۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۵۰۶۰۹۴
استاد حوزه مطرح کرد؛

خلاصه دین در کلام پیامبر اکرم

حجت الاسلام فاطمی گفت: اسلام شناسی مبتنی بر این است که باور داشته باشیم زندگی دنیوی ما حساب و کتابی دارد و تلاش کنیم همواره اعمالی انجام دهیم که رضایت خداوند را جلب کنیم.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه انسان در ماه رمضان باید از خدا توفیق عاقبت بخیری طلب کند، گفت: در این ماه مبارک باید از خدا بخواهیم تا ما را به خود نزدیک کرده و از آتش جهنم دور کند و این اوصاف را دارا شده و به عنوان ثمره حقیقی ماه رمضان حفظ کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از صفات برجسته بندگان شایسته خداوند «صبر پیشگی» است، اظهار داشت: صبر به سه قسم «صبر بر مصیبت»، «صبر بر طاعت» و «صبر بر معصیت» تقسیم می شود.

وی ادامه داد: اگر انسان ایمان حقیقی به خداوند متعال نداشته و قضا و قدر او را قبول نداشته باشد، در مقابل مصیبت‌هایی همچون از دست دادن افراد محبوب یا از دست دادن مال و اموال و غیره نمی‌تواند صبر پیشه کند، اما اگر قضا و قدر الهی را بپذیرد و به خدا حسن یقین داشته باشد، هیچگاه در برابر مصیبت‌ها جزع و فزع نخواهد کرد.

سه نوع صبر از دیدگاه روایات

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به «صبر بر معصیت» خاطرنشان کرد: گاهی انسان در برابر معصیت قرار می‌گیرد و مهم این است که خویشتن را از آلوده شدن به گناه حفظ کند؛ ضروری است همه مردم به ویژه مسؤولان جامعه بر این کار اهتمام بیشتری بورزند و در زمینه های مختلف از قبیل استخدام و غیره با اعمالی از قبیل رشوه خواری، پارتی‌بازی، بی‌عدالتی و غیره خود را مدیون هزاران نفر انسان نکرده و حقوق افراد را ضایع نکنند.

وی افزود: انسان مؤمن به هنگام رویارویی با گناهان به سان کوه از خود مقاومت نشان می دهد و حیا و عفت خود را حفظ می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به «صبر بر طاعت» بیان کرد: اگر این مهم برای انسان محقق شود، دیگر 15 یا 16 ساعت روزه گرفتن در آفتاب سوزان و کارهای طاقت‌فرسا برای وی آسان می‌شود، چون به یقین می‌داند که اجر و پاداش این عمل برای او محفوظ خواهد ماند و در قیامت از وی دستگیری خواهد کرد.

واکنش سرشار از صبر یک مادر شهید

وی اضافه کرد: مادر یکی از شهدا در پاسخ به خبرنگاری که گفت «حال و هوای خودت را بعد از شهادت پسر 28 یا 30 ساله ات که دو تا بچه داشت بیان کن»، گفت «امانت خدا بود، داده بود، الان گرفت، بحمدالله جای بدی نرفت و در دفاع از دین و ناموس وطن خودش جان فدا شد»؛ اینها برای ما درس عبرت است و باید از آن الگو بگیریم تا در برابر طاعت الهی صبر پیشه باشیم.

ایستادگی و بخشش، ثمره ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام فاطمی خاطرنشان کرد: اثر این روزه گرفتن ها آنجایی معلوم می شود که اگر  گناهی یا ظلمی از ما سر زد با همه وجود پای آن بایستیم و یا اگر در حق ما ظلمی شد، ببخشیم.

خلاصه دین در کلام پیامبر اکرم

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به بیان داستان مردی که از پیامبر اکرم(ص)  خلاصه دین و قرآن را پرسید، پرداخت و ابراز داشت: مردی خدمت پیامبراکرم(ص) رسید و عرضه داشت «من گله گوسفندان خود را به شخصی سپردم و آمده ام تا شما که پیامبر اسلام هستید را ببینم، اکنون وقتی ندارم که بنشینم و به همه سخنان شما گوش بدهم، خلاصه دینی که شما از جانب خداوند آورده اید را به من بگویید» حضرت(ص) فرمودند «خلاصه دین و قرآن این آیه فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شرّاً یره است»؛ هنگامی که آن مرد رفت حضرت(ص) فرمودند «رجل جاء جاهلاً و رجع فقیهاً جامعاً».

وی ادامه داد: اسلام شناسی مبتنی بر این است که باور داشته باشیم زندگی دنیوی ما حساب و کتابی دارد و تلاش کنیم همواره اعمالی انجام دهیم که رضایت خداوند را جلب کنیم.

اقامه نماز و انفاق، دو صفت زیبنده برای مؤمنان

حجت الاسلام فاطمی یکی دیگر از صفات بندگان شایسته خداوند را اقامه نماز خواند و عنوان کرد: اقامه نماز یعنی انسان به روح و ماهیت نماز که خشوع در برابر ذات باری تعالی است، دست پیدا کند و نماز خود را با حضور قلب کامل به پا دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که انفاق از مهم ترين ويژگي هاي رفتاري بندگان شایست خداوند است، بیان کرد: تقوا در اين جا ارتباطي به ايمان پيدا نمي كند و متقي كسي نيست كه به خدا ايمان داشته باشد؛ بلكه كسي است كه رفتاري هنجاري دارد و نيكي و احسان در وي آشکار است.

وی با بیان این که متقیان آشکارا و پنهان انفاق می کنند، عنوان کرد: مؤمن حقیقی آن کسی است که ضمن ارتباط نزدیکی که با خداوند دارند، از اموال خود که خداوند به آنها عنایت کرده است به دیگران می دهند و تنها قصد آنها از این کار جلب رضایت خداوند متعال است./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات