۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۰۵۸۳۷

خبرهای کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

توزیع ۵۴۷ بسته افطاری ضیافت الهی میان محرومان و زلزله زدگان خراسان رضوی، برگزاری نخستین جلسه کمیته وقف علم و فناوری و وقف ۲۹۰ مصحف شریف در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح افطاری خشک(ضیافت الهی) به محرومان و زلزله زدگان این استان گفت: تاکنون 547  بسته افطاری خشک با همت خیران و نظارت اداره کل اوقاف استان در بخش های رضویه، کلات، فریمان و مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد توزیع شده است.

وی افزود: 80 بسته افطاری خشک در6 روستای زلزله زده بخش رضویه، 170 بسته در 14 روستای سیل زده بخش کلات و 190 بسته در 3 روستای زلزله زده و مناطق محروم فریمان به نیازمندان اهدا شد.

حجت الاسلام احمد زاده با اشاره به اینکه آمار محرومیت‌‌ها در استان عدد بالایی است، گفت: 70 بسته  به نیازمندان مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد، 20 بسته به  نیازمندان مناطق محروم و سیل زده سال قبل شهرستان تربت حیدریه ، 10 بسته به نیازمندان بجستانی و 7 بسته در میان  اعضای خیریه خورشید باران توزیع شد.

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی با اشاره به اینکه هرکسی با پرداخت 5 هزار تومان می تواند در این کار خیر و بزرگ سهیم شود، گفت: پیش‌بینی می شود هزار بسته افطاری خشک و ساده با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال تهیه و توزیع شود.

وی افزود: اقلام این بسته‌ها شامل پنج کیلو برنج ایرانی، دو بسته ماکارانی، یک کیلو نخود، یک کیلو عدس، یک کیلو لوبیا قرمز، نیم کیلو سویا، یک و نیم کیلو شکر، دو قوطی رب، یک جعبه خرما و یک قالب پنیر برای هر خانواده نیازمند است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان گفت: این بسته‌ها با هدف توزیع در میان نیازمندان و محرومان 5 گروه کانون نابینان، جامعه ناشنوایان، زلزله‌زدگان و سیل زدگان، ستاد دیه و انجمن بیماران ام اس با نظارت اوقاف و به همت خیران تهیه شده است.

25متر زمین برای توسعه حریم ملکوتی  امامزادگان  یاسر و ناصرطرقبه وقف شد

در اولین یکشنبه از ماه پرفضیلت مهمانی خدا وماه رحمت و بخشش و ايثار، واقف خيرانديش سنت حسنه وقف را در جوار بارگاه مطهر امامزادگان یاسر وناصرعلیهما السلام به انجام رساند.

عصمت ندوم،  خیر نیک اندیش کویتی 25متر مربع زمین را به ارزش500 میلیون ریال جهت توسعه حریم ملکوتی امامزادگان یاسروناصرعلیهما السلام وقف کرد.

این زائر نیک اندیش باحضور در دفتر مشاوره وقف استان مقدس امامزادگان ياسر و ناصرعليهماالسلام 25 متر زمين را به ارزش 50ميليون ريال وقف توسعه حريم ملکوتى بقعه متبرکه کرد.

لازم به ذکر است طرح وقف جمعى در بقعه متبرکه امامزادگان  ياسر وناصر عليهما السلام از ابتداى شهريور 95آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

از ابتداى سال جديد تا کنون با مشارکت 427واقف خير انديش، 128 متر مربع زمين به ارزش 2ميليارد و 560 ميليون يال براى توسعه حريم ملکوتي استان مقدس امامزادگان ياسر و ناصر عليهما السلام وقف شده است

وجود 100 موقوفه با نیات مربوط  به قرآن در طرقبه شاندیز

حجت الاسلام صفرپور، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز گفت: در طرقبه شاندیز حدود100موقوفه متصرفی وغیرمتصرفی وجود دارد که برخی ازآنها درآمد دارند وبرخی ندارند و با نیات مختلف قرآنی وقف شده اند.

حجت الاسلام صفرپور با بیان این که وجود موقوفات با نیات قرآنی گویای اهمیت موضوع قرآن درشهرستان طرقبه شاندیز است، اظهار کرد:  شهرستان طرقبه شاندیز در بحث موقوفات قرآنی درسطح کشور کم نظیر بوده و واقفین دراین زمینه اهتمام ویژه ای داشته اند.     

وی موقوفه محمدناصر خان ظهیرالدوله را از موقوفه های ویژه با نیت قرآنی در این شهرستان بیان و ابراز کرد: این موقوفه درسال 1285هجری  شمسی وقف شده و در منطقه ویرانی شاندیز قرار دارد، نیت واقف این موقوفه کل محافل قرآنی وقرائت قرآن درسراسر کشور را بدون قید زمان ومكان شامل می شود.

رئيس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز اظهار کرد :با مجوز رسمی از سازمان اوقاف،  ازمحل درآمد موقوفه محمدناصر خان ظهیرالدوله، مؤسسه قرآنی در شاندیز در حال ساخت است که بیش از نیمی از آن با هزینه 10میلیارد ریال  احداث شده و تا تکمیل کامل آن 15میلیارد ریال دیگر لازم می باشد.

وی افزود: این مؤسسه قرآنی درحال ساخت در شاندیز ‌ شامل سه  بخش مهدتخصصی قرآن،  سالن آمفی تئاتر و کلاسهای مجموعه قرآنی می باشد.

حجت الاسلام صفرپور با اشاره به این که  برخی از موقوفات دارای نیت های قرآنی و غیر قرآنی هستند، بیان کرد: موقوفه متصرفی حاج حسن عظیم عنبرانی که در محله عنبران قرار دارد و نیت واقف آن در خصوص عزاداری دهه آخر ماه صفر،  تلاوت قرآن، هزینه جهت برپایی جشن عید غدیراست همچنین موقوفات حاج آقا حسن و حاج آقا ابراهیم طرقبه، موقوفه حاج ملا علی طرقدر و موقوفه آلی جان خانم از این جمله وقف ها با نیت های مختلف است.

ریيس اداره اوقاف و امور خيرية طرقبه شاندیز تصريح کرد: موقوفات قرآنی با نيت های مختلفی از جمله خریداری قرآن، قرائت قرآن برای خود واقف، هزینه محافل قرآنی، خریداری کتب علوم قرآنی، هزینه جهت قاری قرآن و هزينه جهت تبلیغ و ترويج فرهنگ قرآنی و غيره توسط واقفان در این شهرستان وقف شده است.

وقف 290 مصحف شریف در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد

غلامرضا حجازی، مسؤول اجرایی غرفه اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی در خصوص فعالیت های غرفه اوقاف در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت بیان داشت: ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن، ماه ضیافت الهی و فرصتی مغتنم برای ترویج قرآن کریم است و اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با راه اندازی غرفه اوقاف در شش بخش حضوری پر رنگی در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت دارد.

وی افزود: راه اندازی غرفه کودک با حضور سه نفر از اساتید مجرب این حوزه و فضاسازی غرفه با مضامین دینی و تصاویر کودکانه مورد بازدید و استفاده بیش از 6 هزار و 400 کودک و نوجوان قرار گرفت.

حجازی در ادامه گفت: اهدای 1200 کتاب رنگ آمیزی و داستان، اجرای مسابقه نقاشی با موضوعات دینی، اجرای برنامه قرآن بخوان جایزه ببر، تبیین معارف و آموزه های دینی با بهره گیری از ادبیات کودکانه و نمایش از فعالیتهای غرفه کودک بود.

مسئول غرفه اوقاف خراسان رضوی تصریح کرد: ایستگاه همه واقف باشیم باحضور چهار کارشناس این حوزه در بخش های وقف مصحف شریف، وقف جمعی مهر فاطمی، وقف علم و فناوری و مشاوره عمومی وقف همراه با توزیع 2 هزار بروشور وقف راه اندازی شد.

وی با اشاره به بازدید استاندار و  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و  حجت الاسلام پزمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی در مشهد و کلات و همچنین حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در غرفه های خبرگزاری های فارس، ایسنا و ایکنا و رادیو قرآن در دوازدهین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس در جوار حرم مطهر رضوی، افزود: در غرفه بقاع متبرکه نیز بازدید کنندگان ضمن آشنایی با امامزادگان و بقاع متبرکه، با بقاع میقات الرضا(ع) که در مسیر زائران حرم رضوی قرار دارند نیز آشنا و در جریان فعالیت های فرهنگی و قرآنی این امامزادگان واجب التعظیم قرار گرفتند.

حجازی تصریح کرد: خرید 40 سهم از موقوفه مهر فاطمی حضرت زهرا(سلام الله علیها)، خریداری 15 سهم موقوفه وقف علم و فناوری، وقف 290 مصحف شریف جهت محافل قرآنی استان توسط خیران نیک اندیش، ثبت نام  1174 نفر در مسابقه تفسیر سوره یونس و توزیع 3475 برگ مسابقه رمضان المبارک در دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد صورت گرفت.

 نخستین جلسه کمیته وقف علم و فناوری برگزار شد

جلسه کمیته یاوران وقف علم و فناوری شب گذشته با حضور اعضا در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد. در این جلسه دکتر قربانی، مشاور استاندار خراسان رضوی، دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، حجت الاسلام و المسلمین احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اوقاف خراسان رضوی، دکتر علم الهدایی، رئیس پارک علم وفناوری خراسان رضوی، دکتر فتاحی، پزشک متخصص،جراح و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، مهندس بنا نژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد، مهندس جعفر زارع، رئیس دفتر همکاری های علمی و امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمالشرق کشور، مهندس امینی، معاون پارک علم و فناوری و حجت الاسلام مهذب، رئیس مرکز رشد فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری حضور داشتند.

در ابتدای جلسه جعفر زارع، رئیس دفتر همکاری های علمی و امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمالشرق کشور و دبیر کمیته یاوران وقف علم و فناوری به ارائه گزارش عملکرد و فعالیت های انجام شده طی پنج سال اخیر این دبیرخانه پرداخت.

زارع در ادامه با اشاره به اینکه در سال 91 دبیرخانه وقف علم و فناوری در شهرستان سبزوار ایجاد شده است، گفت: ایده وقف علم و فناوری و شروع به کار فعالیت های حول محور این موضوع از شهرستان سبزوار و با همکاری اوقاف این شهرستان آغاز شد.

دبیر کمیته یاوران وقف علم و فناوری با اشاره به اینکه اولین همایش استانی وقف علم و فناوری در سال 93 در شهرستان سبزوار برگزار شد، گفت: ایجاد کمیته وقف علم و فناوری، تهیه کتاب وقف علم و فناوری و ساخت کلیپ وقف علم و فناوری و ایجاد نخستین وقف جمعی علم وفناوری از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه و ترویج وقف علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه با همکاری و پیگیری اداره کل اوقاف خراسان رضوی از سال 94، یک روز در دهه وقف به نام وقف علم و فناوری نام گذاری شد، تصریح کرد: همچنین در سال گذشته با همکاری این اداره کل، نخستین همایش ملی وقف علم و فناوری در مشهد برگزار شد.

زارع با اشاره به جمع آوری مبلغ 273 میلیون ریال جهت ایجاد نخستین وقف علم و فناوری در استان، اظهار کرد: با همکاری معاونت فرهنگی اوقاف خراسان رضوی، جهت دهی 30 وقف جدید با موضوع وقف علم و فناوری انجام شد.

دبیر کمیته یاوران وقف علم و فناوری ترویج و فرهنگ سازی، نهادسازی، محتوا سازی، نهاد سازی و بهره برداری را از مراحل انجام کارها و فعالیت های در کمیته یاوران وقف علم و فناوری عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در راستای توسعه این امر مهم استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در اداره کل اوقاف استان با توجه به درخواست اقشار مختلف مردم، کمیته های یاوران وقف مرتبط ایجاد شده و به فعالیت مشغول است.

وی ادامه گفت: معمولا موقوفات بزرگ توسط علما و اصحاب علم وقف شده است.باید فضلیت علم و علم آموزی برای مردم بیان شود تا خیرین ترغیب به وقف در این حوزه شوند. مخاطب اصلی وقف علم و فناوری جامعه علمی و دانشگاهی است و باید ترویج وقف علم و فناوری در این قشر از جامعه انجام شود.

 محمد کافی، رییس دانشگاه فردوسی نیز در این جلسه گفت: اگر همه نهادها در یک راستا حرکت کنیم به هدف نهایی و غایی بیشتر نزدیک می شویم.

وی با بیان اینکه هر مجموعه فعال در حوزه وقف علم و فناوری و در راستای فعالیت های خود تلاش هایی انجام می دهد، افزود: اگر این فعالیت ها هم گرا و هم راستا شود و ظرفیت ها در این کمیته تجمیع شود، کار بزرگی انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه فردوسی گفت: ظرفیت های خوبی در بین اساتید بازنشسته وجود دارد که با ترغیب و ترویج صحیح گفتمان وقف علم و فناوری در میان آنها، نتایج خوبی حاصل می شود./930/۳۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات