۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
کد خبر: ۵۰۸۶۶۴
آیت‌الله انگجی:

جوانان از سیاست‌زدگی برخی مساجد، دلگیر هستند

امام جماعت مسجد ملک گفت: سیاست‌زدگی و جناج‌بازی، آفت برخی از مساجد کشور است و این موضوع موجب نگرانی و ناراحتی جوانان و دورشدن آنان از این خانه‌های خدا شده است.
انگنجی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، آیت‌الله سیدعلی انگجی گفت: مساجد، کانون عبادت هستند، بنابراین نباید دستخوش تحولات سیاسی و اجتماعی شوند، البته طرح مسایل و موضوعات سیاسی و اجتماعی، در مساجد، مفید است اما نباید این خانه‌های خدا دچار سیاست زدگی و حمایت از شخص یا گروه خاصی شوند.

وی با بیان اینکه طی 45 سال امامت جماعت در مسجد ملک، هیچگاه اجازه فعالیت جناحی و حزبی را در این مسجد نداده است، افزود: سیاست‌زدگی و جناج بازی، آفت برخی از مساجد کشور است و این موضوع موجب نگرانی و ناراحتی جوانان و دورشدن برخی از آنان از این خانه‌های خدا شده است.

امام جماعت مسجد ملک، خاطرنشان کرد: جناح بازی و حمایت مساجد از نامزدها در انتخابات، موجب تضعیف دین، ارزش‌های اسلامی و انقلاب می‌شود، من همواره افراد را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنم، اما هیچگاه اجازه فعالیت انتخاباتی را در این مسجد نداده‌ام، در انتخابات اخیرِ شوراهای اسلامی شهر و روستاها یکی از نامزدهای برجسته تهران طی تماسی از من برای سخنرانی در مسجد ملک تقاضا کرد، که قاطعانه گفتم، این مسجد، محل فعالیت هیچ نامزد یا جریان یا حزب سیاسی نیست و نخواهد بود.

حفظ قداست مساجد، وظیفه ائمه جماعات است

انگجی، حفظ قداست مساجد را وظیفه ائمه جماعات و سایر دست اندرکاران این خانه‌های خدا دانست و گفت: برخی روحانیون جوان به دلیل کم تجربگی، گرفتار بازی‌های سیاسی می‌شوند و به این صورت موجب دورشدن مردم به ویژه جوانان از مساجد می‌شوند.

وی، مساجد را کانون وحدت در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: هرگاه امام جماعتی از فرد خاصی در انتخابات حمایت کرد، آنگاه جایگاه این کانون وحدت، متزلزل شده و جامعه در معرض گرداب‌های اختلافات قرار می‌گیرد، این در حالی است که گروه‌های مختلف مردم، بدون تبعیض در صفوف نماز جماعت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، بنابراین نباید با فرآیندهای سیاسی به این اجتماع وحدت آفرین صدمه زد.

امام جماعت مسجد ملک، بیان کرد: بسیاری از جوانان از روند سیاست‌زدگی و طرح برخی موضوعات افراطی در برخی مساجد گلایه دارند و معتقدند، مساجد باید محل آرامش و نشاط معنوی باشند، این در حالی است که در حال حاضر شاهد برخی دعواهای سیاسی و باورهای غیرمنطقی در مساجد هستیم که هر روز هم گسترش می‌یابند و مسئولان و مدیران مسجدی و فرهنگی کشور از آن غافل هستند.

انگجی خاطرنشان کرد: جوانان، آماده پذیرش آموزه‌ها و ارزش‌های قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) هستند، بنابراین نباید با اغراض و مطامع دنیوی موجب دلزدگی آنان از دستورات دین و مساجد شد.

مشکلات اقتصادی، اجازه حضور پرشمار جوانان در مساجد را نمی‌دهد

وی مشکلات اقتصادی کشور را دلیل دیگر حضور کم رنگ جوانان در برخی مساجد کشور دانست و گفت: جوانی که از صبح تا شام، گرفتار مشغله‌های کاری است، چگونه می‌تواند با فراغ بال و حضور قلب در مساجد حاضر شود.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه، گفت: ائمه جماعات برای جذب گروه‌های مختلف مردم به ویژه جوانان، باید باسواد، خوش اخلاق، منظم، مرتب، دارای سعه صدر، صبور، خوش‌رو و آشنا با مسایل و موضوعات روز ایران و جهان باشند، یک جوان با مشاهده امام جماعتی که پذیرای او و گوش شنوای درد و دل‌های او است، شیفته روحانیت و جذب مسجد می‌شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات