۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۰۸۸۴۵
گفت و گو؛

برخی در داخل جنگ تبلیغاتی دشمن علیه سپاه را تقویت می‌کنند

پژوهشگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه جنگ تبلیغاتی شدیدی علیه سپاه توسط دشمنان راه‌اندازی شده اظهار داشت: همه این‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است که متاسفانه در داخل هم با کج سلیقگی برخی و عناد برخی دیگر دامن زده شده.
مجید صفا تاج

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نسیم آنلاین، طی مدت اخیر جمهوری اسلامی ایران از سه طرف مورد هجوم دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته است. از یک سو آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های سیدا عملا توان موشکی ایران را به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده‌اند و از سوی دیگر با ایجاد گروه‌ تروریستی مغاویر الثوره در عراق و سوریه در صدد تقویت مخالفان جبهه مقاومت هستند.

از سوی دیگر عربستان سعودی با اقداماتی مانند انتخاب محمد بن سلمان که سابقه دشمنی با ایران را دارد به عنوان ولیعهد و همچنین مدیریت عملیات‌های تروریستی برعلیه ایران شمشیر را در برابر ایران از رو بسته است و در آخر هم شاهد موضوع‌گیری‌هایی داخلی علیه سپاه در کنار تعهدات جدیدی که دولت به گروه ویژه اقدام مالی FATF در بازرسی از سیستم مالی کشور داده هستیم.

همه اینها ما را برآن داشت تا شرایط فعلی کشور در دوران پیش از آغاز به کار دولت دوازدهم را در گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین»، با کارشناسان امر بررسی کنیم.

این بار به سراغ مجید صفاتاج پژوهشگر مسائل غرب آسیا، نگارنده مجموعه 8 جلدی دانشنامه فلسطین و استاد دانشگاه رفته‌ایم تا در گفتگو با وی دلایل اقدامات اخیر عربستان برعلیه ایران را بررسی کنیم. آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی خبرنگار «نسیم آنلاین»، با این پژوهشگر مسائل غرب آسیا است که ارائه می‌شود.

سعودی‌ها از زمان آغاز بیداری اسلامی شمشیر را برای ما از رو بسته‌اند

وضعیت فعلی رابطه ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صفاتاج: سیاست خصمانه رژیم آل‌سعود که این روزها نسبت به جمهوری اسلامی ایران به اوج خود رسیده، مقطعی نبوده که در یک مدت زمان مشخص شکل بگیرد بلکه این سیاست‌ها از ابتدای جمهوری اسلامی ایران وجود داشت و عربستان سعودی بعد از انقلاب به دلیل اینکه از موج دموکراسی‌‌خواهی و مردم‌سالاری در کشورهای اسلامی احساس خطر کرده بود، رویکرد کاملا خصمانه‌ای را نسبت به ایران اتخاذ کرد و تصمیماتی هم که می‌گرفت عمدتا در همین راستا بود. حتی سازمان‌های منطقه‌ای مانند شورای همکاری خلیج فارس با ابتکار عمل آمریکا شکل گرفت که رژیم آل‌سعود در راس آن قرار دارد تا بتواند در مقابل پرتو نورانی انقلاب اسلامی قد علم کند و از موج گسترش اسلام خواهی و همچنین دموکراسی خواهی در کشورهای اسلامی جلوگیری کند اما این فرآیند به صورت کج‌دار و مریض ادامه داشت تا اینکه از زمان شکل‌دهی موج سوم بیداری اسلامی پس از انقلاب اسلامی ایران در کشورهای مصر، تونس، بحرین، لیبی و دیگر کشورهای منطقه رژیم آل‌سعود بسیار بیشتر از قبل احساس خطر کرد و از این زمان بود که کاملا شمشیر را از رو بست و کاملا تعارفات و عرف دیپلماتیک را کنار گذاشت و عملا به صورت نظامی همه جوره و با همه توان در مقابل انقلاب اسلامی ایران و حامیان انقلاب ایستاده است به ایفای نقش پرداخت.

ما نقش عربستان را حتی در سرکوب مردم مسلمان فلسطین در غزه شاهد بودیم، در جنگ 33 روزه هم نقش پررنگی داشت و از همه مهمتر در سوریه و یمن هم شاهد نقش بسیار برجسته و محوری عربستان هستیم که عمدتا که هدف اصلی آن را کوتاه کردن دست ایران از منطقه اعلام کرده‌اند.

با ولیعهدی بن سلمان و کاسبی چند صد میلیاردی آمریکا نباید انتظاری در مورد کنار گذاشتن دشمنی سعودی‌ها داشته باشیم

اکنون با توجه به اینکه اخیرا آقای محمد بن سلمان عملا در یک کودتای آرامی جایگاه ولایت عهدی سعودی‌ها را از آن خود کرد، همه امور در دست کسی افتاده که از هیچ‌گونه عقلانیت سیاسی برخوردار نیست، نه تدبیر دارد و نه سیاست می‌فهمد و صرفا یک تعصب خام و دشمنی کورکورانه با جمهوری اسلامی ایران دارد به نظر می‌رسد اولا این روابط یک چشم‌انداز بسیار تاریکی خواهد داشت یعنی به این زودی‌ها ما شاهد ذوب شدن یخ‌های روابط میان ایران و عربستان نخواهیم بود و همچنین با توجه به اینکه متاسفانه آمریکا که آتش بیار معرکه است توانسته یک قرارداد چند صد میلیارد دلاری بابت فروش اسلحه با عربستان به جیب بزند نباید انتظار داشته باشیم که این سیاست‌ عربستان در دشمنی با ایران تغییر پیدا کند.

سپاه به دلیل خورد کردن دست آمریکا و نوچه‌های سعودیش در منطقه مورد فشار است

در شرایط فعلی کاملا طبیعی است کلیه ارگان‌ها، مراکز و نهادهایی که به گونه‌ای به اقتدار جمهوری اسلامی ایران کمک کرده‌اند و دست و پای نظام سلطه جهانی و نوچه‌های آن یعنی آل‌سعود را در منطقه از جمله یمن، سوریه و عراق خورد کرده‌اند و چهره شاخص آنها هم سپاه است از طرف دشمنان مورد تهاجم قرار بگیرند و اکنون آمریکایی‌ها سعی می‌کنند به وسیله تحریم‌هایی جدیدی که وضع کردند سپاه را مورد فشار قرار داده‌اند و برخی از فرماندهان کنونی و سابق سپاه را در لیست تحریم‌ها قرار داده‌اند.

برخی در داخل به دلیل کج سلیقگی یا عناد جنگ تبلیغاتی دشمن علیه سپاه را دامن می‌زنند

به طور کل جنگ تبلیغاتی شدیدی علیه سپاه راه‌اندازی شده که همه اینها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. این مساله متاسفانه در داخل هم با کج سلیقگی برخی و عناد برخی دیگر دامن زده شده است و متاسفانه سپاهی که می‌‌تواند حامی انقلاب اسلامی باشد همانطور که از نامش معلوم است، وظیفه سپاه پاسداری انقلاب اسلامی حراست ذاتی از انقلاب اسلامی ایران در همه سطوح امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی است متاسفانه مورد هجوم داخلی هم قرار گرفته است و نهادی مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که می‌تواند در اوج تحریم‌ها دست به ابتکار بزند و طرح‌هایی را که اجرا کند که هیچگاه در توان شرکت‌های داخلی نبود به بهانه‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌دهند؛ این به معنای این است که دشمن دقیقا می‌داند مخاصمه با جمهوری اسلامی ایران را از کجا شروع کند.

ما بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام همواره در طول تاریخ اسلام دچار این مساله بوده‌ایم که کسانی که خصلت و خوی اباهه‌گری، رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری داشتند به گونه‌ای با مولای متقیان حضرت علی (ع) در افکار عمومی برخورد می‌کنند که وقتی حضرت علی ضربت می‌خورد می‌گویند مگه علی نماز می‌خواند بنابراین این جو تبلیغاتی منفی یک چیز طبیعی است و تا الان هم هیچ کاری نتوانسته‌اند بکنند.

دشمن‌شناسی سپاه و ملت باعث شده توطئه‌‌های نظام سلطه در نطفه خفه شود

باید بدانیم پیروزی‌هایی که در خلال این سه دهه و به ویژه پس از پایان دوران دفاع مقدس به دست آورده‌ایم روز به روز ما را در موضع برتری و قوی‌تری قرار داده و از قدرت و اقتدار بیشتر و روزافزونی برخوردار شده‌ایم؛ دلیل آن هم ضعف یا عدم توانایی دشمن در مقابله با انقلاب اسلامی ایران و یا اینکه دشمن نخواسته نبوده است بلکه دشمن به هرکاری که توانسته دست زده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب هرکاری که توانسته را انجام داده اما نتوانسته به هدف خود برسد، دلیل آن هم این است که سپاه و ملت انقلابی که همه زیر نظر مقام عظمای ولایت قرار دارند دقیقا در موضوع دشمن‌شناسی نقطه اصلی را هدف قرار داده‌اند و می‌دانند باید به کجا بزنند و به همین دلیل است که ما خیلی از طرفند‌ها و برنامه‌های دشمن را قبل از اینکه بخواهد اجرایی شود را خوانده‌ایم و سپاه پاتک زده و یا در مقابل طرح و برنامه‌ای که داشتند طرح‌های دیگری را به اجرا گذاشته که در نتیجه آن همه طرح‌های توطئه‌گرایانه و براندازنده یا در نطفه خفه شده و یا به نتیجه ملموسی برای نظام سلطه و آل‌سعود نرسیده است.

حمایت آل‌سعود از تروریست‌ها در برابر ایران به دلیل اینکه برخورداری از کمترین عقلانیت است

اخیرا حملات تروریستی به تهران داشتیم که به رژیم آل‌سعود منتسب شده است؛ فکر می‌کنید این راهبردی که سعودی‌ها در مقابله با ایران انتخاب کرده به کجا می‌رسد؟

صفاتاج: سعود‌ی‌ها این راهبرد را در گذشته هم انجام داده‌اند که البته مقداری غیرعلنی‌تر بوده، در جریان تشکیل گروه‌های تروریستی در شرق و غرب ایران با این چالش امنیتی مواجه بودیم که نیروهای انقلاب و سپاه پاسداران به خوبی توانستند در برابر آن پیروز شوند، الان هم آل‌سعود همان راهبرد را با یک هجمه گسترده‌تر و هزینه بیشتری انجام می‌دهد که دلیل آن کشف انبوه مقادیر سلاح و همچنین تخریب گروه‌های تروریستی است که از خارج وارد کشور شده‌ و کشف، خنثی و منهدم شد‌ه‌اند.

رژیم آل‌سعود به دلیل اینکه از کمترین عقلانیت و منطق سیاسی در عرف دیپلماتیک برخوردار است دست به این کارها می‌زند، چون ضمن اینکه وجه آل‌سعود را در افکار عمومی دنیا خراب‌تر می‌کند چیزی عاید آنها نخواهد شد البته به هرحال مشکلاتی را هم برای جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد اما چشمان بیدار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی اعمم از وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌های نظامی و امنیتی باز است و دارند کار می‌کنند.

آل‌سعودی‌ یا دست از حمایت از تروریست‌ها برمی‌دارند یا با فشار معارضه عربستان مجبور به این کار می‌شوند

با وجود اینکه دشمنی آل‌سعود توانی را از ایران می‌گیرد اما در مجموع این راهبرد هم راه به جایی نخواهد برد و رژیم آل‌سعود سرشکسته‌تر از گذشته و با شرمندگی بیشتر مجبور می‌شود یا این سیاست و راهبرد را به شکل مقطعی رها کند و یا تحت فشار مجماع بین‌المللی و یا به دلیل فشار و اقتدار جمهوری اسلامی ایران و یا تحت فشار حرکتی که از درون عربستان سعودی و توسط معارضه عربستان و حجاز انجام می‌شود مجبور شود این راهبرد را کنار بگذارد.

تا زمانی که آمریکا منافعش را در تنش بین کشورهای منطقه می‌داند رابطه ایران و عربستان خوب نمی‌شود

آینده روابط ایران و عربستان به کجا خواهد رسید؟

صفاتاج: تا زمانی که آمریکا منافعش را در ایجاد تنش بین کشورهای منطقه و پیگیری سیاست ایران هراسی می‌داند آینده خوبی در روابط میان عربستان و جمهوری اسلامی ایران نخواهیم داشت به ویژه تا زمانی که یک شخصی به نام محمد بن سلمان که یک چهره جوان و خام و ناپخته‌ای است در مرجع کار قرار دارد و سیاست‌گذاری می‌کند و اجرا می‌کند ما شاهد بهبود روابط جمهوری اسلامی با رژیم آل‌سعود نخواهیم بود./۹۶۹/۱۰۲/خ

ارسال نظرات