۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۰۵۶۳۳

هشدار در مورد ایجاد یک «اسرائیل» جدید در منطقه

یک سیاست مدار ترک در مورد ایجاد کشوری به نام کردستان هشدار داد و آن را به منزله یک «اسرائیل» جدید در منطقه دانست.
کردستان اسرائیل

به گزارش خبرگزاری رسا، دوغو پرینچک رهبر حزب ملی گرای وطن ترکیه تاسیس کشور کردستان را به معنای ایجاد اسرائیل دوم در منطقه دانست و گفت: آمریکایی ها در پشت برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بوده و به دنبال تشکیل اسرائیل کُردی در منطقه هستند.

پرینچک با حمله به تصمیم رهبران اقلیم کردستان عراق مبنی بر برگزاری همه پرسی استقلال افزود: تصمیم اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال در واقع تصمیم آمریکا و اسرائیل بوده و نتیجه حمایت های این جبهه از اقلیم کردستان عراق است.

وی بیان کرد: آمریکا در منطقه هر چه قدر تلاش می کند تا ضعف خود را تلافی کند، بیشتر در باتلاق فرو می رود.

وی ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا به وسیله اقلیم کردستان یک اسرائیل دیگر در منطقه تاسیس کند چرا که به زعم آنها، بعد از یک اسرائیل یهودی، حالا نوبت به یک اسرائیل کُردی رسیده است.

وی این تصمیم آمریکا را تنها یک خیال خواند و اظهار کرد: آمریکا برای رسیدن به اهداف خود در منطقه باید با جبهه ای متشکل از ترکیه، ایران، روسیه و عراق مبارزه کند و پاکستان و هندوستان نیز که عضو کشورهای همکاری شانگهای هستند، در حال اضافه شدن به این جبهه هستند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز 2 روز پیش برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در ماه سپتامبر را موجب بی ثباتی بیشتر منطقه آشوب زده خاورمیانه دانست و آن را اشتباه خواند.

وبسایت رسمی اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی روز چهارشنبه هفته گذشته بدون حضور دو حزب سیاسی، در نشستی با مسعود بارزانی رییس اقلیم، تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار کنند.

خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.

این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه را اعلام کرده اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات