروز در بیان درس های اخلاقی از قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به آیه 28 سوره فرقان گفت: این آیه به سرنوشت یکی از مسلمانان اشاره دارد که در اثر هم نشینی با دوست بد، مشرک شد و در یکی از جنگ ها در مقابل مسلمانان ایستاد و کشته شد.

وی افزود: این آیه می فرماید«يا وَيْلَتي‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً» یعنی ای وای بر من، کاش فلانی را به دوستی نگرفته بودم.

رییس پژوهشگاه فقه نظام افزود: امام صادق(ع) در این زمینه می فرمایند که دوستی هایی که در چارچوب غیر حق اتفاق بیفتد در قیامت تبدیل به دشمنی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه تنها بودن بهتر از هم نشینی با دوستان بد است، تصریح کرد: دوست و هم نشین بد سبب حسرت و اندوه ابدی انسان است.

وی با اشاره به این که یکی از مهم ترین ویژگی های عباد الرحمان تواضع و خشوع است، افزود: در ادامه آیه 63 سوره فرقان ویژگی عباد الرحمان را بیان می کند که ویژگی ها زیر بنای اخلاقی اسلامی است و یکی از این ویژگی ها تواضع است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مؤمن در مقابل دیگران غرور و  تکبر نکرده و راه رفتن و مشی رفتاری او متواضعانه است و اگر انسان های نادان و پست او را مورد خطاب قرار دادند جواب آنها را کریمانه و بزرگوارانه می دهد که قرآن کریم از آن تعبیر به «سلام» کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه تواضع و فروتنی اگر در برابر پروردگار باشد بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: برترین تواضع، تواضع در برابر خداوند است که موجب می شود انسان شیرینی عبادت خداوند را درک کند.

وی افزود: امام علی(ع) در روایتی به مردی می فرمایند که شما شیرینی عبادت پروردگار را درک نمی کنید که آن مرد سؤال می کند که منظور از شیرینی و حلاوت عبادت چیست که امام علی(ع) در پاسخ می فرمایند منظور همان تواضع است.

رییس پژوهشگاه فقه نظام انفاق و اعتدال در انفاق را از دیگر ویژگی های مؤمنان عنوان کرد، گفت: مؤمن اهل انفاق است و در انفاق کردن بخل نمی ورزد اما در انفاق نیز افراط ندارد به گونه ای که خود و خانواده اش را در اثر انفاق در معرض نابودی قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آخرین درس قرآن کریم برای مؤمنان یادآور شد: مؤمن در راه خدا ایستادگی می کند و هزینه این ایستادگی را پرداخت می کند؛ زیرا کسی که در راه حق ایستادگی نکند دو برابر آن هزینه ای را که برای ایستادگی در راه حق باید بپردازد در راه باطل پرداخت می کند و به عبارت دیگر بنابر تعبیر رهبر معظم انقلاب همان گونه که ایستادگی در راه حق هزینه بردار است اما سازش با دشمن نیز هزینه ای دو برابر ایستادگی در راه حق دارد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات