۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
کد خبر: ۵۰۵۲۴۸
حجت الاسلام مروجی طبسی تاکید کرد؛

نامه امام علی به مالک اشتر یک منشور اخلاقی و سیاسی برای سیاستمداران

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نامه امام علی(ع) به مالک اشتر یک منشور اخلاقی و سیاسی و دستور العمل کاربردی برای سیاستمداران ماست، گفت: این نامه امروز به عنوان یک سند ماندگار در دنیاست که سیاستمداران به آن عمل می کنند.
امام علی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدجواد مروجی طبسی، استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه اخلاق در حکومت امام علی (ع) گفت: امام علی (ع) از نظر اخلاق بعد از رسول خدا عالی ترین مراحل کمال را طی کرده است به این دلیل که از چهارسالگی تحت تربیت پیامبر اسلام قرار گرفتند، حضرت ایشان را از خانه پدری آوردند و در دامان خود بزرگ کردند.

وی با بیان اینکه در نهج البلاغه رابطه مستحکم و قوی امیرمومنان با رسول خدا مشخص است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امام علی (ع) شبانه روز در خدمت رسول خدا بودند و از اخلاق و آداب دستگاه نبوت استفاده کردند، این اخلاق در زندگی امام علی به طور خاص وارد می شود.

حجت الاسلام مروجی طبسی امیر مومنان را نسخه دوم رسول خدا (ص) دانست و بیان داشت: کسی که به آداب رسول خدا و زیر نظر شخص رسول خدا تربیت شده چه تربیتی بالاتر از آن متصور است که جامع تمام صفات اخلاقی نزد امیر مومنان می باشد.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امام علی (ع) همین اخلاق عملی را در خانواده خود پیاده می کنند به طوریکه در وصیت نامه خود به فرزنداندشان می فرماید، همه فرزندانم به هم بپیوندید و بخشش کنید که زندگی انسان را به سوی تکامل سوق دهد و به سوی هم بشتابید مبادا از هم ببرید و پشت کنید، به نیکی و تقوا هم دست باشید، هر کجا که تقوا و نیکی است تعاون داشته باشید، خدا را در نظر بگیرید و ترس داشته باشید و به متجاوزان راه ندهید.

وی با بیان اینکه امیر مومنان در آخرین لحظات عمر خود با فرق شکافته دست از توصیه های اخلاقی بر نمی دارند، تصریح کرد: همچنین در جنگ وقتی که رفتارهای بعضی از یاران حضرت نسبت به دشمنان خدا مورد رضایت امیر مومنان نبود می فرمود کارهای زشت آنها را بیان نکنید، با ناسزا گفتن کاری از پیش نمی رود، شما اخلاق جنگی داشته باشید.

حجت الاسلام مروجی طبسی با بیان اینکه حضرت در جنگ بصره برای مردم به روشنی فتنه گران را رسوا و تبیین کردند، ادامه داد: حضرت با سران فتنه به طور خاص رفتار می کردند، با یک تعهد اخلاقی آنها را رها می کرد و می فرمودند اگر کسی پشت به جنگ کرد سراغش نروید و اگر زخمی دیدید او را نکشید.

این استاد حوزه با اشاره به توصیه های اخلاقی امیر مومنان به فرمانداران و استانداران خود افزود: به طور مثال حضرت وقتی که اشعث بن قیس حاکم آذربایجان بود نامه ای می نویسد و می فرماید؛ فکر نکنید که این ریاست برای تو لقمه چربی است بلکه یک امانتی است که خدا به روی دوش تو انداخته بدان که چطور باید رعایت و حفاظتش کنی.

وی ادامه داد: همچنان وقتی که عثمان بن حنین در جلسه ای که ثروتمندان بودند شرکت کرد تذکر می دهند که باید قانون را رعایت کنید اگر نکردید مورد نکوهش امیر مومنان هستید.

حجت الاسلام مروجی طبسی با بیان اینکه نامه امام علی (ع) به تمام فرمانداران و استانداران در نهج البلاغه در حال حاضر برای ما قابل عمل است، خاطرنشان کرد: فرمایشات اخلاقی و سیاسی حضرت مربوط به طبقه خاصی نبوده و ایشان به عنوان رهبر مسلمانان بیاناتشان مربوط به همه بود و هر کس به اندازه توان فکری خود از آن استفاده می کردند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت در توصیه های اخلاقی به به فرمانداران خود می فرمایند؛ تو نماینده دولت اسلامی هستی، مردم را به خیر و صلاح و نیکی دعوت کن، گفت: نامه بلند بالای حضرت به مالک اشتر به عنوان یک منشور اخلاقی و سیاسی و دستور العمل کاربردی برای سیاستمدران ما مورد استفاده است.

وی با بیان اینکه این نامه امروز به عنوان یک سند ماندگار در دنیاست که سیاستمداران به آن عمل می کنند، اظهار کرد: امام علی (ع) در این نامه می فرمایند، خدا را در نظر بگیر، مراقب باش که حق فقرا ضایع نشود، آنها امید دارند که نماینده رهبرشات توجه خاصی به آنها کند، اشراف را دور خود جمع نکن، کسانی که انتخاب می کنی کسانی باشند که نخواهند به وسیله تو از مردم انتقام بگیرند و کسانی را انتخاب کن که مانع از ملاقات تو نشوند.

حجت الاسلام مروجی طبسی تصریح کرد: روزی امام نماز می خواندند یک زن آمد و گفت این فردی که به عنوان فرماندار ما فرستادی به ما ظلم می کند، مالیات اضافه می گیرد و رعیات حال مردم را نمی کند که باعث شده مردم نسبت به حکومت شما بدبین شوند حضرت فورا نامه ای نوشتند مبنی بر اینکه نامه که به دستت می رسد معذولی و باید از کار برکنار شوی.

 این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: این نامه یکی از درس های اخلاقی برای مسئولان است به این معنی که مسئولان ما باید آگاهنه عمل کرده و اخلاق سیاسی را رعایت کنند، اگر مسئولی به مردم ظلم کرد فورا عذرش را بخواهند تا عدالت سیاسی برقرار شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات