۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۰۶۴۵۷
آیت الله قرهی:

اسلام دین سلم و خوش گمانی است

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) گفت: وظیفه ما به عنوان مسلمان این است تا زمانی که خلاف امری ثابت نشده به ظاهر مردم حکم کنیم و گمان بد نبریم.
آیت الله قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله روح الله قرهی تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در مراسمی که شامگاه دوشنبه 29 خرداد مصادف با 24 ماه مبارک رمضان در مهدیه قائم المنتظر(عج) برگزار شد، با اشاره به درجات ایمان گفت: تمام اعمال نیک و بد درجاتی دارند. بهشت، درجات و ابواب مختلفی دارد که به علت رحمت خداوند بر بندگان هشت باب و جهنم هفت باب دارد.

وی با بیان اینکه تقوا نیز مانند سایر صفات درجاتی دارد عنوان کرد: با توجه به درجات تقوا، متقین تاجایی بالا می‌روند که به مقام اتقی می‌رسند؛ عکس این قضیه افتادن و غرق شدن برخی در سفلی و برخی دیگر در اسفل است. کسی که دائم در حال سقوط باشد مانند منافقین، به اسفل که بدترین جایگاه هست، می‌رسند.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به حق‌الناس گفت: بار حق‌الناس خیلی سنگین است، همه ما به ویژه مسؤولان باید مراقب باشند که اگر به این مسأله توجه نکنند دین و آخرت خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: در روایات بسیاری آمده که خداوند کسانی که حق‌الناس به گردن دارند به حال خودشان رها می‌کند تا در دنیا، خوشی کنند و هر کاری می‌خواهند انجام دهند؛ خانه‌ها، ویلاها، بریز و بپاش‌های آن‌چنانی، اختلاس و وام‌های میلیاردی و همچنین ایجاد رعب و وحشت در دل مردم حق‌الناس است که در برزخ و قیامت، به حساب آنها رسیدگی می‌شود.

آیت الله قرهی با بیان اینکه برخی افراد با وجود تمام گناهانی که انجام می‌دهند، ظاهراَ خوش و غرق در نعمت هستند گفت: به فرمایش خداوند متعال عذاب این عده در دنیای دیگر است. کسانی که حق مردم را می‌خورند، اما مشکلی ندارند، بدانید که عذاب آنها در دنیای دیگر است.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در ادامه ابراز داشت: به فرمایش حضرت زهرا(س) در برخی موارد ابتلا به بعضی بیماری‌ها جواب گناهانی است که در این دنیا مرتکب شده‌ایم، البته اشتباه است که فکر کنیم هر کس مریض شد، حتماً گناهی کرده است. بر حسب روایات شریفه به انسان بیمار بابت عقب افتادن در امور دنیا درجات می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما حق نداریم به اعمال دیگران شک کنیم مثلاً بیماری آنها را به پای گناه‌شان بگذاریم. وظیفه ما این است که به ظاهر مردم حکم کنیم، مگر خلافش ثابت شود. اسلام، دین سلم، دوستی و مهربانی است و همه انسان‌ها را به گمان و ظنّ خوب تشویق می‌کند./202/966/ب1

ارسال نظرات