۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۵۱۱۰۳۱
آیت الله علم الهدی:

مدیریت عاطفی خانواده بزرگ ترین رسالت زنان است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مدیریت زنان در محیط خانواده به معنای اعمال حاکمیت و زن سالاری در خانواده نیست؛ چرا که این مفهوم نتیجه ای جز فروپاشی خانواده ندارد.
دیدار جمعی از مدیران رادیو تلوزیون های اسلامی با آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز با حضور در گردهمایی مشترک ائمه جمعه استان های خراسان رضوی و سمنان که با موضوع «بررسی جایگاه همسران ائمه جمعه در قرارگاه فرهنگی» در محل اردوگاه مازندران برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَه»، اظهار کرد: خداوند متعال اهل مؤمنان را ضمیمه نفس آنان قرار داده؛ نه اولادشان را. کلمه «اهل» در فرهنگ قرآنی و احادیث معصومان(ع) منصرف به همسر است و برای نمونه امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی از کلمه اهل به همین معنا استفاده فرموده اند و همسر را نخستین شخص وابسته به انسان عنوان کرده اند.

وی تأکید کرد: وابسته اولیه انسان که در نخستین اولویت از نظر تمنای سعادت و نیکبختی برای هر مؤمن متعبد در سحر ماه مبارک رمضان مطرح شده، همسر است به گونه ای که خداوند در آیه مذکور همسر را ضمیمه نفس انسان قرار داده است.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: در طول تاریخ از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امروز فساد در کانون خانواده ها و سرنوشت انسان ها غالبا از ناحیه اولاد به وجود آمده است. پیامبر اکرم(ص) در یکی از غزوه های خونین که زبیر در آن حماسه آفرید، از قهرمانی ها و فداکاری های این صحابی تقدیر کردند و فرمودند «زبیر مرد با ایمانی است؛ تا زمانی که عبدالله زاده نشده است.» یعنی باورمندی زبیر نسبت به خدا و اسلام با تولد فرزندش دچار ویرانی شد.

قرآن کریم بر لزوم تعهد و مسؤولیت پذیری زنان در محیط خانواده تأکید دارد

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: تجربه ای که با بررسی آفت انحراف تبارهای انقلابی حاصل شده است، نشان می دهد که وقتی فرزندان آن ها به مرحله قدرت اجتماعی رسیدند، منشأ انحراف خانواده خود شدند. با این حال خداوند در قرآن نمی گوید «قُوا أنفسکم و أولادکم ناراً»؛ بلکه می فرماید «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً» و این نشان دهنده لزوم تعهد و مسؤولیت پذیری همسر در کانون خانواده است.

وی افزود: معمولا در مقام تبیین رسالت و وظیفه همسران به مسأله نقش آفرینی یک بانو در تربیت و پرورش اولاد اشاره می شود و رسالت «انسان سازی» ستاره ای است که در آسمان تعهد و مسؤولیت یک خانم می درخشد؛ در حالی که محور عظمت و شخصیت و نقش آفرینی یک زن در کانون خانواده، تربیت و پرورش فرزند نیست و نخستین اولویت برای کانون یک زندگی خانوادگی، مسأله «مدیریت زندگی و رسیدگی به شوهر» است که ریشه و پایه رسالت انسان سازی زنان است.

اعمال حاکمیت زن در محیط خانواده به فروپاشی این نهاد می انجامد

آیت الله علم الهدی با ابراز انتقاد از روابط ناصحیح رواج یافته در برخورد زنان با همسران شان در خانواده های جوان، تصریح کرد: مدیریت زنان در محیط خانواده به معنای رایج امروز نیست که در برخی خانواده های جوان دیده می شود و به سقوط خانواده و از هم گسیختگی ریشه زندگی می انجامد. اعمال حاکمیت و زن سالاری در خانواده، نتیجه ای جز فروپاشی خانواده ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: اصالت یک مرد در کانون زندگی به عنوان درخت تنومندی که تمام ساقه های باریک و رشته های گل و ریحان از جمله زن به او تکیه می کند، باید حفظ شود. آن چه مهم است، نقش آفرینی زن به عنوان کانون محبت و عاطفه برای همسر خود است و سپس به فرزندان می رسد.

موفقیت مرد در عرصه سیاسی و اجتماعی وابسته به موفقیت همسرش در مدیریت زندگی است

وی افزود: اگر خانمی توان مدیریت همسر خود در این چارچوب را نداشته باشد، در تربیت فرزند نیز به هیچ وقت موفق نخواهد بود. در بین زوج های جوان در بسیاری از موارد شاهد فقدان این مدیریت از سوی زنان هستیم. به گونه ای که یک خانم نمی تواند با مهربانی همسر خود را با اتکا به عنصر عشق و محبت از نظر نوع خوراک، برنامه شبانه روز، نوع و زمان استراحت مدیریت کند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: موفقیت یک مرد در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی خود مربوط به موفقیت همسر او در مدیریت خانه است. یک زن باید مغز و دل همسر خود را مدیریت کند و اگر بنا باشد یک مرد در کانون زندگی خود وابستگی و دلبستگی نداشته باشد و زندگی برای او به عنوان مکان آرامش و آسایش واقع نشود، یقینا در فعالیت های خود شکست می خورد و این فرصت را پیدا نمی کند که با شرح صدر و اعصاب قوی و نیرومند در عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش آفرینی داشته باشد./201/820/ب1

ارسال نظرات