۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۵۰۵۶۹۵
کارشناس مسائل مذهبی تبیین کرد:

سه خصلت شیعیان حقیقی از دیدگاه روایات

حجت الاسلام چهکندی بذل و بخشش در راه ولایت، محبت ورزیدن به دیگران، پرهیز از ظلم و کظم غیظ را سه ویژگی شیعیان واقعی معرفی کرد.
شهادت امام علی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام علی اکبر چهکندی در جلسه ای که امشب به مناسبت شهادت امیرمؤمنان(ع) در مسجد کوثر برگزار شد، با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) «حب علی یأکل الذنوب، کما تأکل النار الحطب» گفت: اگر انسان امیرمؤمنان(ع) را دوست داشته باشد و این مهم را با عمل خود ثابت کند، به یقین رستگار خواهد شد و پله های تکامل معنوی را یکی پس از دیگری طی خواهد کرد.

توبه حقیقی، ثمره شب های قدر است

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه در شب های قدر تنها گریه کردن کفایت نمی کند، اظهار داشت: انسان باید در این شب ها حقیقتاً از گناهان خود ابراز پشیمانی کرده، استغفار کند، با همه وجود خودش درصدد جبران گناهان خویشتن برآید و تصمیم بگیرد که دیگر گناهان گذشته را تکرار نکند.

بذل و بخشش در راه ولایت، نخستین صفت شیعه علوی است

وی با استناد به روایات، صفات شیعیان را سه مورد دانست و از نخستین آنها با عنوان «بذل و بخشش در راه ولایت» یاد کرد و عنوان کرد: هر کس در این مرحله به نحوی، میزان ارادت خود را ابراز می کند؛ مثلا دعبل خزاعی با سرودن شعر و علامه امینی با نوشتن کتاب «الغدیر» سعی دارند خود را در زمره پیروان اهل بیت(ع) قرار دهند؛ ما هم در حد توان خودمان باید سعی کنیم تا در زمره پیروان معصومین(ع) قرار گیریم.

محبت ورزیدن به دیگران، دومین صفت شیعیان است

حجت الاسلام چهکندی دومین صفت شیعیان را «محبت ورزیدن به دیگران» معرفی کرد و ادامه داد: در دل و قلب یک شیعه هیچگاه کینه جایی ندارد، چراکه محب حقیقی اهل بیت(ع) با همگان از سر احسان و لطف برخورد می کند؛ یکی محب واقعی نسبت به دوستان اهل بیت(ع) دوستی و نسبت به دشمنشان دشمنی می ورزد.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: محبان واقعی اهل بیت(ع) همیشه مجالسی برپا می  کنند که در آن مجالس یاد و سیره ایشان زنده نگه داشته می شود؛ شیعه هیچگاه در مجلس گناه قرار نمی گیرد.

پرهیز از ظلم و کظم غیظ، سومین خصلت شیعیان امیرالمؤمنین

وی سومین صفت شیعیان را اینگونه توصیف کرد: شیعه به هنگام غضب، ظلم نمی کند؛ امام علی(ع) از بازاری می گذشت، کنیزی را در حال گریه و زاری دید، حال او را جویا شد، کنیز گفت «برای اربابم خرما خریداری کردم و به خانه بردم، او نپسندید، اکنون که به مغازه آورده ام، صاحب مغازه هم آنها را پس نمی گیرد»، حضرت(ع) به مغازه خرمافروش رفت و خواستار پس گرفتن خرماها شد، صاحب مغازه رفتار ناپسندی روا داشت، اما امیرمؤمنان(ع) خود به آسانی از کنار این موضوع گذشت و با این که خلیفه بودند، او را مجازات نکردند؛ شیعیان نیز باید اینگونه از رفتار ایشان الگو بگیرند و آن را در زندگی خود عملی کنند.

حجت الاسلام چهکندی در پایان خاطرنشان کرد: کسی که خود را شیعه می نامد، هیچگاه عملی انجام نمی دهد که دیگران به زحمت بیافتند یا اذیت شوند./841/۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات