۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۵۱۱۰۰۹
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

روش های نهادینه کردن حیا در کودکان

استاد حوزه علمیه قم رشد دادن با پوشش مناسب، رعایت حیا از سوی والدین، انس با قرآن و نماز را از مهم ترین راهکارهای با حیا کردن فرزندان عنوان کرد.
تراشیون تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه حجاب و حیا آثار و برکات زیادی در زندگی انسان دارد، گفت: حیا و حجاب به تقویت تحیکم بنیان خانواده و تقویت روابط درون خانواده ای کمک کرده و هم فضای اجتماعی و عمومی را سالم نگه داشت و از بروز آسیب ها و مشکلاتی که در فضای عمومی به وجود می آید که نتیجه عدم توجه به این عنصر فطری و انسان ساز است جلوگیری می کند.

وی افزود: با توجه به آنچه که بیان شد باید دقت کرد که حیا و حجاب در خانواده دو رویکرد را دنبال می کند که رویکرد اول تحکیم بنیان خانواده و دیگری سالم نگه داشتن محیط خانواده و اجتماع است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای اینکه فرزندان ما حجاب و حیا را رعایت کنند باید از بدو تولد نکاتی را به آنها یادآوری کردکه اولین نکته این است که فرزندان خود را از همان ابتدا با پوشش مناسب یعنی پوشش کامل رشد دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار کرد: والیدن نباید تصور کنند که چون دخترشان در سنین خردسالی بوده مجاز هستند که به هر شکل و پوششی او را در مقابل دیگران حاضر کنند.

وی افزود: همچنین پوشش والدین در مقابل فرزندان یکی دیگر از عوامل بستر ساز حیا در کودکان است بنابراین والدین نباید به تصور محرمیت در مقابل فرزندان خود پوشش نامناسبی داشته باشند بلکه باید پوشش مناسب را در مقابل فرزندان خود رعایت کنند.

استاد حوزه علیمه قم ادامه داد: برخی از آسیب ها در زمینه حجاب و حیا از سوی رسانه ها متوجه فرزندان ما می شود و گاهی اوقات ممکن همین رسانه ملی، فضاهای مجازی و یا برنامه های غیر اخلاقی ماهواره فرزندان ما را دچار آسیب کنند بنابراین باید مراقب مصارف فرهنگی فرزندان خود باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه آشنا کردن فرزندان با مفاهیم الهی از همان ابتدای زندگی از دیگر روش های نهادینه کرد حجاب و حیا در فرزندان است، گفت: باید فرزندان خود را با خدا و دین و اسلام  با توجه به سن آنها آشنا کرد و برای مثال بچه هایی که در مسجد زیاد حضور داشته و رفت آمد می کنند زمینه های حیا و عفاف به خودی خودی در آنها ایجاد می شود و بر عکس رفت و آمد کودکان در محیط های آلوده به فساد حیا را در آنها از بین می برد.

وی افزود: آشنا کردن کودکان از طریق آیات قرآن کریم از دیگر روش های با حیا کردن فرزندان است و اگر کودکی به آیات قرآن و نماز مأنوس باشد این عوامل به صورت مکانیسم های خودکار فرزند را با حیا می کند در حالی که شنیدن موسیقی اثر دهی متفاوتی بر کودکان دارد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در این زمینه روایتی نورانی از امام صادق(ع) وجود دارد که می فرمایند وقتی فرزندان شما به سن چهار سال رسیدند، دست چپ و راست آنها را به آنها نشان داده و به آنها بگویید که روبه قبله سجده کنند و به پنج سالگی رسیدند رکوع و سجده را به آنها آموزش دهند و این به این معنا است که باید مفاهیم دینی را به صورت تدریجی به کودک آموزش داد.

حجت الاسلام والسملمین تراشیون افزود: همچنین در روایت دیگری بیان شده است که اگر اولین جمله فرزند شما ذکر«لا اله الا الله» باشد و یا در سه سالگی این ذکر را بگویند شیطان در فرزندان شما نفوذ نمی کند و البته باید دقت کرد که تشویق بچه ها به اینکار نباید اجباری باشد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات