۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۵۱۱۹۶۹
مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام:

تحقق تمدن اسلامی مهمترین دغدغه هسته های فکری فرهنگی تراز انقلاب باشد

حجت الاسلام دعائی گفت: مهمترین دغدغه موسسات، نهادها و اندیشه ورزان فرهنگی در نظام اسلامی باید اجرا و پیاده سازی فرآیندها یا تقنین در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره براساس نظر خدا و در نتیجه تحقق تمدن اسلامی باشد.
دعایی

حجت الاسلام سیدمحسن دعائی، مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به دیدار اخیر دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در تبیین ویژگی های هسته های فکری فرهنگی انقلابی گفت: هسته های فکری فرهنگی در مقیاس امت فرهیخته اسلام اگر بخواهند تراز باشند، باید به فلسفه انقلاب اسلامی که اقامه تمدن اسلامی و سریان احکام وارزش های دینی در شؤون فردی اجتماعی جامعه است، مؤمن و پایبند باشند.

وی با بیان اینکه فقه در واقع تئوری عملیاتی اسلام از گهواره تا گور است، تأکید کرد: همه باید اسلام حداکثری تمدنی که انسان و جامعه را از گهواره تا گور مدیریت می کند، شناسایی و به منصه اجرا و تبیین برسانند از این رو مهمترین دغدغه موسسات، نهادها و اندیشه ورزان فرهنگی در نظام اسلامی باید پیاده سازی فرآیندها یا اجرا و تقنین فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره  براساس نظر خدا باشد.

مدیرعامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در ارزیابی وضعیت استقلال فرهنگی کشور تصریح کرد: شاخصه استقلال فرهنگی جامعه اسلامی این است که سبک زندگی مردم و چگونگی گذران زندگی آنان در تمام لایه ها، براساس فرهنگ دینی تعریف و مدیریت شود.

حجت الاسلام دعائی اضافه کرد: استقلال در مقابل وابستگی است؛ استقلال فرهنگی یعنی هوا و خونی که در تمام ارگان های جامعه جریان دارد، براساس نگرش ها، آموزه ها و ارزش های اسلامی و توحیدی تعریف شده باشد نه ارزش های الحادی سکولاریستی و اومانیستی و مبانی تمدن منحط غربی.

نمره استقلال فرهنگی کشور بالا نیست/برخلاف استقلال سیاسی در کسب استقلال فرهنگی عقب مانده ایم

وی با بیان اینکه متأسفانه نمره این استقلال در کشور ما خیلی بالا نیست، ادامه داد: نورانیت فرهنگ دینی در زمینه هایی مانند فرهنگ عزاداری، ایثار، جهاد و شهادت، مصرف صحیح و ... در عده ای از مردم به وفور به چشم می خورد اما در عین حال در یک جمع بندی، از شاخص های استقلال فرهنگی فاصله داریم.

دبیرکل جبهه عفاف و حجاب کشور خاطرنشان کرد: مطابق شاخص ها و مشاهدات تجربی در کشور ما توزیع فقر و غنا، امنیت اخلاقی اجتماعی، معنویت و عبودیت، تحقق شاخص های اصلی زندگی مومنانه مانند عصمت و حیا، سبک پوشش، تغذیه و تعاملات خانوادگی، توزیع عادلانه ثروت و مقابله با انباشت سرمایه وضع چندان مطلوبی ندارد.

حجت الاسلام دعائی یادآور شد: این به معنای سیاه نمایی نیست بلکه بحث این است که آن استقلال فرهنگی که در کنار استقلال سیاسی ایجاد شده به برکت انقلاب انتظار می رفت و همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست، محقق نشده و ایشان در اخرین بیانات خود نیز به این عقب ماندگی اشاره کردند./302/930/ب1

ارسال نظرات